דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


פחד משינוי - כיצד להתגבר על מחסומים מונעי שינוי 

מאת    [ 22/09/2013 ]

מילים במאמר: 2100   [ נצפה 4114 פעמים ]

רבים מרגישים מתוסכלים ומיואשים כאשר הם עושים נסיונות כנים לערוך שינוי בחייהם ומאמציהם לא מניבים תוצאות רצויות. חלקם מרגישיםשניסו הכל: תובנות פסיכולוגיות, אינטלקטואליות, רוחניות וכל נתיב אחר אשר יביא אותם לשינוי המיוחל. אין זה משנה מה הוא המסע שהם עשו, המשותף לכולם הייתה מוטיבציה גבוהה ומחוייבות משמעותית לשינוי. המחשבה המשותפת לכל אותם האנשים: "מה מונע ממני מלעשות את השינוי שאני כל כך רוצה בו?".

בשנות עבודתי כמטפלת, הגעתי למסקנה שישנם תשעה מרכיבים העשויים להסביר את הסיבות לכשלון. מצאתי שכאשר אני חולקת תובנה זו עם מטופליי, יש להם יכולת טובה יותר לצאת מאותם מכשולים "מעכבי שינוי" ולהתגבר ולהתמודד עמם.

חלק ממעכבי השינוי נוגעים למצבים רגשיים הנובעים לעיתים קרובות מטראומות לא פתורות מהעבר. כדי להתמודד עמם, הדבר מצריך חשיפה וחקירה של אותם מקומות. סיבות אחרות עשויות להיות הרגלים מזיקים אשר התפתחו באופן לא מודע ועצם חשיפתם יכולה להביא לתוצאות חיוביות ומהירות יחסית. עבור אנשים רבים, מחסומים אלה הינם הרגלים והתנהגויות אשר האדם "סוחב" עימו שנים ארוכות וכיום הוא איננו זקוק להם יותר אבל ממשיכים להחזיק בהם למרות שאינם משרתים אותו יותר. "גירוש אוייבי עבר" מופנמים היא משימה קשה אבל בהחלט אפשרית. 

הרס עצמי הינו המכשול הקשה ביותר לשינוי ותיקון, נראה כאילו יש למנגנון זה חיים משל עצמו והוא עולה על כל מכשול אחר. כדי למגר התנהגויות של הרס עצמי, על האדם להיות מוכן להתבוננן בישרות לב ובכנות על תהליך ההתפתחות שלהם, מדוע ממשיך בהתנהגות ההרסנית וכיצד התנהגות זו מחבלת בתהליך השינוי. רק אז, אולי, יוכל לקחת על עצמו מחוייבות לשינוי והחלפת התנהגויות שליליות מהעבר בהתנהגויות חיוביות יותר בעתיד.

אין זה משנה מה מהסיבות מעכבות שינוי, התנגדות לשינוי המהווה את המחסום העיקרי להבאתנו למקום בו אנו מבקשים להיות. זיהוי אותם המקומות עשוי לצמצם באופן חד משמעי את ההתנגדות.

תשעת המחסומים לשינוי הנפוצים ביותר הינם:

  1. האם המשאלה לערוך שינוי היא שלך או של מישהו אחר? אנשים רבים המתחילים את המסע הטיפולי משום שמישהו משמעותי, חושב שהם צריכים ללכת לטיפול. בזמן כלשהו, לאורך הדרך הם מאבדים את הקשב לעצמם ורוצים את מה שהאחרים רוצים שהם יהיו. כשנשאלים בטפול מה הרצונות שלהם, הם מדברים על מה האחרים מייחלים עבורם. כאשר נאמר להם שזהו המסע האישי שלהם, הם דוחים את הדברים ואומרים שסומכים על דעתם של האחרים יותר ממה שהם סומכים על דעתם שלהם.

אנשים אלה ממשיכים לדבוק ולהשקיע במטרות שהאחרים היטוו גם כאשר המטרות לא מתממשות, למרות המאמצים המושקעים. כאשר המאמצים נכשלים הם מאשימים עצמם שלא התאמצו מספיק. הם לא מעלים על דעתם לאתגר את אותם האנשים המבקשים לשנות אותם, או לחפש דרך אחרת ? הם מאמינים שדעתם של אחרים חשובה יותר מדעתם. כדי להתפתח למישהו שתאהב יותר, עליך להקשיב לקול הפנימי שלך. האם בזמן הווה אתה יכול לומר את האמת האוטנטית שלך ולשמור על גבולות העצמי בינך לבין האחר?

לנסות להיות מישהו שאתה לא אמור להיות, יכולה להיות משימה מאוד מפחידה. אם יש בך את הכוח להיות מה שאתה רוצה ? אתה בר מזל. אם אין בך כח זה, אתה הופך להיות מה שהאחרים רוצים שתהיה ולא מה שאתה באמת רוצה, הדבר עלול לסכן את היחסים שלך עם אותם האנשים החשובים לך. אם אתה מזהה אצלך דפוס זה, ייתכן ויהיה עליך להעזר באיש מקצוע כדי לבדוק את הדברים.  בסופו של דבר צריך ללמוד לזהות את הקול האוטנטי שלך גם אם לפעמים על חשבון פגיעה ביחסים עם האחרים.

  1. האם אתה מוכן לאתגר את הדעות הקדומות והמוקדמות שלך? מרגע שנולדת, מטבע הדברים, האנשים שגידלו אותך הם אלה שהשפיעו על האמונות וההתנהגויות שלך. יכולתם של ילדים צעירים לערער על אמונות אלה, היא מצומצמת ביותר עד לא קיימת. הם זקוקים באותו שלב לאישור ולאימות וכל מה שהם קולטים מההורים הם מפנימים באופן שלא ניתן לערעור. ככל שהאדם מתבגר, הוא צובר חוויות, חלק מהאמונות והערכים המופנמים מתחילים להתערער והספק עולה, כתוצאה מכך, מוותרים על חלקם, ומשאירים חלק. ישנם הרגלים ואמונות אשר פוחדים לערער עליהם ולשנותם משום שהם מהווים עוגן אשר בלעדיהם האדם מרגיש חסר שליטה.

לעיתים אמונות והתנהגויות אלה הינם מעכבי שינוי המונעים ממך לחיות את החיים שהיית רוצה. פעמים רבות חיים עם בני הזוג , אשר דעותיהם, ערכיהם ואמונותיהם שונים משלנו, אבל ישנו חשש להביע את עצמנו משום הפחד שהקשר יתפרק, הקונפליקט יתעצם וכך יוצא שמוותרים על המחשבה העצמית וחיים בעיקר באמצעות בן זוג ודעותיו. כל זאת ב"מטרה טובה" לשמר את הקשר הזוגי. כך קורה שאנשים מוותרים על חלומות, רצונות ומאווים וחיים את החלומות והרצונות של האחר.כדי להתפתח ולגדול למקומות אחרים ביחס לאן שנמצאים עכשיו, נדרש אומץ לעמוד מול הפחד מפני פירוק.

  1. האם את/ה בוחן אפשרויות חדשות בעיניים פאסימיות?אדם שחווה בחייו אירועים כואבים רבים, עלול לפנות בקלות רבה לציניות ומרירות מסוכנת. רגשות אלה יוצרים כמעט אוטומטית תחושה של תבוסה ויתקשהלראות שישנן אפשרויות חדשות. כאשר אדם מאפשר לעברו המכאיב להגדיר ולקבוע את עתידו, קיים סיכוי רב שיישאר תקוע ללא יכולת שינוי.

ישנם אנשים שלמרות סבל שחוו בעבר, מאמינים שהפעם הבאה תהיה טובה יותר. לעומתם, אחרים פוחדים לנסות פעם נוספת ומבלים את חייהם בהמתנה פאסיבית לתוצאה חיובית, שאולי תגיע ואולי לא. אנשים אלה נוטים להימשך לדמויות "מעודדות ומחזקות" אשר מנסים בכל כוחם לטעת אופטימיות ולעשות את הפאסימי למאושר יותר. כאשר "המעודדים" מגלים שאין בכוחם ליצור שינוי זה עבור האחר, לרוב הם מוותרים וממשיכים הלאה, הפאסימי נשאר הרבה יותר עצוב וספקן ומשוכנע ששוב החיים לא עובדים לטובתו.

חשוב שהאדם לא ישפוט עצמו אם הוא חושב או מאמין שלא יהיה טוב יותר. באותה מידה חשוב להבין שבדרך בה אנו חושבים, זו הדרך שבה נראה את הדברים קורים.משמעותי ביותר להיות מודע לאופן התגובה לנוכח הזדמנות חדשה שעולה. אם הגישה היא לא להתנסות כדי לא להתאכזב, יש צורך לבדוק שוב את האפשרויות באופן מעמיק יותר. בדיקה וחקירה כנה איננה מחוייבות, אלא צבירת ידע בטרם מוותרים.

  1. האם ישנם מאפיינים מעכבים בבסיס אישיותך? ישנם דפוסי אישיות אשר מקשים על עריכת שינוי. את חלקם מחריפה טראומה, אחרים הם חלק מהגנטיקה שלנו, ממרכיבים באישיות ומהשפעת הסביבה. בבסיס האישיות ישנן תכונות אותן קשה יותר לשנות והן יכולות לבוא לידי ביטוי באופנים שונים ובהתאם לסיטואציה. מכאן שחשוב לקחת את הזמן ולבדוק מה התגובה המאפיינת אותך לנוכח אפשרויות חדשות ? מה מעכב ומה מקדם. מחקרים מוכיחים כי מודעות לתגובות אופייניות, עשוי להיות תחילת דרך והזדמנות לשנות במידת הצורך תגובות אלה.

תכונות בסיסיות המעכבות את האדם משינוי הינם: חרדה, דכאון, חוסר בטחון, תלות, חוסר סבלנות, כפייתיות וצורך רגשי. אין זה משנה כמה האדם רוצה ומבין שצריך לערוך שינוי, הוא עומד מול מחסומים שקשה לעבור אותם. לדוגמא: אנשים חסרי סבלנות, סף התסכול שלהם נמוך והם מתקשים לקחת חלק בתהליך וכאשר הדברים לא קורים בקלות, הם מוותרים בטוענות שונות. לעומת אנשים שיש להם סבלנות רבה ומסוגלים להיות בתהליך השינוי ולקחת בחשבון גם עיכובים שעלולים להיות בדרך, לתת סיכוי לתהליך.בהדרכה נכונה אנשים רבים יכולים לווסת את רגשותיהם או לשנות התנהגויות מהעבר אשר אינן משרתות אותם בהווה.

  1. מה הם המחשבות, האמונות וההרגלים המונעים ממך להמשיך הלאה?במהלך החיים, כתוצאה מחוויות כואבות ומתסכלות האדם מסגל לעצמו דפוסי התנהגות ואמונות אשר עוזרות לו לשרוד. מה שעשוי להבטיח התחלה של עתיד טוב יותר הינה מודעות שאותם בחירות שעשית בעבר ושעבדו בזמנו לטובתך ולהגנתך, אינן משרתות אותך יותר וכדי להתקדם עליך לשנות אותם. למרבה הצער, רוב ההרגלים נוצרים שלא באופן מודע והם תוצאה של סביבה או בתגובה למצבים שונים. לעיתים קרובות הרגלים אלה מתקבעים בנו ללא מחשבה וללא כוונה מראש, אז הם מקבלים חיזוק על ידי התנהגות חזרתית ומקבעים את הקושי ו/או חוסר היכולת לשינוי.

אחד ממעכבי השינוי המשמעותיים הוא הספק. קשה מאוד לוותר על מה שמוכר וידוע ומצריך מעט מאוד אנרגיות לתפעול התנהגויות אלה. מרבית האנשים מוכנים לוותר על התנהגות מוכרת כאשר התנהגות חדשה נראית להם אפשרית ומתגמלת, ללא תגמול כזה קשה לעשות שינוי.  למרות זאת, שינוי אמיתי מתרחש כאשר אנשים משחררים את העבר ונותנים לעתיד להחליף אותו.בחירה לחיות חיים מודעים עשוי להראות בהתחלה, כעבודה קשה אבל בהמשך היא תשחרר ממעכבי שינוי.

  1. האם אתה חי עם כאב מודחק, מוכחש או לא מודע?בפגישות שלי עם מטופלים אני נוכחת כיצד אנשים מרגישיםשעושים הכל נכון כדי ליצור חיים טובים יותר, אבל בכל פעם מחדש ממשיכים ליפול לאותם דפוסים והתנהגותיות לא יעילות. בהסתכלות מעמיקה יותר, אנו מגלים בברור כי הדבר המעכב מפני השינוי הינם חוויות עבר בלתי פתורות שלא הייתה התייחסות אליהן.

למראית עיין אנו חושבים שטבעי לנסות לעבד אירועי עבר מכאיבים בין אם על ידי בקשת תמיכה מאחרים או על ידי הדחקה והתנהגות מפצה. מסיבות ברורות לחלוטין, אנשים רבים אינם משתפים, מדחיקים את החוויות הקשות באותם חלקים בלתי מודעים ולא נגישים. ישנם כאלה אשר פנו לקבלת תמיכה אבל לא נענו, אחרים מרגישים ששחזור הכאב עשוי להיות קשה מידי, הם מתקשים עד אינם מסוגלים לתאר במילים את עומק הכאב וכדומה. פעמים רבות, ההגנה הפשוטה ביותר להעמיד פנים שהדברים לא התרחשו בנסיון לחיות חיים טובים יותר מבלי לחשוב על כך. למרבה הצער, מצוקה מודחקת הופכת להיות להגנה רגשית לא נגישה לחלק המודע.

כאבמודחקהופךלמחסוםבלתינראהלאפשרויותעתידיות.כאב אשר "יורד למחתרת" יהיה קשה לחשוף אותו משום הפחד לחוות שוב את הכאב. הדחקת הכאב, הכחשתו וכדומה דורשת אנרגיה רבה על חשבון עריכת שינוי משמעותי. שינוי מחייב הגדרת מטרה ומחוייבות לשינוי, תהליך הדורש "דלק" רגשי ופיזי. כאשר אדם מבין שעליו לערוך, הוא גם רוצה להגיע לליבם של האירועים והסיבות המעכבים מהעבר בתקווה שתהליך זה ישחרר את האנרגיה שהם זקוקים לעריכת שינוי.

  1. האם אתה פוחד לקחת סיכונים?הפחד מלקחת סיכון יכול להיות מולד ומושפע מהסביבה על ידי עידוד או דיכוי. ילדים המאתגרים את החרדה ירגישו ניצחון כאשר הם יצליחו להתגבר עליה. מחסומי פחד נפרצים כאשר מוכנים לקחת סיכונים מחושבים ולהתגבר עליהם.

אין ספור פעמים ביקשתי מאנשים לחזור אחורה בזמן ולהיזכר בהחלטה מרכזית שעשו בעבר ושאלתי "אם היית יכול לחזור אחורה בזמן, עם הידע שיש לך היום, היית עושה את אותה ההחלטה? אם לא, האם היית בוחר לקבל החלטה בטוחה ושמרנית  יותר או לקחת סיכון גדול יותר?" בודדים ענו שהיו מעדיפים לקחת החלטה בטוחה ושמרנית יותר. הרוב ענו כי במבט לאחור, היו לוקחים החלטות שיש בהם תעוזה וסיכון גדול יותר. הלכתי צעד נוסף ושאלתי אם הם היו הולכים קדימה בזמן, איזה החלטות הם היו עושים היום והאם הם חושבים שיתחרטו עליהם בעתיד? למרות שהתשובות שלהם היו מגוונות למדי, המהות נשארה דומה, הם היו מעזים ומסתכנים יותר.

  1. האם בתקופה זו אתה עייף, טרוד, לחוץ ומתוח מידי כדי לערוך שינויים שאתה רוצה?  אנשים רבים יודעים מה עליהם לעשות במטרה לערוך שינוי, אבל אין להם את האנרגיה הרגשית  או את המשאבים הדרושים כדי להפוך מודעות ז למציאות. מדובר בדילמה כואבת, בה הם רואים את הדרך אבל, בשלב זה, אין יכולת לפעול ולעשות כדי להשיג את השינוי.

מתח ולחץ מתישים מאוד ונובעים ממקורות רבים כמו: מחלה, פיטורין, מוות של אדם אהוב, אפשרויות הולכות ופוחתות וכו' - אלה הם מחסומים מובהקים מפני שינוי. כוחות מדוללים לאורך זמן, גורמים לדפוסים והתנהגויות פחות אופטימיים אותם מכירים מהעבר. יש שיפנו לאחרים לקבלת תמיכה, עידוד ועזרה. אחרים, במטרה לשמר את מה שנותר מהמשאבים הרגשיים, הפיזיים והרוחניים עלולים להתרחק ולהסתגר.במקרים קיצוניים, כאשר אין לאן לפנות, עלולים להימלט לאלכוהול, סמים והתנהגויות מסכנות אחרות, בתקווה שאלה יביאו הקלה. למרבה הצער, לדפוס שלילי נטיה להחזיר את האדם שוב למקום ממנו נמלט, במעגל חוזר.

אם האדם מרגיש מתוח ומותש, זה לא הזמן להוסיף מתח נוסף ולערוך שינויים, אלא להמתין, לתחזק את מה שיש עד שהכוחות יחזרו. בתקופה זו יש לשים לב שאחרים לא ינצלו את תקופת החולשה ולגרום לך לעשות שינויים שלא היית עושה בתקופה טובה יותר.    

  1. האם אתה פוחד לנטוש מאחוריך את האדם (את עצמך) אותו אתה מכיר?למרות שמאוד מפתה להכריז על שינוי, חשוב להבין שמשמעותו של שינוי הוא החלפת  חלק מהמחשבות או ההתנהגויות שהיו בעבר, במטרה להיות האדם הכי טוב שאפשר יכול להיות, למרות ועל אף חוויות חיוביות או שליליות בעבר.

כדי לערוך שינוי יש צורך להיות מסוגל להאמין ולדבוק בתהליך,לצד יכולת לעמוד במצבים של חוסר ודאות. הקושי הוא לוותר בהדרגה על המוכר והפחד מפני מה שעוד לא התרחש.

על כל אחד מהמחסומים שציינתי לעיל ניתן להתגבר ? על כולם יחד ועל כל אחד לחוד. קשה כאשר לאדם יש את כל המחסומים, אבל מתגמל מאוד כאשר מתגברים על כל אחד מהמחסומים. כל מחסום שמתגברים עליו יוצר תקווה חדשה. כאשר לא נכנעים ומתמידים בתהליך, מגלים כוחות שלא חשבנו שעומדים לרשותנו בכלל.

חוה אוסטרובסקי, עובדת סוציאלית קלינית-מדריכה MSW. בעלת קליניקה פרטית במרכז הארץ. עובדת עם יחידים זוגות ומשפחות, הנחיית קבוצות, הדרכת הסטודנטים והדרכת עובדים סוציאליים. נסיון רב במסגרת שרותי בריאות הנפש הציבוריים. פייסבוק: https://www.facebook.com/havaosMSW

אתר: טיפול פרטני (אישי), זוגי ומשפחתי | טיפול זוגי במרכז הארץ




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב