שיעור בגיאומטריה
דף הבית  >>  >>  הרשם  |  התחבר
מאמרים

שיעור בגיאומטריה 

מאת    [ 08/08/2013 ]
מילים במאמר: 1373   [ נצפה 7856 פעמים ]

 
 

גלית פנינה אבינועם, אדריכלות  ועיצוב פנים

 

הטרנדים האופנתיים של השנים האחרונות אינם מדלגים על התפתחויות טכנולוגיות. להיפך. המעצבים והחברות המובילות משתמשות בפיתוחים הכי עדכניים לטובת עולם עיצוב הפנים והעיצוב התעשייתי. מדפסות תלת מימדיות מדפיסות מודלים מדויקים וחוסכות שעות אדם רבות, מכונות חיתוך בלייזר חותכות חזיתות שלמות לבניינים, ופיתוח חומרי גמר חדשים מאפשר למתכננים לעצב את הבלתי אפשרי. עיצוב בדיוני.

חזית הבית

נתחיל בחזית הבית. בעבר השימוש בחזית הבית היה בחומרים סטנדארטים, ומקובלים בענף, כמו בטון, בלוקים, שיש ,אבן ציפוי בריקים למתקדמים, או חיפוי של לוחות אלומיניום.

דמיינו לעצמכם שאתם נמצאים בתוך בית וצופים דרך חזית הבית בנעשה ברחוב. על ידי חיתוך בלייזר בחומרים שונים הדבר הפך אפשרי. חזית הבית הפכה למנוקבת ומחוררת . ישנן דוגמאות מודרניות, ודוגמאות קלאסיות ואוריינטליות ( ציפורים, פרחים).

 הדוגמא הקלאסית של משרביות שפותחו בעיקר באזור מדינות הים התיכון על מנת לסנן את קרני השמש המחממות והמזיקות, ולא להכניס אותן אל פנים הבית, הפכה עם התפתחות הטכנולוגיה לאלמנט מודרני ועדכני, שיוצר קליפה ארכיטקטונית מעודנת בחזית הבית, בכל צורה ועם כל כיתוב .

רקמה מלייזר

גופים אמורפיים (כלומר, חסרי צורה מוגדרת) פופולאריים כבר משנות ה70, אדריכלים ומעצבים שהיו מאבות התכנון האורגאני בהשראה צמחית היו גאודי הספרדי, הונטרוואסר האוסטרי , ומהתקופה שלנו- זאהה חדיד, ופרנק גרי  חתני פרס פריצקר לאדריכלות  שמשתייכים לזרם הדה- קונסטרוקטיביזם העדכני, בתקופה  האחרונה נתנה להם הטכנולוגיה זריקת עידוד חדשה.

 אי במטבח שבמהותו הוא אלמנט קשיח עם מסה כבדה ,הופך לאלמנט אמורפי קליל שנשען על רגל אחת, וכן יש בו גם איכסון לא קטן. כל זאת קורה בעזרת משטחי הקוריאן שהופכים ופושטים צורה , מקבלים רדיוסים וקשתות , ויוצרים קימורים נעימים לעין במקום הכי לא צפוי שיש.כך חדיד, מתכננת מטבח, או  גוף תאורה בעלות של מאות יורו ליחידה וספסלי ישיבה.

 צורות אמורפיות מופיעות גם בטכניקת צביעה ייחודית ועושים שימוש בהשראה טאי- דאי וצביעה במשי. על גבי השטיח מופיעים כתמים צבעוניים מיוחדים, כל שטיח הוא חד פעמי ומקורי. בדי וילונות  מופיעים עם כתמים אמורפים  צבעוניים מתוכננים היטב ליצירת מראה קליל ואורגאני.

החיתוך בלייזר מאפשר דיוק מרבי לפרטי ביצוע שפעם היו בלתי אפשריים. מגירה מקומרת שמתאימה כמו כפפה לגוף שלה, היתה בלתי אפשרית והיתה מיוצרת בעבר בעלות עצומה. עם שימוש נכון בטכנולוגיה , אפשר היום לקבל ערימת מגירות עגלגלות ושמנמנות שנפתחות ונסגרות בקלילות או משטחי שולחן בגמר בטון.(אריק בן שמחון)

לפני מספר שנים תכננתי דירה בת מספר מפלסים בהשראת פריחה וגדילה. גופי התאורה התקרתיים , שקועים בתקרת גבס, תוכננו  בצורת עננים- חלוקי אבן שפוזרו בצורה מתוכננת- אורגאנית. עבור תקרה במפלס אחר פוזרו פרחים בתקרה. על ידי שימוש בחיתוך בלייזר הותאמו הגופים , והצורות בצורה מושלמת לתקרה הכי פשוטה- גבס. בפרויקט אחר, בסוויטת הורים, נחתך משטח אבן קריסטלית לצורת פרח והפך למשטח דריכה במקלחון עם זליגת מים נסתרת, לחיפוי , נעזרתי שוב בלייזר לחיתוך מוזייקה יוקרתית בציפוי זהב 24 קאראט שנחתך לאותה צורת פרח בקנה מידה אחר.( פרויקט המאה)

פטרישיה אורקילה, המעצבת הספרדיה, תכננה שרפרפים ושולחנות הסבה בדוגמת חוטים רקומים- משוכים. החוטים- חבלים נמשכו בשיטות קלאסיות על גבי קונסטרוקציה ממתכת קלה , והפכו למסה קלילה ועדינה. התוצאה היא גרסה מודרנית ועדינה של רקמת התחרה המסורתית. בבית מלון שהיא תכננה בברצלונה השתמשה אורקילה במוטיב המשרביה כאלמנט מפריד ודקורטיבי בתוך החלל עצמו. כאן המשרביה הפכה לדקורציה, תחרה מלייזר, והתרחקה מהייעוד המקורי שלה.

משחקים גיאומטרים היו מאז ומעולם, גורם מעניין וייחודי. אחד התרגילים הנפוצים שיש  בשנה א' באקדמיות לעיצוב הוא חיבור של 3 אלמנטים גיאמטרים לפוסטר דו מימדי.

 המשחק והאפשרויות הבלתי נדלות של שילובי קווים- ריבועים ועיגולים יוצר כר נפלא של אפשרויות עבור המתכננים.

 כך הופכת דלת כניסה, מסה רחבה מעל רוחב של 100 לאלמנט שובב עם משחק של נפחי ריבועים, ופוזיטיב-נגטיב. המעצב המוכשר של חברת רשפים( רון דלבה) שיחק פשוט בקוביות..

לא שונים ממנו מעצבים איטלקיים שנחשבים לאורים והתומים של עולם העיצוב

המעצבים האיטלקים של רשת אליטה-לוינג יצרו מערכת איכסון ממתכת  ועץ. יחידות האכסון מרחפות מעל בסיס עדין, חלק מהן קבלו טוויסט קטן שהפך את המערכת ליחידה שיכולה להתאים כאלמנט מפריד בין חללים שונים בבית או צמוד לקיר.

קפליני עיצב ערמת קוביות, כאשר העליונה שבהן שינתה זוית ב45 מעלות. המתח שנוצר בין האלמנטים הופך את יחידת האיכסון, בדומה למעצבי אליטה לוינג לפסל סביבתי. פסל דומה נמצא כבר כמה עשרות שנים ברחבת מוזיאון תל אביב לאומנות. הפסל שתוכנן על ידי ___ מראה 3 עיגולים זהים עשויים מתכת חלודה( בכוונה, כך תוכנן הפסל), שמחוברים בזוית של 45 מעלות מעלה ועולים לגובה של מעל 3 מטרים.  לפסל זוית המתריסה כלפי מעלה, וסיטואציה המרחבית שנראית לצופה קשה ובלתי אפשרית.

ריבוע

צורת הריבוע מעולם היתה דוגמא לאלמנט מושלם ונקי, בריבוע קווי סימטריה לאורך ולרוחב. הכעבה במכה היא דוגמא מצויינת לאלמנט פיסולי בעיצוב מודרני. לאונרדו דה וינצי חקר בציורו המפורסם "האדם הויטרובי" את היחסים שבין פרופורציות גוף האדם לעיגול וריבוע.

 חלל שמתוכנן בצורת ריבוע לרוב בעייתי שכן נקודות המבט יחסית קרובות מפאה לפאה. לכן אנו נעדיף  לתכנן את אותו המטראג' בצורת מלבן לתכנון בית פרטי. עם זאת קוי הסימטריה, והנקיון הצורני נותנים ערך מוסף לחללים רבועים.

בחללים רבועים כדאי מאוד להכניס ריהוט מעוגל ובעל קשתות כדי לשבור את הקוים הישרים ומצד שני להדגיש אותם. 

משולש או "אלכסון הוא אסון"

 צורת המשולש היא סוג של אסון בתכנון ועיצוב.

כל פתרון לפינות החדות ( שפיצים) של המשולש נידון לכישלון . הפתרון ה יחיד שקיים לפינות חדות הוא עציץ. לעיתים בתכנון אורבאני בקנה מידה של 1:250 יש לא מעט משולשים, במקומות אלה ברוב המקרים מכניסים פיתוח סביבתי כדי לרכך את הקצוות הקשים.  מעניין לראות במקומות אחרים, בתל אביב לדוגמא מגרשים משולשים שלכאורה בעייתים מאוד לפתרון תכנוני, ודווקא שם יצירתיות ייחודית של המתכנן הביאה איתה מראה שונה ומרתק לרחובות העיר.  בית האוניה ברחוב לבנדה  56 בתל אביב האו דוגמא נהדרת לנושא זה, כאן האדריכל שמעון חמדי לוי תכנן מרפסות עגולות שנמשכות הלאה אל עבר נקודות מגוז רחוקות.

עגול?

העיגול הוא אחת הצורות הקסומות שיש בעולם הטבע. הוא מופיע באינספור צורות כאשר שימוש בו יוצר שלמות- הכלה- ונקיון צורני אינסופי.

לא בכדי מעצבים בכל העולם משתמשים בעיגול כדי לתאר את פי העולם שמסביבם. אישית יש לי חולשה לצורה הזו, ונכחתי בלא מעט הרצאות אקדמיות שבה נטען כי העיגול חביב על נשים וזויות ישרות על גברים ,ישנן תאוריות מעניינות לגבי מהות הצורה ומדוע היא קסומה בעינינו .

דוגמא מצויינת  לשימוש בעיגול הוא חלל הפנתאון ברומא. שם, העיגול הפתוח בתקרה , בחלל גבוה ומרשים כל כך ,הופך לסוג של קסם.

כמה עובדות פשוטות לתכנון גיאומרטי נכון בחלל- שילוב של מספר צורות גיאומטריות יהיה נכון בחלל פשוט, כלומר- ללא הנמכות , צורות מוזרות, עמודים, או בליטות מיותרות בחלל. באזור כזה יהיה נכון מאוד לשלב אלמנטים עגולים כמו שולחן , שמקרב אנשים, שטיח עגול, גופי תאורה עגולים וכוב'. בחלל קשה עם עמודים/ בליטות כדאי להתמקד בצורה אחת פשוטה- שולחן רבוע- ספה מלבנית, שטיח מלבני.

 כלל חשוב נוסף הוא חזרתיות בין גוף התאורה התקרתי לבין השולחו הסלוני שיושב בדיוק מתחתיו.

באם רצונינו להגיע למצב א- סימטרי יהיה נכון מאוד לייצר מצב זה גם בין שני אלמנטים חשובים אלה- ולא לייצר הידהוד מלא וחפיפה בינהם.

חור עגול יהיה מוצלח מאוד לפתיחת חללים סגורים- כמו חדרי מדרגות( ראה תמונה), או מקומות שאין בהם תאורה טבעית, באם אין אפשרות קונסטרוקטיבית לבצע זאת יהיה נכון לבצע גוף תאורה עגול בקוטר לא שגרתי- 150 ס"מ כדי לייצר אשליה זו באופן אחר.

 בהנמכות תקרתיות בחללים פרטיים רצוי מאוד להמנע מצורות גיאומטריות משונות ולהצמד לקווים פשוטים וללא רדיוסים מיותרים.

כתוב בקיר

הכיתוב היום הפך לטרנד לגיטימי מקובל ורצוי גם בתוך הבתים, ולא בדמות של שלט בכניסה אלא כחלק בלתי נפרד מהדקורציה הכללית בחלל.

 שימוש בבדים שבהם רקום / מודפס טקסט, הכנסת דלתות ארונות עם חיתוך בCNC של כיתוב רלוונטי לחלל בו הארון נמצא, הדפסה על גבי חיפוי אחורי במטבח ( אריחים או לוח זכוכית), משפטי השראה על גבי טפטים בחדרי השינה / חדרי המגורים, כל אלה מכניסים את הטקסטים אלינו הביתה. ישנם אתרי אינטרנט לטפטים שמאפשרים לבחור את סוג הטקסט והגופן שלו כדי לבצע את ההתאמה המקסימלית לחלל.

 אז איך מכניסים את הטקסט הביתה? מחפשים שיר שאוהבים מאוד, טקסט חיובי שמעורר רגשות טובים, ברכה מהתנך או כל טקסט שמשמח אותנו. על ידי הדפסה על גבי ויניל עבה יש אפשרות להדפיס בעלות נמוכה יחסית את הטקסט ופשוט להדביק על הקיר. כשנמאס- מורידים במשיכה אחת (יכול להיות שיהיה צורך לבצע תיקוני צבע) ומדביקים משהוא אחר.

 ממליצה בחום לא להצמד למשפטי השראה שיש היום ברשת האינטרנט אלא ממש לחפש את ה"אני מאמין" שלכם.

גלית פנינה אבינועם היא מרצה לאדריכלות פנים ועיצוב באקדמיות לעיצוב בגרץ אוסטריה ובאקדמיה לעיצוב של מגזין בניין ודיור ובעלת משרד לאדריכלות ועיצוב פנים.

 

 

גלית אבינועם אדריכלות ועיצוב פנים גלית אבינועם  בוגרת תואר ראשון  לעיצוב ב- HIT  חולון . (BDESIGN)  עוסקת בענף כ-13 שנים ועוסקת במגוון פרויקטים . הסיגנון העיצובי מושתת על עיצוב  וסיגנון בעל גמישות  והתאמה ללקוח, בשילוב עם תפיסה נקייה, וגיאומטריה קלאסית ונקייה, המשלבת אסטטיקה ופיתרונות פרקטים ופונקציונאלים כאחד. בין הפרויקטים הרבים שעיצבה בתים ודירות יוקרה , מסעדות, בתי קפה,ברים ומועדונים, חנויות קונספט, חנויות לרשתות מובילות, ואולמות ארועים, כאשר חלקם הגדול זכה לפרסום בספרי עיצוב ומגזינים. התיכנון והעיצוב של גלית מלווה מהשלבים הראשונים של חלוקת הבית,ואף כולל ייעוץ לפני קנית השטח /הדירה, עד לפרטים הקטנים בשלב האיבזור והסטיילינג, כאשר יש אפשרות לנסיעה משותפת לחול,( מילאנו/ לונדון) לבחירת קולקציה אישית. הקו המנחה מבוסס על קנייה נכונה ואיכותית והכנסת אופי הדיירים לבית, ולא יצירת "סט"מתוך אולם תצוגה.מרצה לאדריכלות פנים וסטיילינג  באוניברסיטה הפתוחה, באקדמיה לעיצוב בנין ודיור,HIT , במכללות פרטיות נוספות.     גלית הופיעה בתוכניות טלויזיה רבות כמו "המסיבה" עם יובל כספין בערוץ 10, "עבודת בית" בערוץ 2,    "סיגליות" עם סיגל שחמון בערוץ 2  ו"אודטה" בערוץ 10" המדריך" עם ד"ר קרסו בערוץ 1 " ועוד. 

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

שליחת המאמר שלח לחבר  הדפסת המאמר הדפסת המאמר  קישור ישיר למאמר קישור ישיר למאמר  דווח מאמר בעייתי דווח על מאמר בעייתי  כתוב לכותב המאמר פניה לכותב המאמר  פרסום המאמר פרסום המאמר 

©2017
כל הזכויות שמורות

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
רשימת כותבים
כותבים מומחים
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים
פרסם אצלנו
לכותבי מאמרים: פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
לבעלי אתרים:



מדיה חברתית:
חלון מאמרים לאתרך
תנאי שימוש במאמרים
ערוצי מאמרים ב-RSS Recent articles RSS


מאמרים בפייסבוק מאמרים בטוויטר מאמרים ביוטיוב