דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


קר? איך לוודא שלא יהיה חם מדי... 

מאת    [ 08/10/2013 ]

מילים במאמר: 612   [ נצפה 2146 פעמים ]

כהכנה לחורף כדאי להכיר את הגורמים לשרפות ואיך למנוע אותן. רוב השרפות בבתי מגורים מסתיימות במוות. הכנה נכונה של הבית היא מידע חשוב שעשוי לציל חיים. כמו שאומרים הכבאים: "הדרך הטובה ביותר לטפל בשרפה - היא למנוע אותה".

רובנו חושבים על הקיץ דווקא, כתקופה של שרפות, וזה נכון כמובן בכל מה שקשור לשרפות יער ושטחים פתוחים, אך דווקא החורף - דצמבר עד מרץ - הוא התקופה שבה יש עליה חדה בשרפות בבתים ודירות. 

שרפות בבתי מגורים הן בדרך כלל קטלניות ביותר, כ-75% ממקרי השרפות בבתי מגורים מסתיימים במוות ולא רק נזק לרכוש. זה נתון מפחיד. הסיבה העיקרית לכך היא ששרפות בבתי מגורים מייצרות עשן רב ורעיל במהירות, העשן גורם לבלבול, חוסר התמצאות ולבסוף למוות. לכן ליציאה מהירה מהבית יש חשיבות עליונה.

 הגורמים לשרפות

ישנם גורמים קבועים לשריפות בבתי מגורים שאינן קשורים לתקופה בשנה, כמו משחק באש, שכחה, למשל סיר שהונח על הגז ונשכח, או חוסר זהירות, כמו במקרה של מנורת לילה שהונחה על מזרון והציתה אותו.

אך את העליה העיקרית במקרי השריפות בחורף אפשר לתלות בעיקר בקצרים חשמליים בכשלים או בשימוש לא נכון של מערכות חימום למיניהן – תנורים, מזגנים, סדינים חשמליים, ומחממים ניידים:

"מנתונים שהתפרסמו בארה"ב ב- 2006  ע"י  USFA נמצא כי כ81% מכל מקרי המוות וכ79% ממקרי הנזק משרפות התרחשו בבתי מגורים. שריפות כתוצאה מאמצעי חימום מהוות במשך השנים, באופן עקבי, את  הגורם השני בחשיבותו לשריפות הביתיות, (אחרי שריפות כתוצאה מבישול)." חימום בחורף ושריפות בבתי מגורים: סקירת ספרות - ארגון בטרם

בחורף יש גם עליה במספר הפסקות החשמל, אם כתוצאה מנפילת עצים או עומס יתר. מכשירי חשמל שאינם עומדים בתקני איכות או שאינם מתוחזקים כראוי עשויים לגרום לשרפה - כמו במקרה של הטרגדיה שגבתה חיים של משפחה שלמה ברחובות כתוצאה מקצר חשמלי במטען של טלפון. מטענים של טלפון כדאי לנתק בלילה אך גם מכשירים שאמורים להיות מחוברים 24 שעות לחשמל כמו מקרר, אינם חסינים לקצרים חשמליים.

מה אפשר לעשות ואיך להקטין את הסיכויים לשרפה?

כמה המלצות של שירותי הכבאות ושל ארגון בטרם: 

1.   התקנת גלאי עשן וגז - יש חשיבות עליונה להתרעה מהירה על עשן או דליפת גז. בשנת 2005 כ65% מהשריפות נתגלו תוך פחות מ-5 דקות הודות לגלאי העשן. זכרו שחנק מגז או מעשן הוא סיבת המוות המובילה בשרפות. דליפת גז עשויה להתרחש גם בלילה ולהפיל קורבנות מבלי שום התרעה.


2.   מילוט מהיר - בשירותי הכבאות מסבירים שכשישנים בבית חשוב להשאיר את המפתחות בדלת למקרה שתאלצו להימלט במהירות מהבית. כמובן שאם יש לכם דלת שבה מותקנת מערכת לביאה – אין שום צורך בזה. דלת הכניסה שלכם היא גם דלת חירום הנפתחת במהירות בהורדת ידית בלבד גם כשהדלת נעולה.


3.  תקן - וודאו שמכשירי חשמל שלכם עומדים בתקן ישראלי (או אירופאי. תקן אמריקאי מתאים פחות לארץ). זה כולל מכשירי חשמל גדולים כמו מקרר, טלוויזיה, מזגן וכו' וגם מכשירי חשמל קטנים כמו מטענים, טלפונים ניידים, שקעים, מפצלים וכל השאר.


4.  מערכות ומכשירי חימום


    • הבטוחים ביותר הם מזגנים ורדיאטורים שניתן להשאירם דולקים גם בלילה.
    • מכשירי חימום עם אש גלויה (גם תנור ספירלה או מפזר חום) צריך לבודד כדי למנוע כוויות. לא כדאי לשים על תנורים מסוגים שונים בגדים לייבוש או לשים אותם קרוב לחומרים דליקים –למשל ליד ספריות, מכשירי חשמל אחרים או להכניס אותם מתחת לשמיכה.
    • סדין חשמלי אסור לקפל וצריך לכבות ברגע שנכנסים למיטה ולא להשאירו דלוק כל הלילה.
    • רצוי לנקות את המכשירים מאבק לפני תחילת השימוש משום שהאבק מתלהט ועלול לבעור.
    • שימו לב לב שאין עומס על השקע חשמלי המזין את מכשיר החימום.

5.  תחזוקה של מערכת החשמל - בשירותי הכבאות ממליצים להוריד את מפסקי החשמל פעם בחודש באופן יזום ואף להזמין חשמלאי מקצועי פעם בשנה שיבדוק שמערכת החשמל תקינה.


6.  לא יזיק להחזיק מטף כיבוי אש בבית וללמד את הילדים איך להשתמש בו ומה לעשות במקרה של שרפה.

 שיהיה לכולנו חם, אבל לא חם מדי...

אמיר ליבובסקי, מנכ"ל מערכת לביאה - מנעול מציל חיים מבית טיבלוק בע"מ http://www.levia.co.il/  




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב