דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הורמון גדילה אנושי (Human Growth Hormone) 

מאת    [ 12/08/2013 ]

מילים במאמר: 502   [ נצפה 4108 פעמים ]

הורמון גדילה (Somatropin) הוא שמו של הורמון גדילה סינטטי מסונתז בדרך של סינתזת טכנולוגיה לפיה וירוסים מוכנסים בקוד הגנטי (כלומר שיבוט-blueprint) ליצירת הורמון גדילה אנושי DNA רקומביננטי (rDNA). מנות המכילות זנים של חיידק אי קולי (E.coli) כך מעבירים את הקוד לחיידק בכדי שייצר את הורמון הגדילה (הקוד הגנטי מוזרק ומוכנס לתוך החיידקים ע"י הווירוסים).  סומטוטרופין כתוצאה (rhGH, הורמון גדילה אנושי רקומביננטי) הוא 100% בדיוק זהים להורמון הגדילה האנושי שמיוצר באופן אנדוגני ע"י בלוטת יותרת המוח באדם. כלומר שאין כל הבדל בין הורמון גדילה אנושי רקומביננטי (rhGH) והורמון גדילה אנושי המויצר ע"י גופנו (HGH) באופן טבעי. הורמון גדילה מיוצר היום, ורקומביננטי טכנולוגיית סינתזת דנ"א תוכננה בהצלחה בשנת 1979 ע"י Genentech ומאז משמש לייצור סינטטי של כל מיני סוגים של חלבונים מורכבים והורמונים חלבוניים.

הורמון גדילה אנושי (Human Growth Hormone) הינו מבין התרכובות החדשות בשימוש ע"י ספורטאים ומפתחי גוף המחפשים להשיג יתרון גדול יותר בבניית הגוף, השרירים ושיפור הביצועים הספורטביים. יש להבין ולהבהיר כי הורמון גדילה אנושי אינו שייך למשפחת הסטרואידים אנבוליים. הורמון גדילה אנושי הינו הורמון חלבוני (או הורמון פפטיד) המיוצר באופן טבעי ובאופן אנדוגני ע"י בגופנו ומופרש מבלוטת יותרת המוח (היפופיזה). תאים אשר מבצעים סינתזה והשחרור של הורמונים מתאי עצב (neurosecretory) בהיפותלמוס לשחרר הורמון המכונה הורמון משחרר הורמון גדילה = סומאטוקרינין (Growth Hormone Releasing Hormone, Somatocrinin או בקיצור: GHRH) והורמון אחר המכונה: הורמון מעכב הורמון גדילה (Growth Hormone Inhibiting Hormone, או בקיצור: GHIH) לבלוטת יותרת המוח, אשר לאחר מכן מייצרת ומשחררת את הורמון גדילה האנושי לזרם הדם. הורמון גדילה אנושי שייך למשפחת הסומטופרופינים (Somatotropin) שאילו הם הורמונים חלבוניים, דבר שהופך אותו מאוד קרוב יחסית להורמון פרולקטין, שגם שייך למשפחת ההורמונים הסומטופרופינים. משפחת הסומטופרופינים סך הכל כוללת: CSH1, CSH2, CSHL1, HGH (הורמון גדילה אנושי), PRL (פרולקטין), ו HGH-V. הורמון גדילה אנושי מורכב ממבנה של 191 חומצות אמינו.

הורמון גדילה גורם לייצור של הורמון נוסף המכונה אינסולין לייק גרו פקטור-1 או בקיצוק IGF-1 ולאחרון ישנן השפעות ממריצות על גדילה על מגוון רחב של רקמות. IGF-1 גם נוצר בתוך רקמות היעד, מה שהופך אותו במה שנראה כגורם אנדוקריני. IGF-1 יש גם השפעות גירוי עלהאוסטאובלסטים ופעילות הכונדרוציטים לקדם צמיחת עצם וגדילה - צמיחה לגובהה.

יש לציין שניתן להגבר את הפרשת הורמון הגדילה באופן טבעי ודי מהיר... ניתן לעשות זאת ע"י שינוי בתוכנית התזונה אשר נעשת בהתאם לבדיקות דם ושתן. לפי הבדיקות הנ"ל ובדיקות פיזיקליות שונות ניתן לבנות תוכנית תזונה אישית המותאמת למטופל ובאופן אישי.

הורמון הגדילה הוא הורמון בונה רקמות (אנבולי), בעל השפעות מעודדות גדילה, מפרק שומן (ליפוליטי) וגורם להטיית חילוף החומרים לכוון של יצירת סוכרים. השימוש הנרחב ביותר בהורמון גדילה הינו לטיפול בילדים עם הפרעת גדילה כתוצאה מחוסר בהורמון גדילה. ההורמון מגרה יצור של חלבון וגורם לעליה במסת שריר. בחילוף חומרים של שומן - חשיפה ממושכת של תאי שומן (מעבר לשעה אחת) להורמון גדילה , גורמת לעידוד הפרוק של רקמת שומן ועל כן עליה ברמות חומצות שומן חופשיות וגליצרול בדם. פעולה זו נוגדת את פעילות האינסולין המוריד את רמת הסוכר בדם. להורמון הגדילה השפעה לכוון בנית עצם. הורמון הגדילה גורם לשמירה בתוך התאים של המינרלים התוך תאיים העיקריים כמו: אשלגן מגנזיום וזרחן.  

יש לעיתים ספורטאים העושים שימוש לרעה בחומר זה כדי לפתח את שריריהם, בדומה לשימוש בסטרואידים אנבוליים. רק לעיתים נדירות נצפות תופעות לוואי עם השימוש בתרופה זו. הגדילה מנוטרת בקפידה תוך כדי הטיפול. קיים סיכון קל להתפתחות סוכרת, ולעיתים עלולה לחול ירידה בתפקוד בלוטת התריס.
     

יעקב עזרא מומחה לרפואה נטורופטית, תזונאי ומאמן כושר אישי. מרצה ומלמד בתחומי התזונה, הרפואה והספורט בבית הספר למאמנים אוניברסיטת ת"א - וינגייט, במדרשה לתרבות הגוף - אמריקה ישראל, ובמכון מור (חברת בת של קופת חולים כללית). לפגישת ייעוץ בקליניקה: 0528567140 ספרים שכתב: אבן הפינה בתחום פיתוח-הגוף", ספורטולוגיה - המדריך לספורטאים, סטרואידים אנאבוליים והורמון הגדילה כל מה שרצית לדעת! ולא העזת לשאול?.  




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב