דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


יחסי גומלין בקבוצה קטנה 

מאת    [ 17/09/2013 ]

מילים במאמר: 770   [ נצפה 2804 פעמים ]

                     

ההוראה ככלל וההוראה הפרטנית בפרט רואה בקבוצה כלי חזק שבלעדיו תהיה הלמידה מוצלחת פחות. תלמידים נוטים למקם את קבוצת השווים כגורם משמעותי מתוך המניעים להגיע לבית הספר. מיקומו החברתי של התלמיד משפיע רבות על האופן שבו הוא לומד. בקבוצה קטנה, עולה עשרת מונים, חשיבותם של היחסים בתוך הקבוצה, כמי שיאפיינו את התנהלותה. קשרים חברתיים משמעותיים יגבירו את תחושת השייכות ואיתה את המוטיבציה ללמידה.

הקשרים המשמעותיים של התלמיד הם היחסים עם חברי כיתת האם שלו, אך גם עם ילדים מכיתות מקבילות. פסיכולוגים נוטים לייחס חשיבות גדולה יותר לעומק החברות על פני מיקומו ב"מפה הסוציומטרית של הכיתה". קשר משמעותי עם תלמיד מהכיתה, תלמיד מכתה אחרת, או אף של מי שאינו לומד כלל בביה"ס הוכח כבעל משמעות שאין לה שיעור לשיפור יכולותיו של התלמיד.

לפיכך, השתתפות בקבוצת למידה קטנה יכולה להיות קריטית להתפתחותו של התלמיד. אם ישכיל המורה ליצור מארג חברתי-רגשי מיטבי בין חברי הקבוצה, ישפר את הביטחון העצמי ואת הדימוי העצמי של חברי הקבוצה וממילא יגביר את ההנעה ללמידה.

יחד עם זאת יש לזכור כי אם התלמיד מרגיש דחוי בתוך כיתת האם, אם יריבו המר לועג לו ומציק לו והנה לרוע מזלו שובצו השניים לקבוצת למידה קטנה בשעה הפרטנית, יכול הדבר להיות הרה אסון. לחילופין, קבוצה קטנה המורכבת מ3-5 תלמידים שכולם פרט לאחד משתייכים לקליקה חברתית ורק אחד אינו חלק ממנה, הדבר יכול להיות הרה אסון גם הוא. מצד שני כשהתלמיד הפוגע נמצא כעת כשווה בין שווים עם הנפגע או לפחות ללא קהל המעריצים, ייתכן שהתנהגותו תשתנה ואולי אף יהפכו השניים לחברים. אשר על כן זוהי חובתו של המורה לקחת בחשבון את הגורמים החברתיים כגורם חשוב בתוך השיקולים להרכבת הקבוצות הפרטניות.

צמידותם של חברי הקבוצה הקטנה למורה מפחיתה את הסיכוי להצקות ולעוינות כפי שהם עלולים להיות בשולחנות האחוריים של כיתה המאוכלסת בצפיפות.

עד כמה המורה יכול למנוע מיזוגים בעייתיים של תלמידים בשעות הפרטניות, ומה עליו לעשות אם גילה בעיות חברתיות ביניהם?

איך ידע אם לא ישאל? המורה ישאל את תלמידיו בשעה שהוא בא לתכנן את קבוצות הלמידה הפרטניות. עם מי הכי היית רוצה ללמוד? אם מי לא אכפת לך ללמוד ועם מי לא היית מוכן בכלל ללמוד? טוב יעשה המורה אם יצפה במתרחש בהפסקות וירשום לעצמו רשימות מתאימות, בנוסף, המורה יכול  לברר אצל מורים עמיתים על יריבויות או חברויות .

ה-  setting המיוחד של הקבוצה הקטנה

כיתה קיבוצית מחויבת על פי רוב לחדר כיתה סטנדרטי. לא כך ההוראה- למידה בקבוצה קטנה. פגישת עבודה עם קבוצה קטנה מאפשרת הרבה יותר גמישות. קבוצה קטנה יכולה להיפגש בהתאם לסגנונות הלמידה של חבריה ובעיקר להתגמש בזמן ובמקום שמתאימים לקבוצה ייחודית זו.

מתבגרים רבים אינם מסוגלים להתעורר מוקדם בבוקר ובודאי שלא להתרכז. להם מתאים להיפגש בשעות אחר הצהריים או אפילו הערב והלילה. יש אחרים שעבורם בשעה עשר "נגמר היום". הם אינם מסוגלים להתרכז לאורך זמן ועבורם צריך להתאים שתי פגישות קצרות או פגישה עם הפסקות קצרות במהלכה.

יש תלמידים שרוצים ללמוד בחדר שיועד לקבוצות קטנות, אחרים נרתעים ממנו. יש תלמידים שמעדיפים את חדר כיתת האם ודווקא שם יוקל עליהם ללמוד. יש תלמידים שטוב להם ללמוד ליד שולחן המנהל במשרדו, או ליד שולחנו של המורה בפינת העבודה שיועידה לו. יש  תלמידים שרוצים ללמוד במקום מרוחק. "שאף אחד לא יראה שאני דפוק, מקבל שיעורים  פרטניים".

בישיבה התיכונית בסוסיא אמר לי המנהל: "יש לי תלמיד בכיתה יא שלא מסוגל  להתעורר לפני חצות היום. אמרתי לו:'הערב אני שומר , פגוש אותי בתשע ליד השער עם הגמרא.'" וכך מצאו עצמם השניים יושבים בג'יפ הסיור, מפטרלים ולומדים בצוותא דף גמרא. איזה יופי של  setting.

יש תלמידים שחייבים לכרסם חטיף, יש אחרים שמשקה חם יעזור להם. יש תלמידים שיעדיפו שהמורה יישב לצידם בעוד אחרים יעדיפו אותו מולם.יש תלמידים שטוב להם ללמוד כשמוזיקה מתנגנת ברקע לעומתם יש כאלה שכל רעש מפריע את מנוחתם. יש שמגע פיזי קל מחזק את רוחם ויש הנרתעים ממנו כמו מכוות אש. כל תלמיד ודרכו כל מורה ודרכו. ההוראה הפרטנית מאפשרת דיאלוג אמיתי של שוווים הצועדים לעבר צמיחה והצלחה.

 

זהה את החזקות - הצעה למשחק מעצים ומפרה.

המטרה המשחקית של המשחק: לאסוף חמישה כרטיסים משמעותיים עבור כל אחד.

המטרה הלימודית של המשחק: לאפשר התבוננות בנקודות החוזק של כל אחד מהמשתתפים, התבוננות עצמית והעצמה חברית.

הכינו ערימת כרטיסי תכונות.

הציבו את הכרטיסים בערימה במרכז השולחן. כל משתתף לוקח בתורו כרטיס אחד. אם התכונה מתאימה לו, הוא משאיר אותו אצלו והבא אחריו מנסה את מזלו. אם התכונה אינה מתאימה לו, הוא מניח אותה לצד הערימה במרכז השולחן כך שנוצרת ערימה חדשה.

כל אחד ממלא בטבלה את משמעותה של התכונה בחייו הפרטיים. ממשיכים את המשחק עד שלכל אחד ישנן חמש תכונות שבהן הוא חש עצמו חזק. אם משתתף מחזיק בתכונה שהיא חזקה אצל משתתף אחר הם יכולים להתחלף בכרטיסים.

חגית גברעם -פתרונות הדרכה בחינוך אם אתם מחפשים הכשרה מסוג אחר, מרעננת, דינאמית ואפקטיבית, הגעתם למקום הנכון. כאן תקבלו שפע מגוון של כלים לפיתוח חומרי הדרכה  המועברים בשיטה ייחודית מאתגרת, מסקרנת ומפתיעה המותאמים ספציפית לארגון שלכם. חפשו אותנו בפייסבוק "חגית גברעם-פתרונות הדרכה בחינוך" או באתר החברהhttp://www.chaggit-gvaram.co.il/




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב