דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


אז היכן קבר האחים שלכם? 

מאת    [ 29/02/2008 ]

מילים במאמר: 678   [ נצפה 3186 פעמים ]

רעידת אדמה היא תופעת טבע נפוצה בעולם, הקשורה בתנועה של לוחות טקטוניים. רק השבוע רעדה הממלכה הבריטית, בשיעור של 5.2 בסולם ריכטר. בקע ים המלח מהווה גבול בין שני לוחות טקטוניים: ערב?האפריקני, שלאורכו מתרחשים מיליוני המקרים של רעידות אדמה. חיכוך בין הלוחות אומנם גורם לרעידות אדמה שכמעט ולא מורגשות, אך אחרות, חזקות יותר, עלולות להחריב תרבויות שלמות כאילו לא התקיימו כלל. סמיכותם לגבול ישראל רק מגדילה את הסכנה לנזק האפשרי למרכזי האוכלוסייה בישראל ובמדינות השכנות.

האמת היא, שהמאבק הקיומי של מדינת ישראל מול האיום המתמיד ממלחמות, טרור והרדיפה אחר האושר בגלגולו המודרני של עגל הזהב, הקהו את חושי האדם. "לי זה לא יקרה" ו"סמוך על סמוך", הרדימו את החושים הבריאים והפכו הכול אפאטיים לנבואות השחורות. לחם ושעשועים מילאו את החלל החסר בשליטה על ההמונים בשלט רחוק של טכנולוגית הרייטינג המתקדמת והפנטו את הציבור בעזרת הפרסומות למותגים. הכול תחת קורת גג אחת של הנוחות המושלמת. אותה הנוחות הטכנולוגית של המאה ה-21 משרה תחושה שאין תחום בו אנו לא יודעים הכול בתחומי רפואה, מדע וטכנולוגיה. הרחקנו עד החלל הפתוח מעבר לתחומי הגלקסיה, ירדנו אל מצולות האוקיינוסים... אך ככל שנמשיך ונתקדם בטכנולוגיה המודרנית, עדיין החלק העיקרי נותר לא ידוע, התנהגות של הכוכב עליו אנו חיים. אך לא רק האזרח הקטן והטרוד בקשיי היום נרדם על המשמרת. גם הגורמים המוסדיים הנוגעים בדבר טמנו את ראשם בחול. וכך, כפי שמצטט הד הקריות: "הרשויות מתעלמות, האזרחים אדישים ושירותי ההצלה חסרי אונים"... בלי להזכיר כמובן את החומרים המסוכנים במרכזי האוכלוסייה.

רק בשנת 2005 בעקבות אסונות טבע בעולם, נזכרה לקום ועדה ממשלתית שהחליטה: צמצום מחוללי סיכון נעשה ע"י שיפור בנייה קיימת ועתידית. כך באפריל 2005 אישרה הממשלה תוכנית מתאר ארצית [תמ"א 38] שהוכנה ע"י משרד הפנים בשיתוף ועדת ההיגוי לשיפור עמידות מבנים קיימים ברעידות אדמה. במהלך שנת 2005 כ-150 מפעלי תעשייה שמעבדים, מאחסנים ומשתמשים בחומרים מסוכנים נדרשו לבדוק את עמידות מתקניהם ברעידות אדמה ולחזק במקרה הצורך על פי שיטה שפותחה ע"י ועדת ההיגוי. ועדת ההיגוי שוקדת באמצעות מכון התקנים על הכנת תקנים חדשים עבור מתקני תעשייה ותשתית ועדכון תקן ישראלי [413] לעמידות ברעידות אדמה; ועדת ההיגוי מפעילה מאמץ מחקרי ניכר למיפוי סיכוני תשתית הקרקע (הגברת קרקע, גלישת מדרון, התנזלות, צונאמי); אלה מקצת מהפעולות לצמצום מחוללי הסיכון. ...ובינתיים 51 אלף בתי אב, ביניהם מבני ציבור, בתי ספר ועוד, התגלו כלא עמידים ברעידת אדמה בינונית או חזקה.

הוועדה הורתה בין השאר לקבוע תרגילים רחבי היקף והדרכות לאוכלוסיה איך להתנהג בעת הסכנה. בהנחיות נאמר בפרוש להסתתר מתחת לקורות בטון או משקופים. אך מהדיווחים מפי משלחת החילוץ הישראלית עולים דברים הסותרים את ההנחיות. לפי דבריהם, דווקא מי שהסתתר בחלל בין החפצים ניצל, ומי שהסתתר מתחת לקורה או משקוף נמחץ למוות.

ביום 22.1.08 התקבל בכנסת חוק חדש שהינו בעל חשיבות רבה לבעלי דירות בבתים משותפים וליזמים בתחום הנדל"ן. שמו של החוק החדש "חוק המקרקעין (חיזוק בתים משותפים מפני רעידות אדמה), התשס"ח - 2008" והוא נועד להסדיר ולעודד את נושא הבנייה בבתים משותפים במסגרת תמ"א 38 - תכנית המתאר הארצית לחיזוק מבנים קיימים מפני רעידות אדמה. אך הוא תופש רק לגבי מבנים שניבנו לפני 1.1.80

ואם חשבתם שמחר בבוקר יבואו לחזק לכם את במבנה, קרוב לוודאי שתעברו כמה מדורי גיהינום ותשלמו עשרות אלפי שקלים עבור הביטחון האישי שלכם. במקרה שלא תספיקו לחזק את ביתכם, אל דאגה, המדינה בחרה חמישה אזורים בארץ כאזורי קבורה של קברי אחים. לפי דבריו של ח"כ כחלון, המדינה הכינה שטח פארק גדול ופתוח בקריות שיהפוך לשטח קבורה, חלילה במקרה של אסון לאומי כמו רעידת אדמה חזקה. כל הגורמים האחראים, מספר כחלון, כבר יודעים היכן ממוקם הקבר העתידי ויודעים להיכן יובילו את הגוויות (אלוהים ישמור). כחלון סיפר גם כי המדינה רכשה מחברת "צים" 300 מכולות שיהפכו לתאי קירור ענקיים בהם יאוחסנו גופות במקרה של אסון.

כל המומחים טוענים, שאומנם לא ניתן לצפות את האסון הבא, אך לרוב לרעידות אדמה חזקות מתרחשות כל מאה שנה, האחרונות שהחריבו את צפת התרחשו רק לפני 80-100 שנים קודם.

כדי לעודד אתכם מעט כתבתי שיר קטן לקריאה קלה לפני השינה:

האם ארצנו מוכנה,
לרעידת האדמה?!
אולי כבר חייבים לראות,
היכן לבנות בתי קברות?!
רבות, רבות הרחובות,
כך יהפכו לחורבות...
אם אדמה תפתח את פיה,
המוות את הכול יכריע!
אז אנא אורו, עורו כבר,
אל תחכו ליום מחר...
תקנו, שפצו הכול מהר,
כדי בעתיד לא לצער!

עתה אני מקווה, שגם אתם ישנים טוב בלילה?



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב