דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


השמנת יתר מסוכנת לכם גם בכביש 

מאת    [ 06/11/2013 ]

מילים במאמר: 602   [ נצפה 1913 פעמים ]

השמנת יתר קיצונית פוגעת באיכות חיינו, זו היא כבר תובנה ברורה אשר מחלחלת לשיח הציבורי בשנים האחרונות. החל מסיבוכים בריאותיים וכלה בפגיעה באיכות החיים של הלוקים בה. אך כעת מתברר כי אנו יכולים בעטיה של השמנת היתר גם לסכן את עצמנו, ואחרים, בנהיגה. ד"ר אסנת רזיאל עם הפרטים המפתיעים.

ד"ר אסנת רזיאל

אחת מתופעות הלוואי והסיבוכים הנפוצים הכרוכים עם השמנת יתר קיצונית הוא תשניק נשימה בשינה, מצב דמוי חנק אשר גורם להתעוררות של הלוקה בו. חוסר החמצן גורם לחולה להתעורר פעמים רבות במהלך השינה ופוגע באיכותה. מה קורה כאשר אנו עולים על ההגה לאחר לילה טרוף שינה? ובכן, זוהי נהיגה הרחוקה ממצב אופטימאלי הנדרש מהנהג.


    • ·         מהו בעצם תשניק שינה- או דום נשימה בשינה?

כאשר אדם הולך לישון, הוא אמור לשלוח את השרירים בגוף לנוח , כולל את השרירים שמחזיקים את הנשימה פתוחה כאשר אנו ערים. אנשים עם דום נשימה בשינה סובלים מהפרעה בדרכי הנשימה ומתפקוד לא תקין של השרירים האלו גם במצב מנוחה.

סימנים עיקריים של דום נשימה בשינה כוללים נחירות , חנק, הסנפה , או התנשפות בזמן השינה והלוקים בתשניק נשימה בשינה מרגישים ישנוניים במהלך היום, ולא משנה כמה זמן הם מבלים בפועל במיטה- הם פשוט לא ישנים טוב כשהם בתוכה.  

תשניק נשימה בשינה יכול להתרחש אפילו מאות פעמים בלילה והוא מטלטל את האדם מקצב השינה הטבעי שלו מבלי שיעיר אותו בפועל.

אין ויכוח סביב העובדה, כי קו המותניים המתרחב של העולם המערבי פוגע באיכות השינה שלו במקביל. במחקר חדש אשר בוצע בניו זילנד, המדורגת בעשיריה העולמית הפותחת בתחום השמנת יתר, מסביר ד"ר מיכאל האלבק כי הוא נתקל ב"מספר גדל והולך של חולים אשר סובלים מ"תשניק נשימה בשינה", והוא מאמין כי העלייה שהוא חווה במספרים קשורה קשר ישיר להשמנת היתר. "תשעים אחוזים ממקרי תשניק נשימה בשינה, נגרמים בשל עודף משקל".

מרפאת השינה בבית החולים  כרייסטצ'רץ' רואה כ 1000 חולים עם דום נשימה בשינה בשנה, ומספרם רק עולה בהתמדה.

"מרבית המטופלים שלנו סובלים מדום נשימה בשינה . מטופלים מגיעים בדרך כלל בגלל שהם עייפים כל הזמן , או בן הזוג שלהם מודאג לגבי  איכות השינה שלהם ", מוסיף ד"ר האלבק.

"במקרים קשים של תשניק נשימה בשינה, סובל המטופל מהתעוררות משינה, הקשורה להפסקת הנשימה, עד 700 פעמים בלילה . תאר לעצמך כמה עייף אתה עלול להיות אם השינה שלך הופרעה כל הזמן ככה."

מסתבר כי זוהי בעיה של ממש בעיקר עבור נהגים שעיסוקם ופרנסתם מגיעים מנהיגה ממושכת על הכבישים, נהגי משאיות, אוטובוסים, מוניות ומובילים.

"שיעור תאונות הדרכים באנשים עם תשניק נשימה בשינה, אשר אינם מטופלים, גבוה שש עד עשר פעמים יותר מאשר באוכלוסייה הרגילה. לאנשים הסובלים מתשניק  נשימה בשינה סיכוי גבוה יותר למות כתוצאה מתאונת דרכים מכיוון שהם פשוט נרדמים על ההגה בשל מצב של עייפות כרונית, כתוצאה ממחסור בשינה איכותית" מוסיף ד"ר הלאבק.

עד כה נטו לראות בגרון צר או שקדים נפוחים את הסיבות המרכזיות לתשניק נשימה בשינה, והתעלמו כמעט לחלוטין מן ההשפעה ההולכת וגוברת של השמנת יתר ותרומתה השלילית לעליית שכיחות תשניק הנשימה בשינה באוכלוסייה.

היום כבר ברור כי אנשים שסובלים מעודף משקל, גברים מעל גיל 65 ומעשנים כבדים נמצאים בסיכון גבוה יותר לפתח את התסמין המסוכן.

הפתרון לכך, קל במיוחד, ירידה במשקל, אך כמובן שחולים רבים הסובלים מתשניק נשימה בשינה מעדיפים לעבור כל תהליך רפואי אחר קשה ככל שיהיה, לרבות שינה עם מכשירים פותחים נתיבי אוויר, ולא להבין כי ירידה במשקל, באמצעות ניתוח בריאטרי למי מהמועמדים המתאימים לכך, היא הדרך הנכונה ביותר להיפטר מן הבעיה.

כבר הוכח, מנתונים מחקריים נוספים, כי ניתוח בריאטרי פותר את הבעיה כמעט לחלוטין. במקרה בו השמנת היתר היא הגורם לתשניק הנשימה בשינה, הרי שכאשר נפתרים מן המשקל העודף, באמצעות ניתוח, הבעיה נעלמת כמו לא הייתה. זהו עוד יתרון לטובת הניתוחים הבריאטרים ששכיחותם עולה בשנים האחרונות.

 

.

.

ד"ר אסנת רזיאל, רופאה כירורגית מומחית בניתוחי הרזיה, מנהלת מלבי - מרכז רפואי לטיפול בהשמנת יתר, קבוצת אסיא מדיקל, אסותא תל אביב. אתר מלבי מרכז מידע מקצועי ומהימן אודות כל האמצעים לטיפול בבעיות השמנת יתר: הרזיה, דיאטה, ספורט, פסיכולוגיה וניתוחי קיצור קיבה. כתובת: בית חולים אסותא רמת החייל, הברזל 20, תל אביב. טל: 03-7645444 http://www.hashmana.co.il href="mailto:drraziel@zahav.net.ildrraziel@zahav.net">">drraziel@zahav.net.ihref="mailto:drraziel@zahav.net.il">l




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב