מהן לקויות למידה?
טיפול בלקויות למידה מתחיל מזיהוי ואבחון. המונח "לקויות למידה" מתייחס לקבוצת הפרעות המתבטאות בקשיים משמעותיים ברכישה ובשימוש בקריאה, כתיבה, חשבון, הקשבה או דיבור. חוקרים מעריכים כי הפרעות אלו נובעות מתפקוד לקוי של מערכת העצבים המרכזית.
תלמיד מאובחן כסובל מלקוית למידה כאשר הישגיו במבחנים להערכת כישורי קריאה, חשבון או הבעה בכתב, נמוכים באופן משמעותי מהישגיהם של בני גילו הדומים לו ברמת ההשכלה ורמת המשכל. כמו כן, יאובחן תלמיד כסובל מלקויות למידה כאשר קשיי הלמידה בנובעים מלקויות הלמידה גורמים להנמכה משמעותית בהישגיו האקדמיים או פוגעים בתפקודים יום-יומיים אחרים הדורשים מיומנויות קריאה, כתיבה או חשבון
בקרב ילדים עם לקויות למידה עלולים להופיע סימנים כבר בגיל צעיר יחסית. קיימים קבוצות סימנים המאפיינות לקות ספציפית. להלן כמה דוגמאות:
ליקויי קריאה:
• קושי לחרוז חרוזים; לפרק מילים להברות
• קושי להבחין בין צלילים דומים
• קושי לומר את שמות האותיות
• קושי לפענח מילים פשוטות
• קריאה איטית ומאומצת
• רתיעה והימנעות מקריאה
ליקויי כתיבה:
• קושי לצייר כמצופה לגיל הילדה
• קושי לשרטט את האותיות
• אי עקביות בכתיבה (גודל, מרווחים)
• אחיזה לקויה של כלי הכתיבה
• כתב יד לא קריא
• כתיבה איטית מאד
• חוסר ארגון של הכתיבה בעמוד
• שגיאות כתיב חמורות
ליקויי שפה
• איחור בדיבור
• שיבושים קשים בהיגוי
• קושי ברכישת מלים חדשות ושפה דלהמצומצמת
• קשיים בשליפת מילים מוכרות
• קושי בהבנת הוראותשאלות פשוטות
• חוסר עניין בשמיעת סיפורים
לקות בתפיסה חזותית מרחבית
• קושי בהערכת גודל, גובה ועומק
• קושי בהתמצאות מרחבית במקומות חדשים
• קושי בכיוונים – ימין שמאל, ספרות, אותיות
• קושי בתפיסת יחסים במרחב
• קושי בהרכבת מודלים או פאזלים
• קושי בהעתקות צורות
הכותבת, דר' עירית כהן, הינה בעלת מכון שילת המתמחה בנושאי איבחון וגם טיפול בלקויות למידה.
עירית כהן, דוקטור לחינוך, מומחית באבחון דידקטי ושיפור תפקודי למידה בעברית ובאנגלית. בעלת ניסיון של למעלה מ 15 שנה באבחון וטיפול בלקויות למידה בקרב ילדים, בני נוער וסטודנטים. עורכת אבחונים דידקטיים ואבחונים פסיכו דידקטיים משולבים עם פסיכולוגית מומחית.