דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מה? ג'סטין ביבר יצא מהארון??? - שש הונאות ברשתות החברתיות ואיך תימנעו מהן 

מאת    [ 19/08/2013 ]

מילים במאמר: 589   [ נצפה 1996 פעמים ]

1. סיפורי "עובדה אחת" שאנשים מפיצים ללא בדיקה

הרשת החברתית טוויטר מאפשרת למשתמשים לפרסום סטטוסים של הודעת טקסט קצרה בלבד. הפורמט הזה נתון למתקפות כאשר משתמשים בכותרות שערורייתיות ומפתים משתמשים לא זהירים לשתף סיפורים  מבלי לבדוק אותם או מבלי לוודא שהמקור שלהם מהימן. דוגמה קלאסית לכך היא הפריצה המתקושרת לחשבון הטוויטר של ערוץ חדשות הסלב E! בחודש מאי השנה, עם סידרה של ציוצים מזויפים שהתחילו עם הידיעה על היציאה מהארון של ג'סטין ביבר שזכתה ל 1,200 שיתופים תוך כמה שעות. במקרה כזב יהיה הרבה יותר בטוח לבדוק את הידיעה עם מקור נוסף מאשר ללחוץ על קישורים שבדרך כלל מצורפים לחדשות כאלה.

 

2. חדשות מהעולם מופצות על ידי חברים

 

אם סיפור חדשותי משמעותי מופיע ברשת החברתית רק פעם אחת, אתם צריכים להתחיל לחשוד. חדשות בקנה מידה עולמי מתפשטות במהירות, עם זוויות ופרשנויות שונות והם מופצים על ידי מקורות שונים. לדוגמא, אם באמת היה פיגוע בעזריאלי (חס וחלילה) הייתם יכולים לקבל על כך מידע מהרבה מקורות שונים. האקרים שמפיצים ווירוסים ותוכנות זדוניות בפייסבוק ובטוויטר משתמשים בכותרות סנסציוניות, שערורייתיות או מקוממות כדי לכם הגולשים ללחוץ על הקישור. אם אתם רואים כאלה כותרות, פשוט חפשו מידע על הנושא באתר מוכר שאתם בטוחים שלא מנסה להפיץ ווירוסים.

 

3. הסיפורים שמתחננים שתעשו להם "לייק"

 

האם עשיתם פעם לייק למשהו כדי לקבל מוצר בחינם? או אולי עזרתם למישהו להגיע למיליון לייקים כדי שההורים שלו יקנו לו אוטו, חתול או ישלחו אותו לטיול מסביב לעולם? אתם צריכים להיות זהירים עם כל בקשה כזו ל"לייק". הונאות רבות בבפייסבוק מופצות במטרה לאגור כמות נכבדה של לייקים שלכם ואז למכור אותם לחברות אחרות כדי שאלו יוכלו להתחיל לשלוח לכם ולחברים שלכם כל מיני פרסומות. החדשות הטובות הן שאתם תמיד יכולים להתחרט ולהסיר את הלייקים אותו באמצעות ביקור ב Activity Log של פרופיל הפייסבוק שלכם.

4. דיאטות מדהימות או לא להיות

 

תופעת השמנת היתר, שקיבלה את הכינוי "המגיפה של המאה ה-21", היא כל כך נפוצה שהיא מנוצלת גם על ידי פושעי הסייבר שיודעים שהרבה אנשים מחפשים את הדרך לטפל בה. אחת ההתקפות הגדולות יותר שהתמקדה בנושא הזה התרחשה בחודש יולי האחרון ברשת החברתית להפצת תמונות – האינסטגרם. המתקפה כללה קישור זדוני שלחיצה עליו שלחה את הגולשים לעמוד חדשות המתחזה לאתר ה BBC. כותרת הדף הייתה "פרי טרופי שיעזור לכם להוריד 8 קילו ב 22 יום. הצעה בלעדית לקוראינו". כמובן, שכל העניין היה תרמית ולחיצה על הקישור גרמה למשתמשים תמימים באינסטגרם להפוך לספאמרים בעל כורחם.

 

5. אתרי חדשות אלמוניים שמעולם לא שמעתם עליהם

 

בשיא ההיסטריה שנסבה סביב הלידה המתוקשרת של הנסיך הבריטי החדש הלוא הוא בנם הבכור של הנסיך וויליאם ורעייתו קייט מידלטון נסק קצב שליחת הציוצים בנושא ל- 23,500 ציוצי טוויטר בדקה. פושעי הרשת, שלא יכלו להתעלם מהתופעה ומההיסטריה המוגזמת שקיבל המאורע, והחלו לשלוח ציוצים משלהם עם קישורים לאתרי חדשות אלמוניים עם הבטחות למידע בלעדי וראשוני. אין צורך לפרט ולומר שהקישורים שחדשות לא נמצאו באתרים האלו אלא רק ווירוסים ורושעות אחרות.

6. כרטיסי מתנה מחברים? אין מתנות חינם ברשת

 

בעיה עם כרטיסי המתנה ברשת היא שהם עלולים להראות די מפתים, במיוחד כשהם נשלחים אליכם מחבר קרוב. למרבה הצער, ברוב רובם של המקרים מדובר בהונאה. "כרטיסי מתנה" שמציעים לכם מוצרים שונים בחינם הם הונאות ולאחרונה נצפו כמה מהם ברשתות חברתיות לשיתוף תמונות ובעיקר בפינטרסט. באחד מהשלבים שמתבקש הגולש לבצע כדי לקבל את ה"מתנה" שלו עליו לשתף את הפוסט עם כל חבריו. בסוף התהליך המייגע אין שום מתנה, ובסופו של דבר אתם עלולים למצוא את עצמכם חושפים מידע אישי מבלי שתרצו, או גרוע מכך מתקינים על המחשב שלכם ווירוסים ושאר מזיקים.

רונן מואס הוא מנכ"ל ובעלים משותף של חברת ESET-ישראל אותה הקים בשנת 2004. לפני כן עבד כמנהל IT במספר חברות. למד ארכיאולוגיה באוניברסיטת חיפה.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב