דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


השינויים במיסוי הבינלאומי בהמלצת ארגון ה OECD 

מאת    [ 04/10/2013 ]

מילים במאמר: 593   [ נצפה 2108 פעמים ]

ארגון ה-OECD החל לקדם יוזמות שונות, שנועדו להיאבק בתכנוני מס בינלאומיים, לרבות שימוש במקלטי מס. יזומות אלה מופיעות בדו"ח מיוחד שפרסם ארגון ה-OECD בחודש ספטמבר 2013. יוזמות אלה אמורות לסייע למדינות החברות בארגון ה-OECD ליצור חקיקה מתאימה וכן תיאום בין המדינות. 

יוזמה אחת עוסקת בנושא העברת מידע בענייני מס, בין היתר ביחס למקלטי מס, והיא כעת מטופלת על ידי הפורום לשקיפות והחלפת מידע בענייני מס. ראו: האמנה הרב-צדדית בענייני מס. יוזמה אחרת עוסקת בנושא הסטת רווחים, בין היתר למקלטי מס, ושחיקת בסיס המס במדינות ה-OECD. המלצה זאת באה בעקבות קריאת שרי האוצר של ה-G20 לארגון ה-OECD לטפל בסוגיה של הסטת רווחים ושחיקת בסיס המס באופן מתואם ומקיף. יוזמה נוספת עוסקת בנושא פיתוח מודל להעברת מידע אוטומטי בענייני מסים, לרבות ביחס למקלטי מס. לעניין זה, ראו: חילופי מידע אוטומטיים

חלק מההמלצות עוסקות בתיקונים בדין המס הפנימי במדינות, חלק אחר בתיקונים באמנת המודל ובדברי ההסבר. בעקבות התיקונים הצפויים באמנת המודל, כל מדינה, לרבות ישראל, תצטרך לעשות שינויים באמנות המס שלה. אחד ההישגים של הפורום לשקיפות והחלפת מידע בענייני מס היא העלייה בשימוש בהסכמים בילטראליים להעברת מידע, ובמיוחד ביחס למדינות שאין להן אמנות מס, כמו מקלטי מס. נכון להיום נחתמו כ-800 הסכמים בילטראליים להעברת מידע, וכל הזמן נחתמים הסכמים נוספים.  

טריטוריות ומקלטי מס רבים כבר חתמו על הסכמים בילטראליים להעברת מידע עם מדינות ה-OECD. מקלטי המס הנחשבים ל"ממושמעים" על ידי ארגון ה-OECD בנושא העברת מידע, כוללים בין היתר, את בהאמאס, ברמודה, איי קיימן, גרנזי, איי מאן, סיישל. אולם, ישנם מקלטי מס וטריטוריות שונות הנחשבות ל"בעייתיות" על ידי ארגון ה-OECD, בכל הקשור להסכמים אלה בכלל והעברת מידע בפרט. מקלטי המס והטריטוריות הבעייתיות כוללים, בין היתר, את בוטסואנה, ברוניי, דומיניקה, גואטמאלה, לבנון, נאורו ופנמה. מעניין לציין בהקשר זה כי ישראל נחשבת כבעייתית על ידי ארגון ה-OECD, בכל הקשור להעברת מידע, וזאת בהתאם לקריטריונים שונים.

אחת המשימות החשובות ביותר שארגון ה-OECD מתכוון לקדם בקשר ליוזמה בנושא הסטת רווחים, היא שינוי באמנת המודל ובדברי ההסבר של האמנה וכמובן עידוד מדינות לתקן את אמנות המס שלהן בהתאם לאותם שינויים. בנוסף לשינויים הכרחיים באמנת המודל, ארגון ה-OECD מתכנן קביעת סטנדרטים חדשים ונורמות בינלאומיות במטרה למנוע ירידה בהכנסות של המדינות כתוצאה מתכנוני מס בינלאומיים והעלמות מס. אחד הנושאים במיסוי הבינלאומי אשר ירכז מאמצים רבים לשינוי בשנים הקרובות הוא מחירי העברה.  

ארגון ה-OECD מודאג מכך שמדינות מפסידות כתוצאה מתכנוני מס בינלאומיים שנועדו לשחוק את בסיס המס באותן מדינות ולהסיט רווחים למקלטי מס. לדעת הארגון מדובר בבעיה גלובלית המחייבת פתרונות גלובליים. ארגון ה-OECD סבור כי חלק מתכנוני המס האלה מוביל לתוצאה של כפל פטור ממס לדעת ארגון ה-OECD יש להתמקד בעניין זה בחברות האינטרנט, ובין היתר, לתקן את ההוראות בעניין מוסד קבע.

 מנכל ה-OECD גוריה ניסח את הבעיה ואת הפגיעה שהיא גורמת: "האתגרים של ההתחמקות ממס ושחיקת בסיס המס שוכנים בלב האמנה החברתית. אזרחינו דורשים שנתמודד עם ההתחמקות ממס של אנשים עשירים באמצעות מקלטי מס, ושנשפץ את מערכת המס הבינלאומית כדי למנוע מחברות רב?לאומיות להזיז רווחים ממקום למקום באופן מלאכותי, ובכך לשלם מס נמוך או לא לשלם מס בכלל. פעולות אלה מעוותות את התחרות באופן בסיסי, מכיוון שחברות אלה יוצרות לעצמן יתרון תחרותי ביחס לחברות הפועלות בעיקר בשוק הלאומי שלהן". 

לאור האמור, ארגון ה-OECD הכין תכנית אסטרטגית מקיפה המורכבת מ-15 פעולות שונות, בין היתר, פיתוח כללים, מניעת התחמקות מלאכותית מסטאטוס של מוסד קבע, קידום כללים בנושא מחירי העברה שימנעו הסטת רווחים ע"י העברת נכסים בלתי-מוחשיים בין חברות באותה הקבוצה, מניעת העברת סיכונים או הקצאה חריגה של הון בין חברות בקבוצה ואיסור על עריכת עסקאות בין חברות בקבוצה שתחת תנאים דומים לא היו מתקיימות מול צדדים שלישיים, לרבות חובת גילוי לגבי כל הסדר תכנון מס אגרסיבי.

 

 

 

ד"ר אבי נוב, עו"ד, אחד המומחים הבולטים בתחום המיסוי הישראלי והבינלאומי. ד"ר נוב מייעץ בענייני מס מקומיים ובינלאומיים ובכלל זה תכנוני מס ליחידים וחברות, השגת אישורי מס מקדמיים, ייצוג מול רשויות המס, ניתוב הכנסות שמקורן בחו"ל לישראל בצורה היעילה ביותר, וכן מתן חוות דעת מקצועיות. ד"ר נוב עורך את אתר האינטרנט הישראלי לתכנוני מס בינלאומיים, כולל מאמרים וחדשות מיסוי: www.IsraelTaxLaw.com ניתן לפנות לכותב במייל: avinov@bezeqint.net




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב