דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מה בין מצוקה רגשית לחוסר מנוחה 

מאת    [ 25/09/2013 ]

מילים במאמר: 1193   [ נצפה 3480 פעמים ]

אנו חווים מצוקה רגשית בדרכים שונות ומגוונות: עצב, חרדה, חוסר שקט, קשיים בשינה, אי שקט גופני ? תזזיתיות ייתר, מחשבות מציפות, דאגנות ייתר, התנהגויות כפייתיות, מחשבות חוזרות ונישנות, מחלות גופניות, תחושת שעמום וריקנות. כמו כן מצוקה רגשית עלולה להתבטא במצב רוח תוקפני וזועם, תחושת דכאון, סערת רגשות שקשה לשלוט עליה, מצב רוח ירוד וכדומה.

למען הסר ספק, מאמר זה איננו מתייחס למצבים של דכאון קשה, במקרה זה יש לפנות בהקדם לרופא לאבחון ולבדוק ראשית לכל טיפול בתרופות נוגדות דכאון ובהתאם לצורך שלב שיחות עם איש מקצוע.

מה עוזר להתגבר על מצוקה רגשית? מה עוזר לאדם להרפא ממנה? מתוך נסיון ומתוך מחקרים רבים המקבלים תוקף חוזר ונשנה, שני דברים מרכזיים יעזרו להתגבר על מצוקה נפשית: שיחות טיפוליות וטיפול תרופתי. פרט שני אלה מה עוד עשוי לעזור? עד שתפנה לטיפול, לפנייך מספר עצות כיצד לעזור לרפא עצמך (לפחות חלקית) ממצוקה רגשית:

  1. תהיה אתה עצמך?כאשר אני כותבת היה אתה עצמך הכוונה היא שהאדם ילמד לבקש מה הוא רוצה וצריך, הצבת גבולות ברורים, חשוב שיהיו לאדם יהיו אמונות, ערכים ודעות אותם יוכל להביע, יתלבש ויראה כמו שהוא אוהב, יאכל את האוכל אותו הוא רוצה לאכול, יאמר את הדברים אותם רוצה לומר ללא חשש ? אלה רק דוגמאות. אך ישנם מאות דרכים בהם האדם יכול להיות הוא עצמו מבלי להיות מישהו שקרי או מצומצם עד כדי אי נראות.
  2. תמציא את עצמך מחדש ?אדם מגיע עם תכונות מסויימות שהם תוצר של ביולוגיה, תורשה וסביבה, אשר יוצקות את האישיות למקשה אחת. אבל בשלב מסויים כאשר הוא מרגיש שאיננו ממצא את עצמו, חווה מצוקה רגשית, חוסר סיפוק, דכאון, מחשבות חודרניות וכו' ? בנקודה מסויימת עליו לומר לעצמו "נכון, זה חלק בלתי נפרד ממני משום שכך גדלתי ונוצרתי. אבל, מי אני באמת רוצה להיות עכשיו?". ניתן לצמצם מצוקה הרגשית על ידי החלטה (הן בטיפול והן בעבודה עצמית): להיות רגוע יותר ? קשה אבל אפשרי, פחות ביקורתי ושיפוטי כלפי עצמו וכלפי האחרים, פחות אנוכי כדי לראות גם את האחרים בסביבה, יצרני ויצירתי יותר, פחות להתעללבעצמך וכו'.
  3. לאהוב ולהיות נאהב ?חלק מהטבע האנושי הוא הצורך באינדיבידואליזם, ריחוק ולעיתים בהתרחקות. אך הטבע האנושי הוא יותר מכך: כאשר אדם מרגיש נאהב ומסוגל להעניק אהבה לאחרים הוא יחוש  מאושר יותר, חייו יהיו מלאי משמעות, תוכן, סיפוק והנאה. במחקרים נמצא כי אלו פרמטרים מובהקים לחיים ארוכים ובבריאות טובה.

כפי שציינתי קודם על האדם להיות הוא עצמו ולהמציא עצמו מחדש, אבל חשוב ביותר שהאדם גם יתייחס לאחרים. על מנת לעשות את שני הדברים: גם להיות אנחנו עצמנו וגם להתייחס לאחרים הדבר מחייב אותנו להכיר במציאות של אחרים, לקחת בחשבון את האחרים ולשלב אותם בתוכניות שלנו, לא רק לדבר אלא גם להקשיב להם, להתאים עצמנו  עבורנו וגם עבור האחרים המשמעותיים לנו.

  1. ללמוד לשלוט במחשבות ?אין דבר הגורם למצוקה רגשית, יותר מאשר המחשבות שלנו. חייבים לנסות ולזהות את המחשבות שאינן משרתות אותנו, ההיפך הוא הנכון ? הן פוגעות בנו ולכן יש צורך בהחלפתן במחשבות שמושיות יותר. חשיבה שאיננה משרתת אותנו גורמת למצוקה רגשית. שינוי מחשבה יכולה להעשות על ידי עבודה ומודעות עצמית, אם האדם אינו מצליח בכוחות עצמו, ממולצץ לפנות לטיפול רגשי הכולל טיפול ב-CBT טיפול קוגניטיבי-התנהגותי. מדובר בשיטת טיפול המשלבת את הרעיון שלפיו על מנת ליצור שינוי אצל המטופל יש צורך בשינוי בתבניות חשיבה מקובעות וליצור שינוי בהתנהגות המטופל, כולל תרגול של התנהגויות חדשתכפי שמקובל בטיפול התנהגותי.
  2. העבר בשרות העתיד ?איננו יכולים להיות כל הזמן בשליטה מוחלטת על הקיום שלנו ולמנוע ממחשבות כואבות מאירועי עבר להציף אותנו. למחשבות אלה יש דרך מתוחכמת "להציק" לנו על ידי חרדה, סיוטים, עצב פתאומי, גלים של כעס ותחושת תבוסתנות. למרות זאת, ניתן לנסות להרחיק מחשבות כואבות מהעבר ולא להיכנע לתכונה האנושית להתבוסס בתוכם. אפשר לעצמך את האפשרות ללכת הלאה ולתכוון לכך ולהתגבר על הפיתוי להכנס לתוך האומללות בכל פעם שמחשבה מהעבר מציפה. הקדש אנרגיה אמיתית וטובה כדי לשנות, גם אם זה לא יהיה מושלם יהיה טוב יותר ממה שהיה. לעבר יש ערך ואנרגיה חיובית כאשר הוא יהיה בשרות צמיחה ושינוי בהווה ובעתיד.
  3. נסה לשלוט במתג החרדה ?חרדה משבשת את שווי המשקל שלנו, צובעת את מצב הרוח והופכת את משימות החיים שכבר קשות להרבה יותר קשות. ישנן הרבה אסטרטגיות ניהול חרדה אשר ניתן לתרגל אותם: טכניקות נשימה, הרפיה, טכניקות קוגנטיביות וכן הלאה. אבל הדבר שיעשה את ההבדל המשמעותי הוא זיהוי ואיתור אותו "מתג פנימי" המפעיל כמעט אוטומטית את החרדה, לעשות החלטה פנימית שלא נכנעים למתג האוטומטי אלא מחפשים דרך לכבות אותו ולהעביר למצב אחר הנותן שקט ושלווה טובים יותר. פעולה אחת כזו יכולה לערוך שינוי משמעותי בכך שאתה "מודיע" לאוטומט שלך שהוא לא שולט בך יותר, שאינך חי יותר בפחד או חרדה מיותרים עבור עצמך.
  4. חפש משמעות לחיים ?משמעות היא מתן ערך לחוויה פסיכולוגית סובייקטיבית. אנחנו יכולים לתת משמעות רבה יותר לחיינו אם נפסיק לחפש אחר המשמעות כאילו הלכה לאיבוד או כשאנחנו חושבים שאחרים יודעים טוב יותר מאתנו מה משמעות חיינו. ההבנה שבכוחנו וביכולתנו להשפיע על המשמעות ואף לשנות אותה, מעניקה כח. כלומר, קשיים בעבר ובהווה יוצרים מצוקה רגשית קשה וללמוד את אמונות מתן המשמעות ומתן ערך לאירועים, מפחית משמעותית את המצוקה.

אדם יכול להחליט שהמשמעות שהוא נותן לדברים חשובה יותר מאשר מצב הרוח הקודר אליו הוא נשאב. במקום להיות על האוטומט של החרדה, הדכאון ומצוקה רגשית - למצוא מה הדבר היצירתי והמשמעותי אותו הוא יכול לעשות למען עצמו. להתחיל את הבוקר עם השאלה "איך אני הולך להעביר את היום ושיהיה ליום זה משמעות" בכך שאדם ממוקד במטרות ונותן להם משמעות, הוא מצמצם את המצוקה הרגשית, וחוסר השקט הפנימי.

  1. שדרג את עצמך ?ייתכן ואתה חושב שיש בך תכונות שאינך אוהב כגון: עצבני, אימפולסיבי, מפוזר, ביקורתי, הרס עצמי וכו'. רק אתה יכול להביא עצמך למקום טוב יותר ולערוך שינוי. בחר תכונה אשר מפריעה לך ואתה רוצה לשנות, שאל עצמך מה הן המחשבות שעשויות לשנות תכונה זו, מה המעשים שעליך לעשות כדי לשנות אותה? בדוק מה המחשבות המתאימות כדי לערוך שינוי ובהתאם לכך מה הפעולות הדרושות לשינוי זה. בדרך זו תרגיש שאתה מסוגל וראוי ובכך להפחית את המצוקה הרגשית.
  2. להתמודד עם מציאות ?ישנן נסיבות חיים שהן מחוץ לשליטתנו כגון: מחלות, מוות, מלחמות וכו'. מאידך, ישנן נסיבות חיים רבות מאוד נמצאות בשליטתנו: אנו יכולים לשנות מקום העבודה או הקריירה, להחליף חברים אשר פוגעים בנו, לצמצם את כמות הקלוריות שאנו אוכלים, להימנע מהסתבכויות כלכליות, לצעוק או לדבר בשקט -  אנחנו יכולים לעשות את שאנחנו יכולים כדי לשפר את איכות חיינו. ריפוי רגשי מחייב אותנו לפעולה אמיתית בעולם אמיתי.

הדבר המשמעותי הוא שכיום בנגוד לעבר, ישנן שיטות לעזרה עצמית הזמינות לכל מי שרוצה להפחית ולצמצם את המצוקה הרגשית שלו. אדם יכול ללמוד להבין עצמו טוב יותר, לייצר כוונות ולבצע אותן, ללמוד מהנסיון ולא להיתקע בעבר, הוא יכול לגדול ולהרפא. יחד עם זאת, ניתן לערוך שינוי רק אם מוכנים לעשות את העבודה הנדרשת. אם מוכנים לכך, יש סיכוי מצויין להפחתת המצוקה הרגשית ולחוות בריאות רגשית אמיתית.

אפשרות נוספת היא פניה לטיפול מתאים כדי לעזור במקום שהאדם מתקשה לעזור לעצמו לבד, לפעמים יש צורך בטיפול תרופתי ו/או שיחות כדי להרגיש הרבה יותר טוב ומאושר יותר.

חוה אוסטרובסקי, עובדת סוציאלית קלינית-מדריכה MSW. בעלת קליניקה פרטית במרכז הארץ. עובדת עם יחידים זוגות ומשפחות, הנחיית קבוצות, הדרכת הסטודנטים והדרכת עובדים סוציאליים. נסיון רב במסגרת שרותי בריאות הנפש הציבוריים. פייסבוק: https://www.facebook.com/havaosMSW

אתר: טיפול פרטני (אישי), זוגי ומשפחתי | טיפול זוגי במרכז הארץ




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב