דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הורות לילדים עם הפרעת קשב וריכוז 

מאת    [ 07/11/2013 ]

מילים במאמר: 655   [ נצפה 3397 פעמים ]

  הורות  לילד עם הפרעת קשב וריכוז  (A.D.H.D )

 

הפרעת קשב וריכוז (A.D.H.D)- הנה הפרעה נפוצה בילדים, הסימנים לה מופיעים בסמוך לכניסה לתוך המערכת בביה"ס או בשנים הראשונות בביה"ס.  בדיקות של שכיחות ההפרעה הראתה על  5% מקרב ילדי ביה"ס. ישנה שכיחות גבוהה יותר של בנים (קל יותר לזהות בנים שסובלים מהפרעת קשב בגלל הפעלתנות היתר ותשומת הלב שהם דורשים מהמערכות הלימודיות).  לעיתים קרובות ההפרעה  ממשיכה לתוך גיל ההתבגרות ואף לגיל המבוגר. ההפרעה נובעת מקושי בוויסות קשב ומיקוד ריכוז. להפרעה בסיס גנטי ברור ומרכיבים ביולוגים. האבחנה הנה קלינית בעיקרה, כלומר נבדקת על ידי תצפיות של הורה, מורה, בעל מקצוע. אם זאת ניתן לתמוך באבחנה על ידי ביצוע  מבחנים ממוחשבים ניורו-פסיכולוגיים.

לעיתים מלווה ההפרעה הקשב והריכוז  בקשיים נוספים כגון: חרדות, דיכאון, הפרעות התנהגות, ולקויות למידה. 

מהם הסימנים שצריכים לעורר חשד, או תשומת לב ההורה:

קשיים בקשב: קושי להקדיש תשומת לב לפרטים, שגיאות רשלניות, שאינן קשורות לחוסר ידע, קושי בשמירה על רצף במשחק, או במשימות לימודיות, או בבית. הילד נראה כמי שאינו מקשיב כאשר פונים אליו, מתקשה לסיים מטלות, , מאבד דברים, ושוכח לבצע פעילויות יומיות.

פעלתנות יתר:מרבה להזיז את הידיים, רגלים, מרבה לעזוב את הכסא בכיתה, רץ ומטפס במצבים בלתי הולמים, מתקשה להעסיק את עצמו, נמצא בתנועה מתמדת, מדבר בלי הפסקה.

אמפולסביות: פולט תשובות לפני תום השאלה, מתקשה לחכות לתורו, קוטע דברי אחרים או מפריע להם בעיסוקיהם.

קשיים לימודיים: לילדים עם הפרעות קשב יהיו פעמים רבות מחברות ריקות או מקושקשות. הם יתקשה לומר מה היו שיעורי הבית. הילד  יתקשה בהכנת שיעורי בית, יקום מהשולחן לעיתים קרובות,  יאבד ריכוז, יפזול לעבר הטלוויזיה או המחשב  ויתקשה לזכור מה נאמר לו. קשיים בלימודים יוצרים אצל ילדים תחושה של תסכול תמידית, כאשר לעיתים קרובות תחושת הערך העצמי שלו תתערער ותפגע באופן ממשי.

קשיים חברתיים: לילדים אלו היו על פי רוב עם רמת מוסחות גבוהה, כל גירוי יפריע להם, מתוך כך שכל גירוי קטן ושולי, הופך עבורם לגירוי מפריע מאוד שמחייב תגובה. מה שיגרום להם להסתבך במריבות וסכסוכים מרובים עם הילדים.

הורה שמזהה סימנים אלו, חשוב שיוודא שהסימנים אינם נובעים מהפרעות או בעיות אחרות, קשיים רגשיים משפחתיים ומצבי לחץ, כמו גם הפרעות שינה על סוגיהם. פעמים רבות חוסר שקט יכול להצביע על מצוקה רגשית.

כיצד ההורים יכולים לעזור לילד שאובחן עם הפרעות קשב וריכוז

ההמלצות נכונות וטובות לכלל הילדים!

1. בילוי משותף עם ההורה שכולל משחק, שיחה, זמן משותף של חווית, עוזר לילד לפתח את הכישורים החברתיים ומחזק את הדימוי העצמי ותחושת הערך שלו.

2. גילויים מרובים מצד ההורים של גמישות אמפתיה והכלה במצבים של עימות, משבר או קושי (כמו מריבות עם אחים, שיעורי בית, מקלחת זמן לפני שינה והתארגנות בוקר. לצידם של אלו, ישנה חשיבות רבה לסדר יום קבוע, כללים וחוקים ברורים, בעזרתם הילד לומד מהם הציפיות ממנו, וכיצד עליו להתנהג.

3. תמיכה חברתית ומשפחתית- כאשר הילד מקבל בתוך המשפחה תמיכה, חיזוק לחלקיו החיובים לצד הכוונה באירועים ומצבים בהם התנהגותו אינה מתאימה לסיטואציה או פוגעת באחרים.

4. עיסוק של הילד בתחומים בהם הוא מוכשר כמו: אומנות, ספורט, מוזיקה. אלו מעניקים לילד בנוסף לחוויה הצלחה, דרכים נוספות ליצירת קשרים עם בני גילו.

הדרכת הורים לילד עם הפרעת קשב וריכוז- נועדה הן על מנת להקל על תחושת האשמה, הדחייה וחוסר האונים מול הילד.   בנוסף על מנת לפתח אסטרטגיות התמודדות עם האתגרים הרבים שמציבה ההורות. כאשר ישנה חשיבות רבה ליכולת של ההורה להבין את הצרכים והקשיים הייחודיים לילד עם הפרעת קשב וריכוז.

כאשר בנוסף לאלו, במידה והילד סובל מדימוי עצמי ירוד קשיים חברתיים, קושי להתמודד עם הפרעה, ניתן לשלב גם טיפול רגשי עבור הילד. כאשר הטיפול עוזר לילד למצוא את הדרך לחיות עם הפרעת קשב וריכוז מבלי להרגיש שהוא נדחה ונדחף החוצה על ידי החברה.

כאשר עוצמתן של קשיים אלו,    עולה ומתגברת, מומלץ ורצוי לפנות לטיפול של איש מקצוע מוסמך, וזאת על מנת לחזק את המשפחה, ההורה, והילד   בהתמודדות מורכבת זו.

 ניתן לפנות אלי לייעוץ טלפוני או פגישה במספר פלאפון 0508464388 ענבל לוסטיג מומחית בפסיכותרפיה פסיכואנליטית.

 

 

  ענבל לוסטיג עובדת סוציאלית קלינית מומחית בפסיכותרפיה פסיכואנליטית דוקטורנטית לפסיכואנליזה ופרשנות עוסקת בטיפול בילדים, מתבגרים והדרכת הורים. לייעוץ ניתן לפנות טלפונית 0508464388 או באמצעות אתר האינטרנט:   www.inballustig@co.il  




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב