דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


לישון כל הדרך אל המשקל התקין 

מאת    [ 06/11/2013 ]

מילים במאמר: 684   [ נצפה 2010 פעמים ]

מסתבר שיש משהו בנדנוד הבלתי פוסק של האימהות והסבתות כאשר הן שואלות האם "הילד ישן?" לעיתים זה הנכד/ה ולעיתים הן מתכוונות אלינו. לשינה טובה קבועה ורציפה יש חשיבות אדירה בשמירה על משקל תקין וגם בתהליך ההרזיה עצמו. ד"ר אסנת רזיאל, מסבירה לכם מדוע באמת חשוב לישון כמו שצריך.

ד"ר אסנת רזיאל

יותר ויותר נתונים מחקרים קושרים בין  איכות ומשך השינה שלנו, לבין שמירה על משקל תקין. מחקר אשר פורסם בעיתון המקצועי Annals of Internal Medicine עמד על הקשר בין שינה לבין הצלחה בתהליך הרזיה.

קבוצת נבדקים בתהליך הרזיה במחקר, חולקה לשתי קבוצות עם אותו התפריט אך בעוד שלקבוצה אחת הוענקו 8.5 שעות שינה, לשנייה הוענקו 5.5 שעות בלבד. הנתונים הפתיעו גם את החוקרים, מסתבר כי קבוצת הנחקרים שישנה יותר, הצליחה בירידה במשקל בשיעור הגבוה בלמעלה מחמישים אחוזים מן הנבדקים בקבוצה המקבילה אשר קיבלו פחות שעות שינה.

בעבר, האסוציאציה של שינה רבה קושרה פעמים רבות עם דמויות אשר נתפסו לכנו כחסרות מוטיבציה, ואף עצלות. אך היום, שינה טובה מקושרת לרוב עם איכות חיים גבוהה. מרבית האנשים חיים בתחושה כי הם יכולים להסתדר עם פחות מ 8 שעות שינה ביום. זה נכון, אך רק באופן חלקי. בעוד אנו אכן יכולים לשרוד מבחינה תפקודית, הרי שיש לכך מחיר, ופעמים רבות הוא מתבטא בתזונה לקויה ובעליה במשקל.

מחסור בשינה ועודף הורמונים

אנשים אשר ישנים מעט מדי, נוטים לנטות להשמנת יתר בשל שחרור מוגבר של הורמונים מסוג לפטין וגרלין. שינה לא מספקת גורמת להפרשה עודפת בגוף של הורמונים אלו ובמקביל מופרשים פחות הורמונים האחראים על תחושות שובע. כתוצאה מכך, אנו עדים לעלייה במשקל המתבטאת פעמים רבות בהשמנת יתר בעיקר באזור הבטן.  

כאשר אנו ערים אנו צורכים יותר פחמימות על מנת לספק לגוף גלוקוז. בפעילות נמוכה יותר של המוח, במהלך שינה, אין לנו את הצורך לצרוך פחמימות וכתוצאה מכך אנו פשוט עושים שימוש במאגרי הגלוקוז הקיימים בגופנו.

לא רק שמירה על משקל

תינוקות וילדים זקוקים ליותר שעות שינה ממבוגרים, מערכות גופם מתפתחות תוך כדי שינה בריאה וממושכת.

יתר לחץ דם, חוסר איזון נפשי, החלשה של המערכת החיסונית ועליה ברמת הסוכר בדם הם רק חלק משלל התופעות השליליות העלולות להופיע כאשר אנו סובלים ממחסור בשינה.

הזדמנויות מיותרות והזדמנויות מוחמצות

מחסור בשעות שינה מספקות פוגע ביכולת המטאבולית של גופנו לעבד את האנרגיה, והוא בעיקר משאיר אותנו ערים זמן רב יותר בכדי לאכול....

מחסור בשינה, לא רק מוציא את גופנו מאיזון הורמונלי, הוא מספק לנו פעמים רבות את התירוצים למגוון רחב של סיבות אשר בעטיין אנו מזניחים את נושא התזונה ועושים בחירות שגויות. תחושת "חוסר הזמן" מובילה אותנו לישון פחות, לעיתים בשל סיבות אובייקטיביות לחלוטין, אנחנו באמת עסוקים או עובדים בכמה עבודות במקביל או שעות ארוכות, ותופסים את השינה כמותרות.

זוהי טעות מקובלת, בעיקר מכיוון ששינה טובה ממלאת מצברים עבור כל מערכות הגוף. הרפואה הסינית למשל מייחסת לכבד תפקודים האחראים על יצירתיות ומעוף, הוא זקוק למנוחה ארוכה ויציבה על מנת לתפקד באופן שיותיר אותנו חיוניים. כאשר אנו מונעים מעצמנו שינה מספקת, אנו נהפכים לעצבניים, קצרי רוח ועלולים לעשות לא מעט טעויות הנובעות משיקול דעת שגוי הנובע ממחסור בשינה.

אנשים שנוטים לישון פחות, נוטים גם לבשל פחות, ולהיות פחות אחראים למזונם. תחושת הדחיפות של סדר היום של אנשים כאלו גורמת להם לוותר פעמים רבות על הקדשה של חלק משעות העירות שלהם להכנת מזון, הם נדחפים לפתרונות של אכילה בחוץ, מזונות מעובדים ועוד. כולם שייכים לעידן המודרני ה"לחוץ בזמן".

וותרו על שעה או שעתיים של טלוויזיה, הכינו את המזון שלכם למחר מבעוד מועד ונסו להוסיף שנת שינה אחת לפחות על מנת להתקרב ליעד של שמונה שעות שינה. השיפור בכל מערכות הגוף ובעיקר בהתמודדות עם משקלכם, יהיה מיטבי ומהיר.

טיפים  חשובים לשינה איכותית

לכו לישון לפני אחת עשרה בלילה.

השינה חשובה, אבל נסו לישון כשבע עד שמונה שעות שינה, זו הכמות האופטימלית. לא רק פחות מדי שינה מסוכנת לכם, גם יותר מדי שינה אינה מומלצת.

 אל תירדמו עם טלוויזיה, חשוב שלא לספק למוח גירויים.

נסו להירדם ללא מזגן או תנור, טמפרטורת החדר טובה מספיק.

איכלו משהו קטן לפני השינה, זה מסייע לגוף בפירוק איטי ומונע את נפילת הסוכר אותה חשים בבוקר.

עשו לשינה כבוד, אל תתנצלו, היא עשויה להיות החבר הסודי הטוב ביותר שלכם בתהליך ההרזיה או השמירה על משקל תקין.

ד"ר אסנת רזיאל, רופאה כירורגית מומחית בניתוחי הרזיה, מנהלת מלבי - מרכז רפואי לטיפול בהשמנת יתר, קבוצת אסיא מדיקל, אסותא תל אביב. אתר מלבי מרכז מידע מקצועי ומהימן אודות כל האמצעים לטיפול בבעיות השמנת יתר: הרזיה, דיאטה, ספורט, פסיכולוגיה וניתוחי קיצור קיבה. כתובת: בית חולים אסותא רמת החייל, הברזל 20, תל אביב. טל: 03-7645444 http://www.hashmana.co.il href="mailto:drraziel@zahav.net.ildrraziel@zahav.net">">drraziel@zahav.net.ihref="mailto:drraziel@zahav.net.il">l




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב