הנמוך הוא גבוה
דף הבית  >>  >>  הרשם  |  התחבר
מאמרים

הנמוך הוא גבוה 

מאת    [ 31/07/2013 ]
מילים במאמר: 503   [ נצפה 7560 פעמים ]

 
 

במאה ה 21 אנחנו חיים בעולם מקוון עם תקשורת מהירה וזמינה.

התקשורת בין אנשים עברה אבולוציה שלמה מהימים שהיינו נפגשים ומדברים פנים אל פנים, דרך ימים ששלחנו מכתבים בדואר, דרך ימים ששלחנו מכתבים בדואר אלקטרוני ועד לימים שאנחנו מעיפים הודעה כתובה במסרון לתפוצה גדולה.

היום אנחנו מגיבים מהר. מהר מאוד.

כאשר מגיבים מהר עולה החשיבות של שמירה על כללי התנסחות. זאת על מנת שהצד השני, או הצדדים האחרים לא יעניקו לדברים פרשנות שיצאה מהקשרה וזה יוביל לפגיעה ביחסים ו/או במוטיבציה של הצד השני לקבל את המסר.

כשמגיבים מהר נדרשים מיומנויות של טייס ולא של נהג. מערכת שיקולים ופילטרים חדים כתער אשר יודעים לנתח את שכתבתי בהודעה ולחזות איך תתקבל בצד השני.

כשמגיבים באימפולסיביות בשיחה פנים אל פנים והצד השני הבין לא נכון או נפגע, קל לזהות את זה ולתקן במיידי תוך כדי שיחה.

לא כך בתקשורת מקוונת, שאז אנחנו לא יודעים איך הצד השני פירש את דברנו.

כמה פעמים קיבלנו תגובה נרגזת או נרגשת מהצד השני ולא הבנו איך לקח את זה לשם?

הייתי מציע כלל שיאפשר לנו מרחב מחיה טוב יותר בתקשורת המקוונת. כלל אשר שימוש בו יצמצם את הצורך בהפעלת אותם מערכי שיקולים של תחזית הפרשנות שיעניקו בצד השני.

הכלל הוא מבחינת "לבוא נמוך", כך בכל מקרה קטן הסיכוי שנפגע וגדל הסיכוי שנקבל את שרצינו לקבל עת שלחנו את ההודעה ולא משנה מה הייתה מהות ההודעה.

לבוא מלמטה- נמוך משמעו שימוש בשפת שאלה במקום בשפת ציווי שהוא מבחינת לבוא מלמעלה גבוה.

 

שימוש בשפת השאלה נכון גם (ואולי נכון להגיד: דווקא) כאשר ישנה לגיטימציה ברורה להשתמש בציווי.

למשל כאשר מנהל רוצה לבקש מעובד שלו שיגיש לו את הדוח או שישלח לו את הפרטים של מקום הפגישה.

אפשר לרשום בלגיטימיות מרבית: "שלח לי את הפרטים של הפגישה/הדוח"

אם יש למנהל סבלנות והוא לא כותב תוך כדי נהיגה, יוכל אפילו להוסיף: "שלח לי את הדוח בבקשה"- אומנם מגבוה לנמוך- מלמעלה למטה, אבל נשמע טוב יותר ומזמין פרשנות חיובית.

עכשיו ננסה מנמוך:

"האם תוכל לשלוח לי את הדוח?"

איך נשמע?

שפת השאלה שבאה מלמטה נטולת אגו, נקייה וקולעת.

הצד השני מקבל אותה ברוח טובה מכיוון שלכאורה יש לו את האפשרות הבחירה בלהגיד "כן" או "לא".

אבל גדול הסיכוי שיבחר ב"כן" גם תוך מקור הסמכות של המנהל שביקש וגם מתוך מוטיבציה אישית שהתחוללה אצלו לעשות למען המנהל שפנה אליו בצורה מכבדת ומאפשרת.

מניסיון התגובה למסר שמנוסח כך היא לא : "כן" (אני שולח את הדוח) אלא "בוואדי"- שהוא יותר מכן ואין צורך להסביר מדוע.

 

הנמוך הוא גבוה

עד שנעבור קורס טייס של כתיבה בתקשורת מקוונת אפקטיבית נעשה לנו כלל ונרבה יותר להשתמש בשפת שאלה, כך נצלח טוב יותר את מערכות היחסים המקוונות של המאה ה 21.

 

נסגל את זה בכל מערכות היחסים שלנו: עם בן/בת הזוג, עם הילדים, עם הלקוחות, עם הספקים, עם העובדים, עם חברים, עם מנהלים, עם המפקדים, עם הפקודים ועם מכרים אחרים.

 

את מלכי ישראל המליכו בנקודת המעיין הנמוכה ביותר.

החפץ במלוכה יחפש עבדות.

 

שי חיון

הכותב הוא מנכ"ל חברת SQ ומפתח שיטת ה SQM ליצירת תהליך שיפור מחויבות הלקוח. אס קיו מייצרת תהליכי שיפור חוויית הלקוח וחווית העובד בליווי תוכנה ייעודית שמפיקה משמעויות מסקרים על בסיס מודל מחקרי ומכוונת כל סניף/מחלקה אלה נושאים שבהם כדאי לטפל בעדיפות ראשונה.

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

שליחת המאמר שלח לחבר  הדפסת המאמר הדפסת המאמר  קישור ישיר למאמר קישור ישיר למאמר  דווח מאמר בעייתי דווח על מאמר בעייתי  כתוב לכותב המאמר פניה לכותב המאמר  פרסום המאמר פרסום המאמר 

©2017
כל הזכויות שמורות

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
רשימת כותבים
כותבים מומחים
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים
פרסם אצלנו
לכותבי מאמרים: פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
לבעלי אתרים:



מדיה חברתית:
חלון מאמרים לאתרך
תנאי שימוש במאמרים
ערוצי מאמרים ב-RSS Recent articles RSS


מאמרים בפייסבוק מאמרים בטוויטר מאמרים ביוטיוב