דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מספר דגשים בקבלת ייעוץ השקעות בנקאי. 

מאת    [ 20/10/2013 ]

מילים במאמר: 647   [ נצפה 1989 פעמים ]

לאחרונה פרסמה הרשות לניירות ערך דו"ח ביקורת על מערך הייעוץ הבנקאי. המקרים המתוארים בדו"ח כללו: ביצוע פעולות רכישה ימים ספורים לאחר שבוצעו פעולות מכירה של אותם ניירות ערך ללא כל הסבר כלכלי המצדיק את ביצוע הפעולות, מכירת אג"ח ממשלתי ורכישה חוזרת ימים ספורים לאחר מכן של אג"ח ממשלתי דומה, ביצוע פעולות רכישה בסכומים מהותיים ללא התייחסות למבנה התיק הקיים וללא בחינת התאמת הפעולות לצרכי הלקוח, תיעוד חלקי ואף חוסר בתיעוד שיחות ייעוץ.

לאור זאת מצאתי לנכון להמליץ על מספר דגשים שיש לשים אליהם לב במהלך קבלת ייעוץ השקעות בבנק.

1. מי יזם את שיחת הייעוץ ?

במרבית המקרים היועץ בבנק הינו זה שיוזם את השיחה. היו קשובים לתוכן ההמלצה ונסו להבין את יתרונות ביצוע הפעולה על פני הישארות במצב הקיים. מומלץ שלא לקבל החלטה בדבר ביצוע פעולות בזמן השיחה עצמה, אלא, לבקש כי ישלח אליכם העתק מלא של פרוטוקול הייעוץ, הכולל את עיקרי ההמלצה ואת הנימוקים לביצוע הפעולות (זו חובת היועץ ע"פ חוק).

מניסיוני, עצם הדרישה לקבל את הפרוטוקול, תגרום ליועץ להתייחס ברצינות להמלצותיו ולנמק כנדרש את הסיבות לייעוץ. בנוסף תוכלו להראות את הפרוטוקול לאדם בעל רקע פיננסי ולקבל חוות דעת נוספת  בגין נחיצות ביצוע הפעולות. זכרו, לא אתם יזמתם את השיחה, כך שככל הנראה לא מדובר בביצוע פעולות דחופות. קחו את הזמן להבין את תוכן ההמלצה, התייעצו עם גורם נוסף וכך תבטיחו לעצמכם כי הפעולות שיבוצעו אכן יתרמו, בסופו של יום, לשיפור תשואת התיק ולא רק להגדלת הכנסות הבנק מעמלות.

 2. חלופות השקעה.

האם היועץ הסביר לכם את חלופות ההשקעה השונות לפעולה שהוא ממליץ ?

אם היועץ המליץ להגדיל חשיפה למניות על ידי רכישת קרן נאמנות מנייתית. האם הוסבר לכם כי ניתן לרכוש מניות באופן ישיר, או אף לרכוש תעודות סל או קרנות מחקות ? האם הוסברו לכם היתרונות והחסרונות של כל אחד ממכשירי ההשקעה הללו ? חשוב לזכור כי ישנם מוצרי השקעה אשר בגינן מתוגמל הבנק הרבה יותר מאשר מוצרים אחרים. עליכם לוודא כי המלצת היועץ הנה מהשיקולים הנכונים עבורכם. למשל, בגין רכישת קרן מנייתית יתוגמל הבנק ב 0.35% משווי הרכישה לשנה. לעומת זאת, בקרנות מחקות ובתעודות סל אין עמלת הפצה ואתם משלמים עמלת פעולה בלבד. במידה ומוצע לכם להשקיע בפיקדון מובנה (סטרקצ'ר) בקשו לקרוא את עלון המוצר וודאו כי אתם מבינים היטב את התרחישים השונים המצוינים בו, את מנגנון ההצמדה, את מנגנון חישוב הרווח ואת המשמעות של סגירת הכספים לתקופה ארוכה.

 3. היבטי מיסוי.

היועץ מציע לכם למכור נייר ערך ברווח, האם הובהר לכם כמה מס תשלמו בגין הפעולה ?

לעיתים, תשלום המס מקטין באופן משמעותי את כדאיות ביצוע הפעולה. זכרו, כל עוד לא מכרתם אתם למעשה דוחים את תשלום המס. היה והחלטתם לבצע את הפעולה ולמכור נייר ערך ברווח, בדקו באם ניתן למכור במקביל נייר ערך אשר בהפסד וכך לקזז את תשלום המס.

 4. גילוי נאות.

האם הוסברה לכם העלות הכוללת של הפעולה ? האם אתם לקוחות שמודעים לאפשרות לשלם עמלת פעולה בניירות ערך בגובה 0.1% ? האם עמלה זו תקפה לכלל המכשירים הפיננסיים ? נתקלתי במקרים בהם ללקוח הוזנה עמלה של 0.1% בניירות ערך, ואולם בבואו לרכוש קרן מחקה, שילם, ללא כל הצדקה, עמלה של 0.25%. או עמלה בגובה 0.5% בעת פדיון אגרת חוב, למרות שעמלת מכירת אגרת חוב הנה 0.1% בלבד. היו מודעים לעלות ביצוע הפעולות ועמדו על זכותכם לבקש ולקבל פטור מעמלת דמי שמירה או ניהול פיקדון ניירות ערך. במידה והבנק מסרב, שקלו אפשרות לעבור לבנק מתחרה או למעבר לאחד מחברי הבורסה. במקרים בהם אינכם מעוניינים לעבור בנק, בקשו לשלם סכום קבוע ולא נגזרת באחוזים משווי התיק.

 5. חוו"ד שניה:

במידה ואתם חשים כי הייעוץ שאתם מקבלים לא מתאים לכם מכל סיבה שהיא, צרו קשר עם יועץ אחר בצוות ובקשו ממנו חוות דעת נוספת. לכל יועץ תפיסת עולם שונה לגבי מבנה התיק המומלץ ויתכן שדווקא היועץ השני, יקלע יותר לטעמכם הפיננסי.

לסיכום.

ייעוץ השקעות אינו פעולה חד צדדית של היועץ בבנק. ככל שתגלו יותר מעורבות בביצוע הפעולות, תשאלו יותר שאלות ותגלו יותר הבנה פיננסית, כך תזכו לייעוץ מקצועי יותר ואף תחסכו בתשלום עמלות יקרות.

 

הכותב הנו מייסד ומנכ"ל "ארביטראז' פמילי אופיס", המתמחה בניהול פיננסי אישי ללקוחות אמידים. לכותב המאמר רישיון ייעוץ השקעות מהרשות לניירות ערך ורישיון ייעוץ פנסיוני ממשרד האוצר.  


האמור לעיל אינו מהווה ייעוץ השקעות, או תחליף לייעוץ השקעות אשר מתחשב בנתונים ובצרכים ההאישיים של כל משקיע.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב