דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מנהיגות : האם ליחידי סגולה או זכות לכל אדם ?! 

מאת    [ 24/09/2013 ]

מילים במאמר: 621   [ נצפה 9104 פעמים ]

משחר הימים המושג מנהיגות עולה ונבחן.

אנחנו יודעים לשמור בראשינו את המנהיגות שהשפיעה בצורה המשמעותית ביותר על הלך חשיבתנו ודרכנו.

אצל בני האדם וגם אצל בעלי חיים המנהיגות של הפרט נרכשה עפ"י תכונה בולטת ,

הכוח והיכולת לנצח בקרבות שימשו כגורם מכריע בקביעת המנהיג בלהקות בעלי חיים שונות ובתרבויות עתיקות.

אצל תרבויות אחרות החכמה והיכולת לקבלת החלטות יצרו מנהיגות. הרבה פעמים נמהלו המושגים חכמה וניסיון בהכרה מיהו המנהיג , בעדר פילים למשל תשמש הפילה המבוגרת כמנהיגה בזכות יכולתה לזכור ולהוביל את העדר בין שטחי המזון לאורך 50 שנים.

ההיסטוריה היהודית העלתה לא פעם את ייחודם של מנהיגים שידעו בכוחם ובמיומנות הצבאית שלהם להוביל את עמנו כמו שמשון ,יהושוע דוד..., כל שכן העלתה המורשת של עמנו את קרנם של החכמים כמנהיגים המפוארים של תולדותינו שלמה ,רבי עקיבא....

אם נבחן דמויות מנהיגים נוספים נלמד כי גם בבחירה בדרכי נועם ופיוס הצליחו רבים בהיסטוריה האנושית ליצור מנהיגות ייחודית ישו, גאנדי...

מקריאה והתבוננות בדמויות השונות לאורך ההיסטוריה ובהנחה שנוכל לסנן את הסיפורים בדיעבד אשר נועדו לפאר את אותם מנהיגים, קשה מאוד יהיה לקבוע ולציין נחרצות כי מנהיגות היא תכונה מולדת ואף ארחיק ואומר שלעיתים המנהיגות נוצרה אף במקרה או בניגוד לרצונו של מי שנהפך בהמשך למנהיג דגול ,סיפורו של משה מדגיש להבנתי בצורה מוחשית גישה זאת.

מחקרים וניסויים שבוצעו הראו וידוע הוא כי עבודה נכונה עם אדם מסוים תאפשר את הפיכתו למנהיג כל זאת בתנאי שירצה בכך בשלב כלשהו של התהליך ויתמיד בתהליך לאורך זמן מספיק.

המילה מנהיג מכילה בתוכה מספר מושגים ומשמעויות אך אני אתייחס למלה הגה ולמילה מנהג שמכילה המילה מנהיג.

כשמסתכלים על המילה הגה מתייחסים ליכולת לנהוג ולכוון לדרך הנכונה, מנהיגות חזקה היא כזאת שמאפשרת לכל אחד שבוחר בה לראות את הדרך והכיוון אליו מוביל המנהיג ולהזדהות או לקבל על עצמו את הדרך שמכוון אליה המנהיג באמצעות אותו ההגה.

המילה מנהג היא מילה בעלת תוכן יותר עמוק של חזרה ,התנהגות ,דרכיו ועשייתו של המנהיג, המנהיג שעושה לו למנהג צנעה ואדיבות סוחף אחריו אנשים שמצליחים להזדהות ולחכות מנהג זה, המנהיג אשר בוחר במנהג קבוע של עזרה ותמיכה בזולת סוחף אחריו את אותם אלו שעזרה ושיתוף מתחבר לעולמם הערכי וכך אנו רואים המונים אשר יתחברו למנהיג המראה בדרכו הייחודית מנהג שיוצר הזדהות חזקה.

מנהיגות של כוח וחכמה הרבה פעמים נקטעת בעת שהמנהיג נעלם וממשיכי דרכו מתקשים להיכנס לתכונותיו הבולטות והייחודיות , כמובן שאין אומר הדבר כי מנהיגותו ודרכו ייעלמו אך במקרים רבים היא נחלשת ולאורך הזמן מתמעטת ומתפצלת לדרכים חדשות שונות.

לעומתה מנהיגות שבאה מתוך מנהג וחזרה על פעולות שיוצרות הזדהות עם המונים הינה המנהיגות שלאורך ההיסטוריה אפשרה לדתות אדירות לקום, למדינות להיווסד ולתנועות להתפרס על פני יבשות.

מנהיגות היא עניין של בחירה, וכאשר עושה האדם את הבחירה האישית להנהיג את עצמו ולפעול תחת חזון ברור נוצרת סיטואציה של בהירות ושל שכנוע עצמי מספיק חזקים אשר מאפשרים לכל אחד לקום ולהכריז על מנהיגותו , לא בהכרח בקול רם או בהחצנת המעשים אלא בהחלטה פנימית ומודעות מלאה.

לעיתים הבחירה במנהיגות האישית מקורה באירוע משמעותי שגורם לאדם לבחור בשינוי ובמנהיגות: אובדן, מצב בריאותי, מצב כלכלי, מצב משפחתי וכו' ולעיתים הבחירה במנהיגות מגיעים מתוך תהליך התפתחות אישי אשר מאפשרים לאדם לראות את החזון בצורה בהירה יותר ומאפשרים לאדם את הכלים לבחור בדרך ובחזון הראויים לו שאליהם ינהיג את עצמו.

כאשר החזון והשינוי חזקים מספיק וכאשר הם פוגשים אינטרס או עניין או שותפות מתאימים הופכת הבחירה במנהיגות האישית למנהיגות רחבה ובעלת היקף גדול.

זכותו ואף חובתו של כל אדם לבחור כי מנהיגות הינה דרך התלויה בו עצמו וכי אל לו להשלים עם המצב והתנאים בהם הינו חי ברגע נתון במידה ואינם משרתים את חזונו האישי או את רווחתו האישית.

מהרגע בו נוצרנו ברחם אימנו כיחידים מתוך מתחרים רבים ודרך הבחירה לצאת ולקחת חלק במסע האנושי המופלא שפועם על כדור הארץ, טמונה בידינו כל רגע היכולת להנהיג ולעשות את השינוי שנכון לנו.

 

צפריר רבינוביץ מאמן לחיים טובים ובריאים, 7 שנים מאמן להגשמה עסקית ולתזונה נכונה האתר המלא והמפורט ביותר על פעילותי : www.agelforlife.com




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב