דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מארחת בלתי רצויה 

מאת    [ 02/03/2008 ]

מילים במאמר: 465   [ נצפה 2059 פעמים ]

מצבה של סוריה מעולם לא היה גרוע יותר

העולם הערבי נמצא בעיצומו של מאבק חריף לקראת כינוסו של מפגש הפסגה השנתי של מנהיגי ערב, שיתקיים בדמשק בימים 30-29 במארס. אירוע זה מתקיים בכל שנה בבירה ערבית אחרת, על פי סדר אלפביתי. סוריה, שכעת הגיע תורה, הייתה מעדיפה שלא לשמש השנה כמארחת, שכן מצבה בזירה הערבית מעולם לא היה גרוע יותר. סוריה מואשמת בעיקר בהמשך ההתערבות בענייני הפנים של לבנון. בנוסף, ברור לכל שמשטרו של אסד נותן מחסה בדמשק להנהגות הארגונים הפלשתיניים הקיצוניים - חמאס, ג'יהאד ואחרים - הפוגעים בסיכויים למשא ומתן בין ישראל לפלשתינים. עוד ידוע שסוריה מתירה למתנדבים צעירים לעבור דרך שטחה כדי להצטרף לאל-קאעידה בעיראק, מה שגורם שם להגברת הלהבות ומרחיק את האפשרות לפיוס בין-עדתי.

פסגה בסכנת פיצוץ

שליטי ערב יודעים שאם תתכנס הפסגה במצב העניינים הנוכחי, כאשר עתידה של לבנון מונח על כף המאזניים, היא עלולה להתפוצץ ולהסתיים בחילוקי דעות גלויים. סיום כזה יחשוף את חוסר האונים של מנהיגי ערב, יגביר את הניכור בין עמיהם ויציג את העולם הערבי במערומיו. אמנם המצב החמור והבלתי אפשרי השורר בעולם הערבי מוכר היטב ונידון בתקשורת, אך המנהיגים רוצים להימנע מקרע גלוי, חמור ומביש בכנס הפסגה, שהוא המוסד הערבי העליון.

עד כה, כל המדינות קיבלו הזמנות לפסגה מידי השר הסורי. אמנם אין בכך משום ערבות שהשליטים יגיעו לכנס, אך לפחות הם לא העליבו את סוריה. אלא שבסוף השבוע חלה תפנית, כאשר התברר שסעודיה מתחמקת ואינה קובעת מועד לבואו של שר החוץ הסורי לריאד למסירת ההזמנה. בכך יש מסר ברור לדמשק: הפסיקו את התערבותכם בענייניה הפנימיים של לבנון והניחו לה לבחור את נשיאה. פרשנים בתקשורת הערבית, המתבססים על מקורות מגוונים, סבורים כי סעודיה וכמוה מצרים לא ישתתפו בפסגה, אם המשבר הלבנוני לא יבוא על פתרונו קודם לכן. במקרה כזה, הפסגה תצטרך להידחות, ואם סוריה תחליט לקיימה במועד למרות הכול - ישלחו אליה מדינות ערב רק נציגים בדרג נמוך.

סדר יום עמוס ושלל בעיות קיומיות

גם אם יימצא פתרון שיאפשר את קיום הפסגה, הרי שהוא יהיה זמני בלבד ולא יוכל להסתיר את הקרע ההולך ומעמיק בין החזית הרדיקלית - המורכבת מאיראן, סוריה, חיזבאללה וחמאס - לבין שאר מדינות ערב. אף שהמשבר הלבנוני מהווה מכשול מרכזי להתכנסותה של הפסגה, אין בו כדי להסתיר את שאר הבעיות הקיומיות שבפניהן עומדות מדינות ערב. אם הן בכל זאת תתכנסנה, יצטרכו שליטיהן לדון בכל הסוגיות החמורות, ובראשן המשבר העיראקי המוסיף לזעזע את כל אזור המפרץ, והאיום הגרעיני האיראני.

בנוסף, הן לא יוכלו להתעלם מחדירות הצבא הטורקי לצפון עיראק במאמץ לפגוע במורדים הכורדים. תעלה גם סוגיית המשך הפיגועים של ארגון אל-קאעידה בארצות צפון אפריקה, המערערים את יציבותן, ובל נשכח את הסכסוך הישראלי-פלשתיני ואת השאלה כיצד לטפל בחמאס - שפילג את העם הפלשתיני, פוגע כעת במצרים ומרחיק את האפשרות למשא ומתן בין ישראל לרשות הפלשתינית. ועוד לא הזכרנו את בעיות הכלכלה והחברה, תוצאה של הזנחה ושחיתות הנמשכות שנים רבות. אכן סדר יום עמוס עבור פסגה שכלל לא בטוח שתתקיים במועדה.

למאמר המלא: לחצו כאן
מוסד מחקר עצמאי ללא כוונת רווח, הפעיל משנת 1976 ועוסק בחקר מדיניות ובנושאים מרכזיים העומדים על סדר יומם של מדינת ישראל והעם היהודי.
כתובת האתר: http://www.jcpa.org.il






מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב