דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


יודאיקה - קווים לדמותה של אמנות מסורתית 

מאת    [ 12/08/2013 ]

מילים במאמר: 360   [ נצפה 3911 פעמים ]

יודאיקה, האמנות העתיקה של יצירת תשמישי קדושה מסורתיים יהודיים, היא אחת האמנויות העתיקות בעולם. היא משלבת בין מלאכת ידיים של אמנים בתחום הצורפות, התפירה, האריגה, הכסף ומלאכות אחרות שהועברו בתחילה מאב לבן או מאם לבת והיוו את התוספת היוקרתית לכל בית יהודי. השם יודאיקה הוא בכלל כינוי זר. זרים נהגו לכנות את האמנות היהודית המסורתית הזו, בין אם מדובר ביצירת מזוזות מכסף ומזהב, חנוכיות וערכות תפילין או פשוט כיפה חדשה וארוגה, על שם היהדות – יודאיקה.

היודאיקה אינה כוללת בהגדרתה המסורתית אריגה ותפירה, רקמה ומלאכות עדינות ליצירת כיפות, אך היא כללה יצירה של חפצי אמנות מסורתיים שהיה ועדיין יש להם ערך שימושי בבית. הם יכולים להיות מנורה הדולקת על שמן, חנוכיה לחנוכה, צלחת חגיגית לשולחן הפסח או עטיפת כסף לספר תורה. ביניהם נכללים גם שופרים, מנורת שבת, גביעים וכוסות ועוד.

לאספנות ולא רק

יודאיקה היא אמנם תחום אספנות מאד פופולרי, בעיקר בקרב יהודים בעלי ממון בארץ ובעולם. כל בית יהודי מתגאה בפריטי יודאיקה שנאספו בתוך המשפחה וגם במסגרת תחביב האספנות. בין היתר תשמישי קדושה למיניהם. תשמישי הקדושה האלו יכולים לשמש את בני המשפחה במהלך החגים והמועדים היהודים, אך גם כפריט אספנות עיטורי לבית. זוהי יכולה להיות מתנה מוצלחת לכל בית שבו נוהגים לכבד את מנהגי המסורת ולא רק.

העובדה שהיום ממשיכים אמני יודאיקה ליצור תשמישי קדושה מיוחדים במינם, מזוזות, מנורות, חנוכיות וכדומה, בעיצובים שעדיין שומרים על סיפור המסורת, אך משלבים גם נגיעות מודרניות יותר. התוצאה היא שילוב מיוחד במינו בין אמנות עתיקה ובין מסורת עכשווית.

מתנות קסומות לכל מאורע

כל מי שמכיר מבית את אמנות היודאיקה וגם מי שעדיין לא זכה להכירה אך מכבד את מצוות היהדות ישמח לקבל כמתנה לכל מאורע חגיגי פריט יודאיקה כלשהו. תשמישי קדושה מיוחדים שנוצרו ביד אמן יכולים להיות מתנות יוצאות דופן ונוגעות ללב, בין אם מדובר בחתונה, בבר או בת מצווה, בברית או בכל מאורע אחר. בנוסף הם יכולים להוות מתנה מיוחדת בחג, כאשר לכל חג יש את פריטי היודאיקה שמתאימים לו.

יודאיקה היא אמנות מסורתית שממשיכה להיות חלק בלתי נפרד מהמסורת היהודית גם בשנות האלפיים, מאספנות ועד לשימוש יומיומי, ממתנות יוצאות דופן ועד לשי צנוע לחג, היא מספקת את היופי והאסתטיקה לצד ערך מיוחד – מסורתי, משפחתי וחשוב מאין כמוהו לכל מי שהוא בעל אמונה.

הכתבה פורסמה מאת יודאיקה שופס - חנות תשמישי קדושה לבית היהודי.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב