דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הרי הקווקז - גאורגיה - חבל טושטי 

מאת    [ 08/09/2013 ]

מילים במאמר: 1069   [ נצפה 3975 פעמים ]

האזורים ההרריים של גאורגיה: טושטי

במבט מרחוק, הפסגות המשוננות של הרי גאורגיה מפוארות ואדירות. חבויים בתוך הרים אלה, שוכנים מראות מרתקים אשר בלתי נגישים לזרים. ממוקמת בגבול אסיה-אירופה, גובלת בים השחור, ברוסיה, טורקיה, ארמניה ואזרבייג'ן, גאורגיה היא פנינה קטנה בתוך המחוזות סבאנטי וטושטי. שני מחוזות עתיקים ומהפנטים שנותנים דוגמא מכובדת למושג הכנסת אורחים.

במשחק הטושטי המסורתי "קפיצה למרחקים", נהוג לקפוץ מעל גלימת לבד. מי שקופץ הכי רחוק זוכה בגלימה.

מחוז נידח עם אנשים חמים

טושטי נחשב לאזור הכי נידח בגאורגיה, ונמצא בגובה שבין 1,700 ל-2,400 מטרים מעל פני הים. להבדיל מסבאנטי – מחוז היסטורי אחר שמאופיין בעיקר על ידי המגדלים המפוארים שלו, הייחוד של טושטי הוא בטבע הטהור, מה שהפך את האזור לשמורת טבע הניתן לאכלוס בקיץ בלבד.

יש כאן מסורת תרבותית עמוקה. ניתן להרגיש בכך כאשר משוחחים עם המקומיים או משתתפים בפסטיבלים שלהם ובשאר הפעילויות המסורתיות שלהם. אחד האירועים השנתיים הגדולים הוא "ריצת הבקר" של סוף ספטמבר שמתחילה בטושטי ומסתיימת בשפלות של מחוז קאחטי. אירוע זה מהווה הזדמנות ייחודית להצטרף לרועי הצאן ולהקשיב לסיפוריהם יחד עם ארוחת ערב פשוטה מסביב למדורה.

אנשי טושטי שימרו משחקים קדומים רבים כמו "חץ וקשת", "קפיצה למרחקים", "משחק עם כדור", "דחיפה", שמטרותיהם היו לפתח גמישות, חוזק, מיומנות ומהירות בקרב הצעירים.

השמש עולה כשאורח מגיע

קבלת האורחים בטושטי היא עניין רציני, כפי שמתגלה בפתגמים כמו "השמש עולה כשאורח מגיע, ענן מופיע כשהאורח נעלם". הטושטיים מוכנים תמיד לקבל אורחים עם המאכלים הכי טובים שברשותם להציע, לספק להם בידור באמצעות המשחקים שלהם ואף לתגמל אותם בפרסים אם הם זוכים. להיות אורח בשולחן טושטי הינו תענוג בלתי נשכח: הטושטיים מבשלים בעצמם את הבירה שלהם- 'אלודי', את החאצ'אפורי (שהם קוראים לו קוטורי)- לחם ממולא בתערובת יוגורט וחמאה, ואת גבינת הגאודה שלהם מחלב כבשים.

אומנות עממית גם כן פורחת בטושטי. הסריגה המקומית שמשתמשת בחומרים וצבעים טבעיים מפורסמת, כך גם ייצור לבד. המוסיקה הטושטית היא פוליפונית, ומבוצעת בעיקר על ידי נשים בליווח אקורדיון והפאנדורי הגאורגי.

מבצר קסלו שבאומלו העליונה מעניק מבט על אורח החיים הטושטי של המאה ה-17.

המגדלים הטושטיים הם יותר רחבים מאלה הסמאנטיים ונבנו לשם מגורים. כיום רובם נעולים וריקים, כאשר רוב התושבים עברו לגור בבתי עץ. אולם, המגדלים עדיין מהווים מושא להשתאות בכפרים כמו דרטלו, שנקו ודיקלו. מראם הנוקשה והרציני מעניק למגדלים תדמית של שומרי סף, אשר מגנים על הנוף המקומי. מגדל אחד שליד מבצר קסלו משמש כמוזיאון שמראה לנו את אורח החיים הטושטי כפי שהיה בעבר.

מסע למחוז טושטי הנידח מאפשר יצירת מגע בלתי אמצעי עם הטבע ועם הקהילה המקומית. ההרפתקנים שביניכם בוודאי ישמחו לדעת שהדרך הכי טובה להגיע להרי טושטי היא על גבי סוס. ניתן להתחיל מהכפר אומאלו אל עבר נופים עוצרי נשימה, אירוח בלתי נשכח ומקום בו הזמן עמד מלכת.

חדשות מטושטי

פסטיבל המשחקים והמאכלים המסורתיים של טושטי התקיים בפארק הלאומי של טושטי שליד הכפר אומאלו. השנה העונה התחילה מוקדם מהרגיל והפסטיבל היה חגיגי במיוחד. ביקרו בו שגרירים מגאורגיה, נציגים מארגונים בינלאומיים, ותיירים מקומיים וזרים.

"אני מקווה שכל מה שקורה פה עכשיו יהיה המצב הקבוע למקום. זה יעזור לחזק את המסורת. אני מרוצה מכך שמספר המבקרים בפסטיבל גדל בכל שנה. כמעט כל הבתים בכפר נהפכו לבתי הארחה. אני בטוח שהמסורת הזו תימשך לעד" אמר מר גוגה קהחידזה, שר הגנת הסביבה של גאורגיה.

הפסטיבל נפתח באופן מסורתי עם מרוץ סוסים כאשר למנצח הוענק דגל וכבשה. לאחר המרוץ התקיים יריד של גבינות וקהינקאלי – כופתאות מקומיות בבשר, פטריות, או גבינה. לאורחים נתנו לא רק לטעום אלא גם להכין בעצמם את הכופתאות. האיכרים המקומיים הציגו סוגים שונים של גבינה טושטית והדגימו את תהליך ייצור הגבינה הייחודי שלהם, לרקע הצלילים הלבביים של המוסיקה העממית המקומית. בנוסף, התקיים טקס קבלה מסורתי של רועי צאן ושל גילוח כבשים.

"אני נמצא בטושנטי כבר בפעם השניה ואני מרוצה שהגעתי לפסטיבל כיוון שזהו חלק מהתרבות והמסורת המקומיות. זהו דבר נהדר שהמקומיים מציגים את השירים, משחקים ומאכלים המסורתיים שלהם. זה עוזר לקדם ולהכיר את טושטי לזרים" הכריז מר ג'ון בס, שגריר ארה"ב בגאורגיה.

במהלך הפסטיבל האורחים קיבלו הזדמנות לבקר בכפרים הייחודיים של מחוז טושטי, להירגע בטבע הקסום, ולהכיר את המורשת התרבותית והמסורות של טושטי. נתנו להם להשתתף בייצור מלאכות מקומיות, ליהנות ממשחקים מסורתיים ולזכות בפרסים שונים.

כלי נגינה טושטיים מסורתיים הפיקו צלילים מקסימים שמעליהם נשים טושטיות שרו מלודיות יפהפיות. היתה גם תערוכה ומכירה של חפצי אומנות ובגדים מעשי יד, כאלו שנעשו בצבעים טבעיים בגוונים נדירים.

המבקרים צפו ב"תצוגת כלב הרועים הקווקזי" והשתתפו בטורניר חץ וקשת. הפסטיבל הסתיים בתצוגה של המעצבת הגאורגית דטונה סוליקאשווילי והופעה של הלהקה הגאורגית "פראני".

הפסטיבל שאף לייצג את מסורות ותרבות טושטי לציבור, למשוך תיירים גאורגיים וזרים למקום הייחודי הזה, ולתמוך בפיתוח התיירות המקום ובפופולאריזציה של תוצרים אקולוגיים מקומיים.

פסטיבל המשחקים והמאכלים המסורתיים של טושטי אורגן על ידי הסוכנות של אזורים מוגנים של משרד הגנת הסביבה של גאורגיה ועיריית אקהמטה, וקיבל מימון מ- NACRES, UNDP, "Fauna and Flora International", GEF, EU.

מערכת אספקת מים חדשה עוזרת להרוות את צימאונה של טושטי

שיקום מערכות אספקת המים בטושטי

שמונה כפרים שנמצאים באזור המוגן בטושטי נבחרו לקבל מערכת אספקת מים פנימית חדשה, אשר תותקן במלואה עד סוף ספטמבר 2011.

הכפרים וסטומטה, צ'שו, פרסמה, צ'אלה, דארטלו, דנו, בגהלה ובאסן נבחרו על ידי חברי קהילות מקומיות לאחר שאותרו צרכי הקהילות בכפרים טושטיים בסדנאות מיוחדות.

גארת' גולדת'ורפ, אחד ממנהלי הפרויקטים, העיר על החשיבות שבמי שתייה טריים. "כאשר קהילות מקומיות חיות בתוך אזורים מוגנים תמיד יש בעיה באיזון שמירה על הטבע מול רווחת הקהילה. אני טושטי הם חלק אינטגרלי מהנוף ועל ידי זה שאנחנו עוזרים להם אנחנו גם מחזקים אצלם את ההבנה התרבותית שהם בעצם חלק ממאמצי ההגנה".

בצ'שו אזור אגירת המים הושלם וקו הצינורות הונח וחובר. זרימת המים נבדקה והיא בעלת לחץ מספק. עדיין יש לבנות נקודת מים ציבורית. יש גם חמש נקודות שבהן הצינור מתפצל לאזורים אחרים בכפר.

פרויקט שימור הקרניבורים הגאורגי מתמקד בשימור הגיוון הביולוגי הייחודי של אזורה הדרום מזרחי של המדינה. לקהילת טוש תרבות ייחודית שקשורה מאוד לגידול כבשים. טושטי הוא ביתם של הרבה בעלי צאן ובקר, וברוב אזורי האחו של הפארק הלאומי בטושטי משתמשים גם לשם טיפוח החיות בחודשי הקיץ.

בדאנו גם כן חיברו קו צינור מים. כשני שליש מהצינור כבר הונח בקרקע. נקודת מים אחת צריכה לעבור שיפוץ ויש ארבע נקודות שבהן הצינור מתפצל לאזורים נוספים בכפר.

התקווה היא שמערכת אספקת מי השתייה החדשה תביא ליתרונות סביבתיות והתפתחותיות באזור טושטי. היוזמה ממונת על ידי האיחוד האירופי, דרך פרויקט שימור הקרניבורים הגאורגי ומיושם על ידי אקציון קונטרה אל האמברה.

כבר בשלב זה הפרויקט נראה כה מבטיח שארגון לא-ממשלתי נוסף הפעיל בגאורגיה, ה-Transboundary Joint Secretariat, משתמש בו כדי להדגים לכפריים בקזבגי, אזור כפרי-הררי נוסף, שיש יתרונות רבים למגורים בתוך אזור מוגן.

גולן לובנוב


חברת יעדים DESTINATIONS


www.yeadimtravel.co.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב