דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


תפקיד עורך לשוני בהוצאה לאור 

מאת    [ 06/11/2013 ]

מילים במאמר: 400   [ נצפה 2400 פעמים ]

הספרים שמתקבלים להוצאה לאור כוללים גם כתבי יד איכותיים והם אינם יוצאים לאור ללא עריכה לשונית. עריכה לשונית משפרת את הטקסט ומשבחת אותו. יש מחברים החוששים כי העריכה תפגע בכתב ידם. אולם חשוב לזכור שיש גם סופרים מפורסמים שכתב ידם עבר עריכה לשונית. גם עורך שלא מתמצא כל כך בנושא הספר, יכול למצוא דברים שאינם הגיוניים בטקסט ולהבין את הנאמר בטקסט תוך כדי תהליך הקריאה. וכך לערוך את הטקסט כראוי.
מידת התערבות העורך בטקסט נובעת מהטקסט עצמו. יש כתבי יד שנדרשת בהם הגהה בלבד, כמו בדיקה של מיקומם של הפסיקים והנקודות בטקסט, שגיאות כתיב והתערבות מעטה בטקסט. יש כתבי יד שצריכים עריכת ליטוש, כלומר עריכה קלה ביותר הדורשת תיקוני ניסוח מעטים, ויש כתבי יד שנדרשת בהם עריכה רגילה בעלת התערבות עמוקה יותר מבחינת התוכן והעריכה. יש כתבי היד שרעיון הספר טוב, אך הכותב אינו מתמצא בניסוח, ועל כן נדרשת עריכה מאוד עמוקה ומסובכת. העבודה על טקסט כזה מורכבת וארוכה וגם העלויות בהתאם. בדרך כלל כתבי יד כאלו אינם מתקבלים אצל הוצאה לאור אלא אם כן הנושא של הספר הוא מבוקש וההוצאה לאור חושבת שיש פוטנציאל מסחרי גדול לכתב היד.
היקף העריכה הנדרשת בטקסט נקבעת על ידי קריאת פרק או שניים בצורה מעמיקה. עורך הספר יכול להשמיט קטעים מסוימים בטקסט או להמליץ על הוספה של תכנים, על שינויים בטקסט של ניסוח, להציג דברים לא ברורים או לא מובנים ולכתוב את הטקסט בצורה אחרת. כך הטקסט יהיה מובן יותר וקולח יותר. העבודה של העורך נעשית בתיאום עם מחבר הספר.
עורך מקצועי בעל ניסיון רב בעריכת ספרים מכיר סגנונות כתיבה רבים, יודע מה נדרש מבחינת סוגי הספרים השונים וקהל היעד שלהם. עורך מקצועי מבחין בסתירות בטקסט, בחזרות על אותם מילים, בבעיות למיניהן, בתוכן בעיתי ועוד. בניגוד למחבר שעבר שוב ושוב על הטקסט ואין הוא אובייקטיבי בקשר לטקסט ואינו מסוגל להבחין בדבר, העורך רואה את הטקסט מבחינת נקודת מבטו של הקורא את הספר ומכאן היתרון של עורך מקצועי. העורך בהוצאות לאור מסוימות אף כותב את התוכן על  הכריכה האחורית  של הספר. לפעמים העורך הלשוני הוא חלק מההוצאה ולעתים הוא עורך חיצוני שנשכר מטעם ההוצאה לספר מסוים.
לסיכום, לעורך לשוני יש תפקיד חשוב בעבודה אצל הוצאה לאור. הוא מקבל את כתב היד הראשוני, מבצע תיקוני ניסוח, בדיקת פיסוק ועוד, ואחר כך שולח את כתב היד למחבר הספר כדי שיעבור עליו, ישמיט דברים חשובים פחות ויוסיף משפטים שיתרמו לאיכות הטקסט. כך הטקסט הופך להיות בהיר יותר, מובן יותר, מסריו חדים יותר והוא ממצא עד תום את הפוטנציאל הגלום בו.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב