דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


האם עסקת מכר של נכס כוללת את הגג שמעליו? 

מאת    [ 26/09/2013 ]

מילים במאמר: 481   [ נצפה 1901 פעמים ]

בית משפט השלום בעפולה (ת"א 11130-07-10 פוגץ נ' ישראלי) דן לאחרונה במחלוקת שבין צדדים לעסקת מכר בנוגע לגג הממכר.

התובע (הקונה) רכש מהנתבע (המוכר) חנות במרכז המסחרי בקצרין בשנת 1998. חודש לאחר הרכישה, פנה המוכר אל הקונה וביקש את רשותו להניח באופן זמני על גג החנות חפצים שונים. הקונה נעתר לבקשה אך התנה את הסכמתו בכך שהנחת החפצים לא תפגע בתיפקוד החנות.

עשר שנים לאחר מכן, ביקר הקונה (שהינו תושב מרכז הארץ) בקצרין ונדהם לגלות כי המוכר בנה צימרים על גג החנות ללא קבלת הסכמתו ואף ללא היתר בנייה.

דרישות הקונה מהמוכר לפנות את גג החנות, לא הועילו ומשכך, עתר הקונה לבית המשפט בתביעה לסילוק יד ולחיוב המוכר בדמי שימוש ראויים.

המוכר (הנתבע) טען מנגד, כי כוונת הצדדים במועד החתימה על הסכם המכר היתה כי המכר יתייחס רק לחנות ללא הגג, שכן המוכר חפץ לשמור את הגג בבעלותו על מנת שיוכל להפיק ממנו הכנסה לאחר צאתו לפנסיה.

המוכר הוסיף וטען, כי גג החנות היווה בעבר יחידה עצמאית ונפרדת, עליה היו מצוי ממילא שלד מבנה שלבנייתו היה אחראי המוכר וכי גם שטח הממכר כפי שנקבע בהסכם המכר וגם התמורה שנקבעה מעידים על כך שהכוונה היתה למכור את החנות בלבד ללא הגג וממילא השקיע בגג כספים והשביח אותו.

בית המשפט בחן את טענות הצדדים ומצא להעדיף את טענותיו של התובע (הקונה) על פני אלה של המוכר.

בין היתר, בחן בית המשפט את נוסח הסכם המכר בו נכתב, במקומות שונים, כי הממכר הינו "חנות במרכז המסחרי בקצרין בשטח של כ – 100 מ"ר בלבד" וכי הממכר כולל "זכויות אחרות הקשורות ו/או שייכות לחנות".

נוכח ניסוחו הנ"ל של הסכם המכר קבע בית המשפט, כי הזכות הנמכרת תוארה בהסכם המכר לפרטיה, ומהוראותיו של ההסכם משתמע, כי הנתבע מכר את מלוא זכויותיו בנכס וכי הצדדים להסכם לא סייגו באופן כלשהו את היקף הזכויות הנמכרות.

עוד קבע בית המשפט, כי אין בהתנהגות הצדדים במשך שנים כדי לסייע למוכר והעדר שימוש על ידי הקונה בגג אינו מעיד על העדר זכות לקונה בגג.

בית המשפט קיבל את טענת הקונה, כי לא היה מודע למהות השימוש שעשה המוכר בגג במשך שנים כה רבות (ואף לא דרש מהמוכר דמי שכירות), מאחר והוא מתגורר במרכז הארץ ופוקד את קצרין לעיתים רחוקות מאוד.

הנה כי כן, ניתוח ההסכם הוביל את בית המשפט למסקנה, כי הזכויות בגג הינן של הקונה (התובע) וכי מעמדו של המוכר בגג הינו לכל היותר מעמד של בעל רישיון במקרקעין וככזה, משגילה הקונה דעתו כי אין הוא מוכן להתיר למוכר להמשיך ולהשתמש בגג, היה על המוכר לסלק את ידו מהגג.

עם זאת, מצא בית המשפט שלא לקבל את התביעה בכל הנוגע למרכיב הכספי שלה היינו לתביעה לתשלום דמי שימוש ראויים.

נקבע בעניין זה, כי השימוש שהתיר הקונה למוכר לעשות בגג היה כללי וההגבלה היחידה שנזכרה במסגרתו היתה כי השימוש לא יפריע לתיפקוד החנות.

לפיכך, קבע בית המשפט, כי למוכר ניתנה "רשות שימוש בחינם" ולא ניתן להשית עליו תשלומים רטרואקטיביים עבור תקופת השימוש בגג.

עו"ד דן הלפרט, בעל תואר ראשון ושני במשפטים ותואר ראשון במינהל עסקים, חבר ועדת הקניין של לשכת עורכי הדין ומאמריו מתפרסמים בעיתונים "גלובס" ו"הארץ". משרדנו עוסק בתחום האזרחי- מסחרי ומתמחה בתחום המקרקעין (הגנת הדייר, תיווך, הסכמי שיתוף ופירוק שיתוף, עסקאות מקרקעין (פינוי בינוי/ תמ"א38/ תמ"א 38/2/ מכר/ רכישה/ קבוצות רכישה/ קבלנים/ קומבינציה), שכירות, תכנון ובניה, מושבים, בתים משותפים (רישום ותיקון צו בית משותף, סכסוכי שכנים בנוגע לשימוש ברכוש המשותף, מעלית, הרחבות וכד') ,ליקויי בניה ועוד). תחומי עיסוק נוספים- פשיטות רגל ופירוקים, ייצוג וליווי חברות ושותפויות (הקמה/ פירוק/ ליווי שוטף) וניהול ליטיגציה מסחרית מגוונת.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב