דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מדריך קצר לתמא וסוגיו 

מאת    [ 27/08/2013 ]

מילים במאמר: 532   [ נצפה 1896 פעמים ]

הבדלים בין התיקונים 1,2,3- תמ"א 38

כחלק מפעולות הביטחון וההגנה שיש לבצע מפני רעידות אדמה הוא לחזק את הבניין, כך שיהפוך למקום בטוח. ישנם הרבה מבנים ציבוריים ופרטיים שהינם ישנים, ואינם עמידים בפני רעידות אדמה, כפי שמוגדר בתקן 413. הסכנה העיקרית בעובדה זו, היא האפשרות לקריסה של אותם מבנים באופן מלא או חלקי בהתאם לעוצמת רעידת האדמה ומוקד התרחשותה. בכדי להיערך נכון למקרי רעידת אדמה, הכינה מדינת ישראל בין היתר תכנית מתאר ארצית לחיזוק מבנים קיימים בפני רעידות אדמה- תמ"א 38, שקבלה תוקף ב- 18/5/05.

מהי תכנית תמ"א 38?

מטרתה של תכנית זו היא לחזק מבנים שלא נבנו לפי תקן 413, ואינם עמידים בפני רעידות אדמה. עלות חיזוק המבנים היא גבוהה, והתוכנית עוסקת בעיקר בתנאים לחיזוק המבנים, ללא תקציב ממשלתי או עלות מלאה של בעלי הדירות. היא נותנת לכך מענה באמצעות תמריצים כלכליים לקבלנים ויזמים, שהללו יממנו את עלויות חיזוק המבנה, באופן שגם ישאיר בידם רווחים בסופו של השיפוץ. כך למשל, חברות רבות של אחזקת מבנים, מציעות כחלק מהשירות שלהם לחזק ולהשביח את המבנה בהתאם לתכנית תמ"א 38. שירות זה מאפשר לדיירים להעלות את רמת איכות חייהם ואת ערך הדירה שלהם. 

מה מקבלים הדיירים בתכנית תמ"א 38?

במסגרת פרויקט תמ"א 38, מקבלים הדיירים חיזוק של הבניין בהתאם לדרישות המחמירות של תקן 413, בהתייחסות גם ליסודות המבנה וגם למעטפת ההנדסית שלו. כמו כן, הם מקבלים תוספת בניה של ממ"ד, מרפסת שמש, חניה ומחסן, בהתאם לתכנון. בבניינים אלה סביר שתהיה הוספה של מעלית, שיפוץ לובי וחדרי מדרגות, ושיפוץ מעטפת הבניין. בתכנית תמ"א הוגדרו עם השנים מספר תיקונים, כפי שיפורטו להלן.

תמ"א 38/1

בתאריך 30/07/07 התקבלו שינויים עיקריים שהוכללו כתיקון מס' 1 לתוכנית התמ"א. השינויים מתייחסים בעיקר להגדרת היחסים בין תמ"א 38 העוסקת בחיזוק המבנה בפני רעידות אדמה, לתכניות בנייה והרחבות אחרות. בתיקון זה אושרה לניצול תוספת הבנייה שבקומת הקרקע, בין אם זה לצורך הרחבת דירות קיימות, ובין אם זה לא לצורך מגורים, אלא לצורך שימושים נוספים. כיום מקובל שחברות אחזקת מבנים מנצלות את החלל זה, בכך שהן משפצות את חדר המדרגות ולובי הכניסה, ומשוות לו מראה מודרני. שיפוץ לובי של בניין גם תורם למראה הכללי וגם מאפשר בעתיד לוועד, אחזקה נוחה וקלה יותר.

תמ"א 38/2

בתאריך 04/02/10 התקבלו שינויים נוספים לתכנית המתאר תמ"א הנקראים: תיקון מס' 2. שינויים אלו מתייחסים לתוספות הבנייה, וקובעים שניתן לשלב בין החלופות של תוספות הבנייה כפי שמגדירה תכנית תמ"א, ואין חיוב לנצל רק חלופה אחת. כמו כן, נקבע כי ניתן להרוס את המבנה הישן, בכדי לבנות במקומו מבנה חדש שיעמוד בכל התקנות והתקנים שנקבעו. שהרי, ישנם מקרים בהם יש עדיפות להקים מבנה חדש מאשר לחזק את המבנה הישן. כחלק ממימוש תמ"א 38 באמצעות חברות אחזקת מבנים, מבצעות החברות עיבו וחיזוק של כל עמודי הבניין. לעיתים גם מוסיפים קורות בטון וחגורות תמיכה.

תמ"א 38/3

בתאריך 04/05/2011, הוחלט בישיבת המועצה לתכנון לקדם את תיקון 3 לתמ"א, הכולל: הרחבה של זכויות הבנייה עד שתיים וחצי קומות, עבור מקומות יישוב שהמעמד הסוציו אקונומי שלהם מוגדר מתחת ל-8.לתיקון זה מצורף אף נספח הנדסי שהוא למעשה משמש ככלי יעיל לתכנון של חיזוק המבנה, חישובו והצגה של החישוב לאישור. כלים אלו מסייעים להגדלה של הפוטנציאל הכלכלי ביישובי הפריפריה, ובכך לחזק מבנים גם במקומות אלו על ידי חברות ניהול ועד בית וכדומה.

ספיר שירזי




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב