דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הורות גאה בעת המודרנית 

מאת    [ 03/10/2013 ]

מילים במאמר: 539   [ נצפה 3141 פעמים ]

משפחה גאה בעת המודרנית

ההגדרה של הורות כמו גם משפחה, עוברת שינויים מהותיים, כאשר אלו נובעים מתמורות חברתיות, תרבותיות, חוקיות וטכנולוגיות מרחיקות לכת שחלו בעשרות השנים האחרונות. המודל של גבר ואישה נשואים, המגדלים ילדים  משותפים להם ביולוגית, הפך להיות רק אחת מהאפשרויות הקיימות להורות.

התרחשותן של תמורות אלו,  אפשרה צמיחה של  מודלים נוספים כגון: הורות חד מינית, הורות משותפת שאינה כוללת זוגיות והורות יחדנית. הלגיטימיות שקיימת בחברה לזוגות או יחידים שרוצים להפוך להורים, שלא במודל של גבר ואישה נשואים, מתרחבת בד בד עם הנגישות לטיפולי פריון, תרומת זרע, פונדקאות, אימוץ. אלו הופכים את ההורות, נגישה לפלחים רחבים יותר באוכלוסיה.

לצד התרחבותן של מודלים הורים אלו, נראה שלעיתים בדומה ולעיתים באופן ייחודי, הורות חד מגדרית מביאה עימה אתגרים אשר בכללם ניתן למנות:

* תחושת הלגיטימיות ביחס להורות שחווה האדם,  לעומת העדרה. כאשר בנוסף להתמודדות של האדם עם עצמו, קיימת גם ההתמודדות מול הסביבה הקרובה והרחוקה, והתמודדות של הילד עם תגובות הסביבה.

* דיאלוג של האדם מול זהותו, עד כמה הוא שלם עימה או חיי בתחושה של חוסר נוחות. ההורות מעצימה את הצורך של האדם לבוא במגע עם נושא טעון זה- כאשר הדיאלוג כולל  חלקים כמו  האם הילדות, או הנערות, הנם חלקים שהוא מעדיף להסתיר או כאלה שהוא חיי עמם בשלום. כאשר בד בבד מידת ואופי הקשר עם המשפחה הקרובה והמורחבת, הופכים להיות מהותיים ומתעצמים  עוד יותר, עם הגעתו של ילד לתוך משפחה.

*כאשר ישנו רק הורה ביולוגי אחד מתוך בני הזוג, עולה מורכבות שקשורה ליצירה של קשר של הורה עם ילד שאינו חולק עימו גנים. בכללם יכולות לעלות שאלות  כגון: כמה הוא מרגיש קרוב אליו, איזה סוג של קשר היה רוצה עימו, מידת המחויבות, כמו גם   תחושת מתח או תחרות בין ההורה השני.

ההורות ככלל ללא קשר למבנה הזוג, מביאה עימה תחושת של התחדשות שמחה וחיים, אך לצידן עלולות להיווצר תחושה של מתח שקשורה לאינטנסיביות והקשיים הכרוכים  בטיפול בתינוק, אלו  עלולות להביא עימן עלייה במצבי המתח, אשמה ומבוכה -תחושות אשר נחוות  מנוגדות לצפייה שילד מביא עימו רק שמחה ואושר.

לסיכום- העידן המודרני על השינויים הרבים שהביא עימו, מציע היום ליחידים, שאינם רוצים להיות חלק מהורות מסורתית – אפשרויות לממש את רצונם במשפחה. לצדן של אפשרויות אלו, נוצרים לעיתים קשיים בתוך התהליך של גידול הילדים. כאשר פעמים רבות כמו אצל כל אדם שהופך להורה, חוויות הילדות וההתבגרות בעיקר  אלו הקשורות בגיבוש הזהות, עולות וצפות מחדש ומביאות איתן את המטען הכרוך בהם.  לעיתים היו אלה קשיים, שקשורים למידת הקבלה מול הדחייה, אפליה או תיוג חווה  הפרט מול החברה או המשפחה בה הוא חי.

כאשר עוצמתן של השאלות וקשיים אלו,  שרובן  מתרחשות גם בתוך הורות המסורתית  עולה ומתגברת, מומלץ ורצוי לפנות לייעוץ פסיכולוגי, וזאת על מנת לחזק את המשפחה או ההורה  בהתמודדות מורכבת, מאתגרת ומגדלת זו.

 

 

 

ביבליוגרפיה

אבירם, אילן. הורות אחרת? על הדומה והשונה בהורות חד מינית. 2001. התפרסם באתר פסיכולוגיה עברית.

בנאי, דויד. הלגיטימציה של הורות גאה. 2010. התפרסם באתר משפחות הקשת.

גודקאר, אורית. "משפחות חדשות"- בפרספקטיבה פסיכולוגית, חלק ב'. 2009. התפרסם באתר פסיכולוגיה עברית.

שנקמן, גבע. אודות המפגש שבין מבנה המשפחה ובין המשגות פסיכואנליטיות קלאסיות: בחינה מחדש של מושגי בסיס וחקירה סוגיות של העברה נגדית אל מול הורות חד מינית. 2013. התפרסם באתר פסיכולוגיה עברית.

 

 

ענבל לוסטיג עובדת סוציאלית קלינית


מומחית בפסיכותרפיה פסיכואנליטית דוקטורנטית לפסיכואנליזה ופרשנות


עוסקת בטיפול בילדים, מתבגרים מבוגרים והדרכת הורים. 


ייעוץ ניתן לפנות טלפונית 0508464388  או באמצעות המייל inballustig@gmail.com
 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב