דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


איך לשנן מפות במבחני המיון ליחידות המיוחדות 

מאת    [ 16/10/2013 ]

מילים במאמר: 812   [ נצפה 4278 פעמים ]

אתה נדרש במבחני המיון לזכור מלא פרטים?

הגעת לשלב שבו הזיכרון שלך הוא החלק במוח שמונח כעת על השולחן.

לא פשוט... המבחנים הללו מעמיסים עוד ועוד פרטי מידע בחלקי זמן קצרים ומבקשים לאמוד את הראיה שלך, הזיכרון שלך והדמיון שלך.

מועמדים ליחידות עילית שונות נבחנים במהלך תהליך המיון שלהם ביכולת הזכרון וההתמצאות במרחב. מועמדים למסלול צוות אויר למשל, נדרשים לעשות זאת בשלב מתקדם יחסית בתהליך המיון בשלב הנקרא ירפ"א א' 2. זהו שלב מתקדם לשלב המיון שכלל מבחני קוגניציה וכישורים אחרים. בשלב זה, בירפ"א א' 2, המועמד נדרש להטיס סימולטורים ולהתמודד מול מצבי קצה של חוסר ודאות, חלוקת קשב, ראיה מרחבית, לחץ ועוד.

בזמן המבחן מוצגות למועמד מפות והוא נדרש להתנהל בהצלחה בתוך ערב רב של פרטים בזמן קצר ביותר. במאמר אחר שלי, על ראיה מרחבית, אני מרחיב על נושא התנהלות במרחב. אולם, אחד מהכישורים הנבדקים הנם, כאמור, הזכרון הצילומי (ישנן דיעות חלוקות אם בכלל קיים סוג כזה של זיכרון) ואינטרפטציה של המועמד למידע.

אם אם אתה רוצה לדעת איך לשנן מפות ללא תלישת השיער שלך בתהליך, ישנן שיטות שונות כמו למשל לצייר מפה ולמלא את הנתונים החסרים שוב ושוב. אך שיטה זו אינה מתאימה למבחן זה היות ואין לך אפשרות להעתיק ולהתאמן בזמן המבחן. שיטה זו אמנם פועלת, אבל בוסף למגבלה זו, היא גוזלת זמן ומשעמת מאוד.

המוח שלנו יכול בקלות להתייחס לצורות שאנו כבר יודעים, אבל מאוד קשה בשבילנו לקודד צורות אבסטרקטיות ולזכור אותן, כי הן אקראיות. אנחנו יכולים בקלות לאתר מדינה על מפת העולם, אם היא בצורת ציפור או תיבה. לצערנו הצורות שיהיה עליך לקודד הן לא משהו שתוכל לזהות מיד. נדרש מאמץ ודמיון.

היכולת להיזכר בתמונות בפירוט רב במשך כמה דקות נמצא לעתים קרובות בילדות מוקדמת (בין 2% ל -10% מקבוצת גיל זו), והוא אינו קשור לאינטיליגנציה של האדם. כמו זכרונות אחרים, לעתים קרובות זכרון  צילומי כפוף לשינויים בלתי צפויים. היכולת הזו, בדרך כלל מתחילה לדעוך לאחר גיל שש, יש המשערים שזה נובע מכך שכישורי קול הולכים וגדלים ומשנים את תהליך הזיכרון.

לחלק את המפה לחלקים קטנים יותר:

כשמסתכלים על מפה שמכילה פיסות מידע רבות כל כך, ואין בה לכאורה משהו מיוחד, קופצת תחושת יאוש קלה שמבטאת את הקושי של "איך לעזאזל אני הולך להיות לשנן כל כך הרבה נתונים" . כדאי שתדע, שהמוח האנושי יכול לאחסן נתונים רבים עוד יותר ממחשב העל החזק ביותר הקיים כיום. אז אל תדאג בקשר לזה. קודם כל, הסתכל על חלק קטן של המפה. אזור מסוים. מה האובייקט שעולה על דעתך כאשר אתה מבחין בצורתו?  האם הוא מעוצב כמו כוכב, תפוח, פרפר?  עכשיו כל מה שאתה צריך לעשות הוא לשייך את הצורה לסיפור הטיסה הקצר. לדוגמא, תמונה של שבלול.  כעת, צור דימוי של השבלול בתואי הטיסה. אם הוא בפינה התחתונה השמאלית למשל, השבלול ביישן כי הוא כותב ביד שמאל. כמובן שהסיפור יכול להיות טפשי ומצחיק אך מה שחשובה זו הטכניקה לשינון. עכשיו בכל פעם שאתה רואה את התוואי הזה אתה יודע שהוא שאתה בחלק התחתון השמאלי של אזור הטיסה.

 

ליצור סיפור

דרך אחרת לשנן מפות היא לקשר את השמות ונקודות הציון על המפה ביחד באותו סדר שהם מופיעים. לדוגמה, אם המשימה שלך היא לשנן מפה של איזור טיסה, קישור בין האובייקטים המופיעים על המפה ומחוברים זה לצד זה תסייע לך לזכור אותם. לדוגמה על מנת לשנן את העובדה שהישוביים אלפא, בתא וגמא סמוכים זה לצד זה, ניתן לדמיין את בית הספר היסודי שלכם שבו כיתות א' היו בחלק הימני של הבניין, כיתות ב' (בתא)נמצאות בקומה העליונה (אחרי שנה של כיתה א' מגיע להם לעלות למעלה) וכיתות ג' (גמא) מחזירים אותם שוב למרכז ומצ'פרים אותם ביום כיף בבריכה (אגם). עכשיו, סביר להניח שלעולם לא תשכח את המיקום של שלושת היישובים הללו.

 

לקבץ את המידע לחלקים משותפים/ מוכרים:

בפסיכולוגיה, קיים מבחן שנקרא "מבחן השלכה" - סוג של מבחן אישיות, שבו מוצג גירוי רב משמעי, שעל הנבחן להציג לו פירוש. ההנחה היא שהפירוש ישקף דבר מה על נותן הפירוש. בתהליך "התפיסה" אנחנו מסווגים ופענחים גירויים המגיעים דרך החושים, במטרה להעניק משמעות לסביבה. כמו כן, בתהליך זה, המידע שנקלט דרך החושים מקודד בזיכרון ועובר עיבוד קוגניטיבי. אנחנו רואים משהו לא מוגדר ולמרבה המזל יש לנו אפשרות לקבץ אותם יחד כדי להפוך למשהו מוכר כמו תנינים, ציפורים, סכינים וכו '- בעצם לדברים שהמוח שלנו כבר יודע ויכול להתייחס אליו. יצירת צורות מוכרות היא בעל חשיבות עליונה בשינון מפות במהירות.

 

למזער את ההפרעות.

עבור אנשים רבים, שכחה היא לא בעיה בזיכרון, אלא, תוצאה של להיות מוסח מכדי ללמוד את הנתונים מלכתחילה ביעילות. במידת האפשר, נסה לבצע משימות מרובות מבלי למקד את כל תשומת הלב שלך על השלמת פעילות אחת בכל פעם. למרות שזה מפתה לטפל בנושא מסוים שנתפס לכאורה כחשוב, אתה דווקא נבחן על הדברים הקטנים, על המסרים מהאוזניות, על הגירויים הויזואליים, על לעשות מספר רב של דברים במקביל. כמובן שעדיף יהיה אם תוכל לקודד כל אחד מהנתונים בנפרד. אבל במשימת הטיסה בירפא א' 2 המועמד נדרש להרבה משימות בזמן נתון.

 

תוכלו לקרוא עוד על ההכנות הייחודיות באתר מתגייס.

 

רן אדוני, הוא מאמן בחברת "מתגייס" – העוסקת בהכנת מועמדים למבחני המיון ליחידות העילית של צה"ל. הכנסו לאתר : www.mitgayes.co.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב