דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


טיבם האמיתי של סמים 

מאת    [ 16/10/2013 ]

מילים במאמר: 922   [ נצפה 1872 פעמים ]

טיבם האמיתי של הסמים

אדם מתחיל להתדרדר בנתיב הלא הישרדותי כשהוא משתמש בסמים כדי לפתור בעיות.

סמים הם רעלים במהותם: כמות קטנה של סם תמריץ אותך, כמות קצת יותר גדולה תאט אותך, וכמות גדולה מדי תהרוג אותך, וזה נכון לגבי כל סוגי הסמים. לא משנה באיזה סם האדם משתמש, הם כולם פועלים באותו האופן. בגלל העובדה הזאת, לכל הסמים יש תופעות לוואי.

רובנו ראינו מישהו ששותה כמה משקאות וקם לרקוד וליהנות. האלכוהול פועל כמעורר. ובכן, מה לגבי זה שיותר מאוחר אתם רואים את אותו בחור אחרי הרבה משקאות? סביר להניח שבנקודה הזאת הוא איבד את השליטה המוטורית שלו, והוא הולך באופן לא יציב. הוא לא יכול ללכת ישר. הוא מתעלף. כעת האלכוהול פועל כמו סם הרגעה. אחרי הנקודה הזאת, אם הוא ממשיך לשתות במידה מופרזת, העלייה באלכוהול תהפוך לרעילה והוא ימות. ידוע שאנשים מתים מהרעלת אלכוהול.

בעוד שזה נכון לגבי כל סוגי הסמים, ישנן הרבה דוגמאות ברורות שבה לקיחת סמים היא הרע במיעוטו. יכול להיות שיש למישהו דלקת רצינית. אנטיביוטיקה יכולה לחסל את הזיהום ולהציל את חייו. ההשלכות של אי-נטילת הסם הן הרבה יותר מסוכנות מאשר תופעות הלוואי שיגרמו כתוצאה מנטילתו. ולמרות זאת, טיבו של הסם הזה ושל כל הסמים הוא זהה – רעל.

מתקפה תזונתית

משום שסמים הם רעל, הגוף חייב לעבוד קשה כדי להיפטר מהרעלים האלה. הגוף חייב לכלות כמות רצינית של תזונה כללית ומאגרי ויטמינים בניסיונו לעשות חילוף חומרים לסמים שבגוף. רוב הזמן, כשהאדם נמצא תחת השפעת הסם, הוא לא יודע שזה קורה. לרוע המזל, כשהשפעת הסם תפוג בהדרגה, הוא יחוש בתוצאות של תהליך זה מאוחר יותר.

כשאדם זה ממשיך להשתמש בסמים, הסמים ממשיכים ליצור עוד ועוד חסרים תזונתיים, אשר יכולים בתורם להוביל לבעיות בריאותיות ארוכות-טווח. מספר דוגמאות למחלות היותר שכיחות שנגרמות כתוצאה מנטילת סמים, הן חוסר אנרגיה, דיכאון, תשישות, התקררויות, שפעת וכו'. במקרים מתקדמים מאוד מגלים מחלות בכבד, סרטן, התקפי לב, מקרי שבץ ושורה ארוכה של מחלות רפואיות רציניות אחרות.

בנוגע למשתמש הסמים הצעיר שלנו, הוא מתחיל לחוות בעיות הקשורות לשימוש בסמים. הוא נשאר ער עד מאוחר, הציונים שלו מתדרדרים, וההורים שלו מתחילים לחשוד. [התקשורת בין בני המשפחה נעלמה כמעט לגמרי.]

יכולות להתרחש כתוצאה מכך כמה השלכות קלות והוא יבין שהוא יוצא משליטה. הוא מחליט: "זהו זה. אני הולך להפסיק להשתמש בסמים ולהעלות בחזרה את הציונים שלי ולחזור לדרך הישר".

הוא שוב מתחיל לשלוט בחייו ומתחילות להיות לו התכוונויות הישרדותיות, וכמו כן הוא עובד לעבר המטרות שלו. לרוע המזל, הוא מתחיל לחוות את אותם המחסומים שהיממו אותו בעבר, אבל אין לו כישורי חיים או כלים להתמודד איתם. בינתיים, יש לו כעת מחסומים חדשים שהוא צריך להתמודד איתם עקב החסרים התזונתיים שנגרמו מהסמים. הוא מגיע למצב שבו הוא שוב משתמש בסמים על מנת לפתור את הבעיות שלו וכתוצאה מכך מתחיל שוב להתדרדר.

שאריות כימיות נותרות מאחור

עם כל שימוש נוסף, משתמש הסמים הצעיר שלנו צובר סט נוסף של תופעות לוואי שהוא לא מודע להן, אשר נגרמות כתוצאה מהשימוש בסמים: תשוקות לסמים שמגורות באופן כימי.

כשהוא צרך לראשונה את הסמים, הגוף שלו זיהה אותם במהירות כרעל. הכבד והכליות החלו לעבוד מיד על מנת לעשות חילוף חומרים לסמים ולפרק אותם כדי להוציא אותם מהגוף. במהלך התהליך הזה של חילוף החומרים, נוצר תוצר לוואי שנקרא מטבוליט. מדובר בשאריות של הסם ותזכורת כימית קטנה. יתרה מכך, *מטבוליטים של סמים הם ליפופילים, כלומר "נקשרים לשומן". ההגדרה של ליפופילי היא משהו שנמשך אל ליפידים או שומנים, או נוטה להתחבר איתם, או שהוא מסיס בליפידים או בשומנים.

בעוד שרבים מבין המטבוליטים של הסמים מופרשים החוצה באמצעות נשימה, הזעה או שתן, חלקם יאוחסנו ברקמות השומניות של הגוף והם נשארים שם למשך זמן מה. הם יכולים להישאר ברקמות השומניות למשך שבועות, חודשים או שנים, תלוי בסם ובמבנה המטבוליטי של האדם כמו תכולת השומן בגופו, קצב חילוף החומרים וכו'.

בכל פעם שהאדם מתרגז, מתרגש, שרוי בלחץ, מקיים יחסי מין או אפילו מתעמל, הלב שלו מתחיל לפעום מהר יותר והשומן נשרף על מנת לספק אנרגיה. כאשר תא השומן נשרף הוא יכול לשחרר את המטבוליט של הסם בחזרה לתוך זרם הדם, וכך המטבוליט נע לעבר המוח ונותן לאדם טעם קל מהסם הזה, וגורם לו לרצות להשתמש שוב בסם. אלה המנגנונים שנמצאים מאחורי התשוקה שהסמים יוצרים.

זאת הסיבה שבגללה כל-כך הרבה אנשים שמפסיקים להשתמש בסמים חוזרים לסורם. רבים מאיתנו מכירים אדם שהפסיק להשתמש בסמים אך חזר להשתמש בתוך שבועיים-שלושה. זו חלק מהסיבה לכך שזה קורה.

*[מטבוליטים מאוחסנים ברקמה השומנית של הגוף.[מטבוליטים משתחררים בחזרה לתוך זרם הדם.]

נחזור לדוגמה שלנו של משתמש הסמים הצעיר. הוא החליט להיעשות כן וישר. הוא באמת הולך לעשות את זה הפעם. הוא הופך לחרוץ ומנסה לעשות את הדבר הנכון. שוב, עדיין יש לו את הבעיות המקוריות שגרמו לו מלכתחילה להתחיל להשתמש בסמים. בנוסף, הגוף שלו סובל מחסר תזונתי. הגוף שלו מזכיר לו כל הזמן את עניין הסמים, וכתוצאה מכך, הוא נעשה יותר ויותר מקובע על השימוש בסמים. הבעיות מכניסות אותו לשוק. הערך העצום שהוא נתן לשימוש בסמים ובאלכוהול מוביל אותו למסקנה אחת: להשתמש ביותר סמים ואלכוהול! לבסוף הוא נכנע. הוא עולה שוב על המסלול הלא-הישרדותי ומתדרדר ומתרחק מחלומותיו ושאיפותיו.

חוויות לא נעימות כמו מעצר או מערכת יחסים מנוכרת יזכירו לו שהוא באמת צריך לעשות כמה שינויים חיוביים בחיים. שוב הוא יאמר לעצמו "זהו זה. אני הולך להפסיק להשתמש בסמים ולסדר את החיים שלי". הבעיה היא שהוא באמת מתכוון לזה. הוא באמת רוצה להשתנות. אף אחד לא באמת רוצה לסכן את חייו, אבל הוא מקובע על התשוקה שלו לסמים נוספים יותר מאי פעם.

למרות זאת, במאמץ ניכר, הוא מצליח לקחת את עצמו בידיים ועובד על הגשמת שאיפותיו הישנות. קשה יותר לראות אותן אבל הוא עדיין רוצה להשיג עבודה וטובה, ולהתחתן ולעשות את כל הדברים הנהדרים שהוא חלם עליהם פעם. אז הוא נותן לחיים סיכוי נוסף.שיקום מסמים,שיקום נפגעי סמים,

ציפי מסייעת למכורים לסמים ואלכוהול למצוא פתרונות יעילים לגמילה המותאמים להם אישית. באמצעות צוות מומחים מקנים להם אף כלים לחיים  על מנת לא לחזור להתמכרות. narconon.israel@gmail.com




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב