דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


גישור עסקי במהלך משפט - הקושי בשינוי עמדות הצדדים 

מאת    [ 26/02/2008 ]

מילים במאמר: 645   [ נצפה 3311 פעמים ]

תיאורית הגישור ממוקדת ביכולת לשנות את עמדת הצדדים. הצדדים מגיעים לתחילת הגישור עם עמדת פתיחה מסוימת, על המגשר לעזור לכל צד לרדת מעץ העמדה ולגלות את מכלול האינטרסים שלו, לנסות לגלות אינטרסים משותפים לשני הצדדים, לנסות להגדיל את ה"עוגה" המיועדת לחלוקה בין הצדדים ולהביא אותם להסכמה משותפת על חלוקה זו.

בין כל השיטות ליישוב סכסוכים בהסכמה הגישור הינו התהליך הקרוב ביותר למשא ומתן בין הצדדים. אם הצדדים היו יכולים לנהל בינם לבין עצמם משא ומתן ולהגיע להסכמה ביניהם, לא היינו זקוקים לגישור או למנגנון חיצוני אחר לישוב הסכסוך. ברם אולם, הסכסוך שהתפתח בין הצדדים עובר מספר שלבים עד שמגיעים לשלב הגישור:

1. נוצרת אי הסכמה בין הצדדים בנוגע לנושא מסוים - הסכסוך נוצר.
2. הצדדים מנסים לפתור את הסכסוך בכוחות עצמם על ידי משא ומתן ביניהם (שבועות, חודשים)
3. הצד התובע מתייאש מפתרון הסכסוך בהסכמה ופונה להיוועץ בעו"ד.
4. עו"ד בוחן את הנתונים, מייעץ לגבי סיכויי ההצלחה בבית המשפט, פונה בדרישה מאימת לצד הנתבע, מוסיף קצת להיקף התביעה לפי הבנתו המקצועית ומגיש כתב תביעה לבית המשפט.
5. לאחר קבלת כתב התביעה, הנתבע מתייעץ עם עו"ד, בוחן איתו את סיכויי ההצלחה, מגיש כתב הגנה ולפעמים גם כתב תביעה שכנגד, לפי העניין.
6. בית המשפט קובע קדם דיון בעוד מספר חודשים ומציע לצדדים לנסות בינתיים ליישב את הסכסוך ביניהם בהליך של גישור, או לחילופין השופט במהלך המשפט מציע/מייעץ לצדדים לפנות לגישור.

איך בעצם ניתפס הגישור בעיני הצדדים ועורכי דינם? אם בעיני המגשר מדובר על הגדלת ה"עוגה" וגילוי אינטרסים במקום עמדות, הרי בעיני הצדדים ובאי כוחם, נתפס בעצם הגישור כפשרה. בדרך כלל אין שני הצדדים מסכימים על אחריות שניהם ליצירת הסכסוך ולכן גם אינם לוקחים אחריות על פתירתו וסיומו בהסכמה. "אני בכלל לא אשם - מדוע אני צריך להתפשר?"

זה הוא בעצם הקושי. הצדדים מגיעים לבית המשפט ולאחר מכן להחלטה על כניסה להליך של גישור (כן או לא), כאשר הם טעונים ברגשות כעס ונקמה ולאחר שעברו כבר שכנוע פנימי שהם צודקים. כתוצאה מכך אין הם מוכנים בכלל להיכנס להליך גישור בשלב הזה.

גם כאשר הצדדים מסכימים להליך גישור ולו רק כדי לרצות את בית המשפט, עורכי הדין באי כוחם מגיעים עם חוסר סובלנות למצות את הליך הגישור. הצורך לשנות את הגישה, לרדת מהעמדה ולהבחין באינטרסים של שני הצדדים מצריך לפעמים מספר פגישות. עורכי הדין המגיעים עם הגישה של "אני יכול תוך מספר דקות להבין עם יש סיכוי לגישור וחבל על הזמן" אינם נותנים למרשם להבשיל לגישור. ההבשלה לגישור, ההבנה ששני הצדדים ניזוקים מן הסכסוך, ההפנמה שלכל צד יש אחריות להיווצרות הסכסוך ולכן גם למציאת הפתרון לסיומו, מצריכה זמן מסוים.

הצדדים צריכים להבין שאנחנו נמצאים בתחום של קבלת החלטות. יש לבחון את האלטרנטיבה של משפט או בוררות מול האלטרנטיבה של גישור או פשרה במונחים קרים ושקולים של עלות תועלת. לנסות לנטרל את הרגשות, לפרוס את מכלול הגורמים המושפעים מהימשכות הסכסוך ולנסות לגבש פתרון שעונה על צורכיהם מצד אחד אבל שיהיה לו גם סיכוי להתקבל גם על דעת הצד השני. מה אני דורש מהצד השני ברור לי בדרך כלל - השאלה המעניינת היא האם יש לי מה להציע לצד השני על מנת שיסכים לקבל את מה שאני דורש.

בדרך כלל הצדדים מגיעים לשלב הגישור כאשר הם כבר עייפים משלב המשא והמתן הראשוני שניהלו ביניהם ואינם מאמינים ביכולת שלהם להגיע להסכמה עם הצד השני. הם כבר קבלו את ההחלטה שרפואתם תבוא דרך בית המשפט ופתאום מציעים להם לחזור למשא ומתן. הם לא מאמינים בכנות הצד השני וזקוקים לכוח עליון - שופט - שיכריע במחלוקת.

על מנת שהליך הגישור יהיה משמעותי יותר בישוב סכסוכים, יש צורך בשינוי חברתי. היום כאשר שני צדדים אינם מצליחים להגיע להסכמה ביניהם, זה מסתיים באיום "אם כך אני אגיש נגדך תביעה לבית המשפט". הדרך להנחיל את מורשת הגישור כתפיסת עולם ליישוב סכסוכים בהסכמה היא להוסיף את אופציית הגישור כחלק מההסכם הראשוני שנחתם בין הצדדים. במקרה של אי הסכמה על הצדדים לפנות ראשית למגשר בניסיון ליישב את הסכסוך ביניהם. במקום לפנות לעורך דין במטרה להגיש תביעה לבית המשפט, אפשר לפנות לעורך דין /מגשר או מגשר מקצועי שאינו עורך דין ולנסות בעזרתו לסיים את הסכסוך במהירות ובהסכמה.
אביגדור לוריא - מגשר

http://www.2all.co.il/web/Sites/Gisure/



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב