דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


איך עובדים מקררים ומזגנים ומהן התקלות הנפוצות 

מאת    [ 07/09/2013 ]

מילים במאמר: 823   [ נצפה 5900 פעמים ]

מהי מערכת קירור ומהם החלקים שמרכיבים אותה

מערכת קירור הינה מערכת גז סגורה, שהצינורות המוליכים בה עשויים מנחושת שעמידה לאורך זמן ואינה צוברת חלודה או קורוזיה. היא מורכבת ממדחס (המנוע או הקומפרסור) שדוחס את גז הקירור, ממעבה שמקרר את הגז הדחוס והופך אותו לנוזל, וממאדה שזו בעצם סוללת הקירור שנמצאת בסמוך למקפיא. במאמר זה נסביר איך תהליך הקירור עובד, כאשר העקרון הוא על "לקיחת החום" שנמצא מסביב לסוללת הקירור לטובת מעבר הנוזל הדחוס למצב צבירה של גז.

החלקים העיקריים במערכת הקירור הם:

מדחס ? מנוע בוכנה שתפקידו לדחוס את הגז מה שגורם להעלאת הטמפרטורה שלו, בזמן שהמדחס עובד הוא מאוד חם כולל הצינור שאליו מגיע הגז הדחוס

מעבה ? מערכת צינורת שמקבלת את הגז הדחוס בטמפרטורה גבוהה, תפקידו לקרר את הגז באופן חלקי עד להבאתו למצב צבירה נוזלי. בדרך כלל יהיה מורכז מצינור דק שתפקידו לשמור על הגז דחוס ושלא יתרחב

מאדה ? לאחר שהגז הדחוס עבר למצב נוזלי במעבה, הוא מגיע אל ה"מפזר" שמחבר את המעבה למאדה, ותפקידו של המפזר הוא להעביר את הגז הנוזלי החם והדחוס בצינור דק (מעבה) אל המאדה שמורכב מצינורות עבים יותר שמאפשרים לנוזל החם והדחוס לגז כתוצאה מההתפשטות לשטח גדול יותר.

גז מזגנים ? גז המזגנים הינו חומר שנקודות הרתיחה שלו נמוכה מאוד, מה שאומר שבטמפרטורת חדר הוא פשוט יתאדה, היתרון בכך הוא שכדי לקבל את הקירור הסופי אנו רוצים שהנוזל החם יהפוך בחזרה לגז, מעבר בין מצבי צבירה מצריך אנרגיה, והאנרגיה במקרה הזה היא חום.

צלחת אידוי ? הלחות במקרר קופאת על המאדה, ואחת לכמה שעות מתבצע תהליך הפשרה למנוע הצטברות קרח על המאדה. נוזלים אלו יורדים לצלחת האידוי שנמצאת בדרך כלל בתחתית או אחורי המקרר.

תרמוסטט ? אחראי על השליטה והבקרה של מערכת הקירור.

גוף חימום להפשרה ? נמצא על המאדה, ואחת לכמה שעות פועל לחימום והפשרת הקרח שהצטבר.

טיימר הפשרה ? טיימר מכני או אלקטרוני, אחראי על הפעלת תהליך ההפשרה.

מאוורר ? מאחר ויש סוללת קירור אחת שבדרך כלל נמצאת בסמוך למקפיא, צריך מאוורר שיזרים אויר קר אל תא הקירור.

אז איך מקררים עובדים

לצורך המחשת הרעיון שמאחורי מערכות קירור נסביר תהליך מסויים, כאשר פעולת הקירור במקררים ומזגנים פועלת על אותו העקרון רק בסדר ההפוך וללא מקור אש חיצוני. לדוגמא.. אם נחמם על הגז קומקום מים, והמים יתאדו, זה אומר שכדי להפוך את המים מנוזל לגז היינו צריכים להשתמש במקור אש חיצוני. ללא מקור אש או אנרגיית חום שהייתה מעורבת התהליך לא יכל להתקיים, והמים לא היו משנים מצב צבירה ממים לגז או לאדים. תהליך הקירור עובד על אותו העקרון רק בדרך הפוכה. אנו לוקחים את גז הקירור ועושים הכל כדי להביא אותו למצב שהוא חם ודחוס.

המדחס (קומפרסור) הוא מנוע חד בוכנה שדוחס את גז הקירור אל המעבה הצר והקטן יחסית. מה שמתקבל זה נוזל דחוס מאוד וחם. כאשר הנוזל הדחוס והחם עובר מהמעבה הקטן אל המאדה בעל הצינורות הרחבים(מלשון אידוי ? הפיכת נוזל לאדים) מתקבלת לנו תוצאה דומה לדוגמא עם הקומקום.. בדוגמא שהבאנו המים הפכו לאדים ע"י מקור חום חיצוני, ובמקרה שלנו הנוזל קירור (גז מזגנים דחוס) הופך לאדים כתוצאה מההתרחבות וממעבר למקום גדול יותר. בדוגמא עם הקומקום היה לנו מקור אש חיצוני, ובמקרה של מקררים ומזגנים אין מקור אש, אז תהליך האידוי "שואב" את החום מהסביבה של הצינורות, וכך כל החום שמסביב לסוללת הקירור (המאדה) ?משמש" לתהליך שמתרחש בתוך הצינורות.

תקלות נפוצות במקררים ומזגנים

נזילת גז מזגנים או מקררים ? מערכת הקירור חייבת להיות אטומה לחלוטין, הגז אינו פג תוקף או נעלם עם שנים, רק דליפה תגרום לחוסר גז.

מאוורר לא עובד ? יש לבדוק אם מאוורר תקול כאשר הקומפרסור (המנוע) עובד, המאוורר אמור לעבוד במקביל אליו. ישנם מאווררים שמגיעים יחידה אחת עם המנוע, או בחלק מהמקרים מנוע שמגיע בנפרד ללהבי המאוורר. ייתכן שהמנוע כשל.

גוף חימום לא תקין ? גוף החימום הינו חשמלי ונמצא בסמוך למאדה, אם הוא לא עובד, או שרוף יצטבר קרח על המאדה (במקפיא) מה שיכול לגרום לתקיעה של המאוורר שנמצא בסמוך למאדה.

תרמוסטט לא תקין ? התרמוסטט אחראי על כיוון העוצמות ושליטה על מערכת הקירור, אם הוא לא תקין יש להחליפו.

טיימר הפשרה לא תקין ? אם טיימר ההפשרה לא תקין ולא מכניס את המקרר למצב הפשרה על 6-8 שעות אז יצטבר קרח על הסוללת קירור.

מקרר לא עובד או לא נדלק ? אם המקרר אינו עובד או אינו נדלק תיתכן תקלה חשמלית או בעיה בכרטיס בקרה ראשי של המקרר. יש לבדוק שהחשמל תקין. ייתכן שהכרטיס נהרס כתוצאה מקצר חשמלי בבית. שקע הגנה עוזר לעיתים למנוע תקלה זו.

הצטברות קרח במקרר ? בעת ההפשרה יורדים מים מסוללת הקירור אל קערית האידוי, אם מעברי ניקוז המים סתומים או מלאים בקרח שלא מפשיר, המצב רק יחמיר והקרח יצטבר

המקרר מקפיא את האוכל ? טרמוסטט או כרטיס בקרה ראשי לא תקינים. או הנמכת גובה עוצמת הקירור במקפיא ובמקרר למינימום או לעוצמת 2 בשתיהם.

האור במקרר לא נדלק ? נורה שרופה, בעיה אלקטרונית בכרטיס או מפסק סגירת דלת לא תקין.

מה לעשות אם המקרר לא עובד או לא מקרר מספיק טוב

יש להעזר בטכנאי קירור מוסמך לטיפול במערכות קירור. תיקון מקררים חובבני ולא מקצועי או כפתרון זמני יכול להסב נזק רב ואף להשבתת המקרר או המזגן. הזמינו שירות רק מחברה בעלת אתר אינטרנט שמכיל מידע בנושא מקררים ומזגנים והתקלות השונות. אם אתם מחפשים טכנאי מזגנים אמין ומקצועי באינטרנט, קראו חוות דעת וביקורות ושאלו על מחירים ואופי התקלות האפשריות לבעיה שלכם.

תודה שקראתם את המאמר, אתם מוזמנים לקרוא מאמרים נוספים שכתבנו בנושאים שונים




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב