דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


החתרנות הפוליטית של ארגונים אסלאמיים ככלי לחידוש החליפות 

מאת    [ 27/02/2008 ]

מילים במאמר: 359   [ נצפה 2034 פעמים ]

יו"ר הרשות הפלשתינית, אבו מאזן, מסיר את המסכה מעל המשחק הדמוקרטי הכפול של תנועת החמאס וחושף, את פניה האמיתיים. בראיון לעיתון "אל-חיאת" ב- 28 בפברואר 2008 מדגיש אבו מאזן את היותה של החמאס תנועה שאינה מאמינה בדמוקרטיה, אך עשתה שימוש בדמוקרטיה כדי להשתלט על הרשות הפלשתינית מתוך כוונה להקים מדינה הלכה אסלאמית שתבטל את הדמוקרטיה.

דבריו האמיצים של אבו מאזן עולים בקנה אחד עם מדיניות החמאס הלכה למעשה והתבטאויות מנהיגיה שאינם מסתירים את חתירתם לכונן משטר הלכה אסלאמי שיהיה בסיס לח'ליפות העתידית. החלטת החמאס להשתלב במערכת הפוליטית ולהתמודד בבחירות נעשתה מלכתחילה לאחר ברור הלכתי מקדים שנתן הכשר למהלך כזה על בסיס ההנחה, כי אין מקבלים את הדמוקרטיה כערך בפני עצמו, אלא כמסלול הכרחי להשתלט על השלטון ולכונן משטר אסלאמי.

בדבריו של אבו מאזן יש משום נורת אזהרה למשטרים ערביים עמיתים המתמודדים עם דילמה דומה (בראשם ירדן ומצרים) באשר לשילובם של האחים המוסלמים, תנועת האם של החמאס, במערכת הפוליטית כגורמים פוליטיים לגיטימיים. היא רלבנטית גם לדמוקרטיות המערביות המאמצות מדיניות של פיוס מול הגורמים האסלאמיים הרדיקליים ונמנעות מלפעול נגדם כל עוד אין הם פועלים בדרכים אלימות ומטיפים בגלוי לפעילות אלימה. לאור האיום המתגבר מבית על המשטרים הדמוקרטיים צריכה אזהרתו של אבו מאזן לשמש בסיס למדיניות חדשה של "הדמוקרטיות המתגוננות", ועל פיה תינקט יד קשה יותר נגד כל גורם החותר לנצל את הדמוקרטיה על מנת להביא להקמת משטר עריץ שיבטל זכויות האדם וחירויות האזרח.

אבו מאזן חיבר בין האיום מבית של הגורמים האסלאמיים הקיצוניים לאיום בזירה הבינלאומית ועל שלום העולם, כאשר טען כי חמאס מסייע לאל-קאעידה להתבסס ברצועת עזה וכי שני הארגונים הינם למעשה בני ברית. ההבדלים האידיאולוגיים בין חמאס לאל-קאעידה מינוריים. לשניהם מטרה אחת - להקים מחדש את הח'ליפות האסלאמית, שתהיה בסיס ליציאה לג'יהאד במלחמה המכריעה נגד הכופרים. בטקטיקה קיימים הבדלים בין שני הארגונים. חמאס מתמקד בזירה הפלשתינית ונכון להידברות עם המערב על מנת לבסס את שלטונו, הווה אומר - להסתייע ב"שטן" כדי לקדם את המהפכה האסלאמית. לעומתו, לאל-קאעידה אג'נדה של מהפכה אסלאמית גלובאלית בלתי מתפשרת, הרואה בדרך של המאבק המזוין כיסוד מרכזי לגיבוש העולם המוסלמי תחת דגל הג'יהאד. ההבדל בגישה ביניהם אינו בהכרח מבטא סתירה, אלא יש בו משום יסודות המשלימים זה את זה. הן חמאס והן אל-קאעידה רואים בכל התקדמות במהפכה האסלאמית בכל מקום בעולם משום חיזוק לדרכם.
מוסד מחקר עצמאי ללא כוונת רווח, הפעיל משנת 1976 ועוסק בחקר מדיניות ובנושאים מרכזיים העומדים על סדר יומם של מדינת ישראל והעם היהודי.
כתובת האתר: http://www.jcpa.org.il






מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב