דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


אבהות אז ועכשיו 

מאת    [ 06/10/2013 ]

מילים במאמר: 552   [ נצפה 4069 פעמים ]

אבהות אז ועכשיו.

בעבר, משפחות התנהלו באופן  פטריארכאלי-  כלומר מירב הסמכויות בתוך ומחוץ למשפחה, היו מרוכזות בידיו של  הגבר. גברים, אם כן היו בעלי כוח רב, אותו הפעילו על משפחותיהם. תפקידם העיקרי של אבות- בתקופה זו, היה לדאוג לפרנסה ולהשליט משמעת במשפחה.  שרידם של רעיונות אלו היה ניתן למצוא עד לא מזמן. בניגוד לכך  כיום, ישנה הכרה בכך, שלאבות ישנו תפקיד מהותי בהתפתחות הנפשית, גופנית של ילד. מידת נוכחותו או היעדרותו של האב משפיעות על הילד, לא פחות מזו של האם.

        כיום כאשר תפקידיו של האב התרחבו, מעבר לדאגה לפרנסת המשפחה והשלטה של משמעת,  מובלטת עוד יותר חשיבותה של הפונקציה האבהית עבור הילד והמשפחה ככלל. חשיבותו של התפקיד האבהי היא כה גדולה, עד כי הילד יוכל למלאה עם דמויות שאינם בהכרח האב הביולוגי. בכללם אב מגדל, דמות ממשפחה מורחבת כמו סב, דוד ועוד.

ההבנה בדבר חשיבות של האב, מודגשת בתורתו של לאקאן (שהיה פסיכואנליטיקאי ממוצא צרפתי, שחיי בין השנים 1901-1981, ובעיניי רבים ממשיכיו של פרויד). לאקאן ראה בדמות האב, דמות שמהותה הנה בהיותה אחרת, נוספת,  ונפרדת מדמות האם. כפועל יוצא מכך תפקידיו של האב (מה שכונה בלשונו של לאקאן "שמות האב"), לאפשר לתינוק ולאם ליצור קשר שיש בו מרחק, קשר שמאפשר נפרדות גם לתינוק וגם לאם. נפרדות זו נוצרת על ידי הרחבת הקשר הצמוד אם- תינוק, לקשר שמכיל שלושה  האם, האב, והתינוק. נפרדות זו הנה קריטית עבור הילד, על מנת שיוכל לפתח אישיות ייחודית משל עצמו. כניסתו של האב (או דמויות חלופיות אחרות)  מאפשרת לאם להכיר באפשרות שלילד שלה, יכול להיות קשר שהוא נפרד ממנה, מה שמאפשר לה לחזור לתפקידה הנוספים שאינם אימהיים- בת זוג, עובדת, חברה ועוד.

תפקיד נוסף של האב הנו לשמש נציג החוק, הסדר והמציאות, כלומר ללמד את הילד כיצד עליו לפעול בתוך מסגרות, ביחסיו עם אחרים, מה מותר ומה אסור. תפקידיו אלו האב, יאמר לאקאן, מאפשרים לכל אדם מינקות ועד גדלות להגיע לאמת הפנימית שלו- זו שבונה את זהותו. בניה של זהות שלמה, אפשרית רק כאשר הוא נפרד מהקשר הראשוני וההכרחי עם האם מחד, מאידך מכיר בחוקי המציאות וכלליה.    

   לסיכום- הזמנים המודרניים, בהם אנו מצויים היום, מאפשרים לאב או לדמות חלופית לו, למלא תפקידים שהנם מעבר לדאגה לפרנסה ולמשמעת במשפחה. תפקידים אלו הנם הכרחיים לילד  על מנת לבנות את  זהותו הנפרדת מהאם, זהות  אשר מותאמת לחוקי החברה האנושית.  מהלך הכרחי זה מתקיים באמצעות נוכחותו  המתמשכת של האב: זו המקיימת דיאלוג עם הילד  כל העת. דיאלוג שחלקו הנו הצבת גבולות של מותר ואסור, וחלקו הנו יצירה של קשר באמצעות משחק ושיחה. מילוי התפקיד נעשה בעיקר באמצעות נוכחות קבועה לאורכם של  שנות גידול הילד. בתוך חיי היום יום המשפחתיים, שמכילים את הטיפול הקבוע בילד,  לצד זמנים של בילוי, פנאי ונופש. נוכחות הורית זו  הנה, מה שמאפשר לאדם לבנות זהות נפרדת, עצמאית בעלת ביטחון, אך כזו שיודעת לייצר קשרים בעלי משמעות לאורך כל החיים. 

 

 

 

ביבליוגרפיה

אוונס, דילן. 2005. מילון מבואי לפסיכואנליזה לאקאניאנית. תרגום: דבי אילון. רסלינג: תל אביב.

בנימיני, יצחק. 2009. השיח של לאקאן. רסלינג: תל אביב.

לאקאן,ז'אק. 2006. על שמות האב. מתרגמים: נועם ברוך, יצחק בנימיני, פרלה מיגלין, מבל רוזן.

 רסלינג: תל אביב.

Lamb. M. E. & Tamis -Lemonda. C. S. The Role of the Father An Introduction.   Young Exceptional Children July 2007 10. Pp:11-19.

  ענבל לוסטיג עובדת סוציאלית קלינית מומחית בפסיכותרפיה פסיכואנליטית, דוקטורנטית לפסיכואנליזה ופרשנות עוסקת בטיפול בילדים, מתבגרים, מבוגרים  והדרכת הורים.


לייעוץ ניתן לפנות טלפונית 0508464388   או באמצעות המייל: inballustig@gmail.com




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב