דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


אלימות בלתי נראית 

מאת    [ 27/07/2013 ]

מילים במאמר: 1103   [ נצפה 3730 פעמים ]

*כתוב בלשון זכר מטעמי נוחות בלבד

בן אדם, הוא לא הבעל חיים היחיד שרוצה ליהנות מחייו, להרגיש בשמחה, להתחבר עם הקרובים אליו, לפעמים גם עם בעלי חיים מזנים שונים, לחלוק הנאה ואהבה. בן אדם, הוא לא הבעל חיים היחיד שרוצה להימנע מכאב, מעצבות, מבדידות. אלו הן עובדות פשוטות, אך רבים לא מכירים בהן. או שמכירים בהן ומדחיקים אותן מבלי לשים לב, או שפשוט מתעלמים מהן באופן מודע ומכוון.

שאלה מאוד בסיסית בנוגע לרגשותיהם של בעלי חיים, מלבד בני אדם, היא אם אכפת לך מהן בכלל. אם חיה חשה בכאב או בהנאה, האם זה משנה לך בכלל?, ואם כן עד כמה? יכול להיות שתעדיף שחיה לא תסבול, אבל לא נורא אם היא תסבול קצת כדי שתוכל לקחת משהו מחייה, או פשוט את חייה. אולי גם לא נורא אם היא תסבול הרבה בשביל שתוכל לקחת ממנה משהו.

הסיבה העיקרית שנעדיף לא להכיר בעובדה המאוד פשוטה וברורה, שתעשיית המוצרים מן החי זו תעשייה אכזרית מאוד לבעלי חיים, היא שלא נרצה לקשור את האחריות לאכזריות הזו לעצמנו, אך אם נהיה מספיק כנים וישרים, נוכל בקלות רבה מאוד למצוא - והרבה יותר מכפי שהיינו רוצים, את הראיות על סבלם הלא הכרחי של בעלי חיים שמתרחש כל הזמן בתעשיית המוצרים מן החי. כשאתה משלם עבור מוצרים מן החי, אתה לא משלם רק עבור המוצר הארוז יפה, אלא גם על הדרך שבה הוא מגיע למדף בחנות.

סיבה עיקרית נוספת שנדחיק את העובדה שתעשיית המוצרים מן החי היא אכזרית, היא כמובן שלא נרצה לוותר על שלל המוצרים המענגים כל כך המגיעים מבעלי חיים, ונעדיף להמשיך לצרוך אותם ב"ראש שקט".

ישנה אלימות "בלתי נראית", מודחקת מהמחשבה, מודחקת מהלב, כביכול לא קיימת. אנחנו לא רוצים לקרוא לעצמנו אלימים, אך האם לשלם עבור מי שיפעל באלימות על מנת שיספק לך מוצר, זו אינה אלימות? – בהחלט שכן.

אם אתה אומר לעצמך "טוב זה בטח זה לא כל כך נורא", שאל את עצמך האם יש בך האומץ והיושרה באמת לבדוק מהי שגרת יומם של בעלי החיים, אשר משרתים את האדם ולמעשה חיים כדי לספק לו מוצרים? והאם בכלל זה הוגן שנגדל ונמית עשרות מיליארדי בעלי חיים כל שנה אך ורק כדי שיספקו לנו מוצרים?

מחיפוש מהיר באינטרנט על האמת מאחורי תעשיות המזון ושאר המוצרים מהחי, אפשר למצוא בקלות בלי סוף ראיות, על התנאים הקשים בהם מוחזקים בעלי החיים וההתעללות החמורה של האדם כלפיהם. תוכלו למצוא עדויות ממקור ראשון, אין סוף קטעי וידאו המתעדים את שגרת חייהם הנוראית, סרטים דוקומנטריים, הרצאות, אתרים המקיפים את הנושא מהיבטים רבים, מסמכים, מאמרים ועוד. (בסוף המאמר אביא כמה קישורים מומלצים). זו שאלה הוגנת לא? - האם יש לך את היושרה לראות מה הצריכה שלך גורמת? כי לפעמים למה שאנו צורכים יש מחיר כבד, הרבה יותר כבד מהמחיר שאנו משלמים בכיס, אלא מחיר שמשלמים בעלי חיים הנאלצים לחוות יום יום התעללות חמורה.

כל תעשיה או תאגיד ששמים בראש סדר העדיפויות רווח כלכלי, בנויים על עקרון אגוצנטרי של 'חזק יותר = צודק יותר', ואת כל מי שאפשר לרמוס בדרך ולהרוויח יותר (כולל בני אדם), ירמסו בלי למצמץ.

לא נעים להיות מזועזע, אך במציאות מזעזעת (שצריכת מוצרים מן החי גורמת לה להיות כזו), כדאי להיות מזועזעים ולהכיר במציאות, על מנת לשנות את התפיסה ולפעול כדי למנוע ככול האפשר את הסבל המיותר. 

רובנו פשוט לא מבינים כמה מציאות בעלי החיים היא גרועה, אך כשבן אדם מבין שלבחירה שלו לנוחות אישית יש השלכה של סבל אדיר ובלתי פוסק לבעלי חיים, זוהי בחירה רעה שמסתתרת מאחורי חוק ונורמה מעוותים.

קל להסתיר את כיעור הזוועות של התנהגות דורסנית מתחת לנורמה מקובלת. כששקר מסופר מספיק פעמים בסופו של דבר מאמינים בו, ובמיוחד כאשר יש אינטרס לייצר צביעות. הצביעות מאוד נוחה למי שרוצה להמשיך לדרוס חלשים ממנו וליהנות על חשבונם מבלי שמצפונו יכביד עליו.

מוסריות זה דבר שתמיד אפשר לשפר, כל אחד במידה האפשרית מבחינתו. לשפר את הדרכים שלך עבור עצמך ועבור אחרים. האחרים הם לא רק בני אדם, אלא גם שאר בעלי החיים. העולם שייך גם להם, ולחשוב שהוא שייך לאדם ושכל שאר הדברים הקיימים בו נועדו לשרת אותו, זו הרי מחשבה שחייבת לבוא מתוך ראייה מאוד צרה, מגלומנית ואגוצנטרית.

אנחנו הזן החזק ביותר בעולם הזה, וככזה יש לנו את האחריות לדאוג לא רק לעצמנו, אלא לכל בעלי החיים. וגם אם איננו מסוגלים לדאוג מספיק לעצמנו או להם, לכל הפחות אפשר לצפות מתוך מידה בסיסית של מוסריות, שלא נפגע בבעלי חיים בצורה כל כך אכזרית כפי שאנו עושים כיום.

טבעוני (כמוני) הוא מי שהבין שאין לו זכות לנצל בעלי חיים בשום צורה, ולכן הוא לא ירכוש מוצרים מן החי. אפשר להרחיב על כך, אך זוהי ההגדרה הבסיסית ביותר לטבעונות. הנורמות והחוקים הקיימים מציגים אשליה דורסנית, כאילו שזה בסדר לרמוס ככול הנדרש את בעלי החיים על מנת שיספקו לנו מוצרים, כאילו שזו זכות לגיטימית. אין זכות אמיתית ליהנות על חשבון בעלי חיים, כי "הזכות" ליהנות על חשבון בעלי חיים (כולל בני אדם), זו בדיוק הדרך לייצר עוול, סבל מיותר ולצמצם את האפשרות שנהיה חברה שיודעת ללמוד וללמד מהי אמפתיה, חמלה, כיצד להכיל את השוני אצל האחר, ולהגן על החלשים. גם נורמה או חוק לא יכולים להצדיק אכזריות. אין שום "תירוץ טוב" לאכזריות, אין שום דרך להצדיק אכזריות כזו, וכמובן שלא לממן אותה.

כרגע רובה של האנושות מתנהלת על פי העיקרון של 'חזק יותר = צודק יותר', כאשר האדם שם את עצמו במרכז ומשוכנע שכל העולם (כל מי ומה שרק אפשר) קיים כדי שיהיה לו מה לנצל לטובת התאווה האישית וניפוח האגו. איכשהו הלב נאטם בתוך נורמות אכזריות של אלפי שנים.

למזלנו זה לא מסלול חד סטרי ואפשר לראות גם את התנועה המתפתחת ממקום של חמלה ופתחון לב ובה האדם מוציא את עצמו מהמרכז ובמקומו שם ערכים של נתינה, הגינות וערבות הדדית, מתוך הבנה שהעולם לא נועד כדי לשרת אותו, ובטח שאין צורך שבעלי חיים אחרים יסבלו וימותו רק לשם הסיפוק האישי שלו, כי מי שצודק יותר הוא לא מי שחזק יותר, אלא מי שמאפשר חיים הוגנים ולכל הפחות נטולי סבל, לא רק לעצמו, אלא לכל בעלי החיים.

תודה לכל מי שקרא עד הסוף, ובמיוחד למי שקשה לו להסכים עם תפיסת העולם שהצגתי ובכל זאת חושב שוב על הדברים, שמוכן להיחשף למציאות הנוראית שצריכת מוצרים מן החי גורמת, ומוכן להתמודד עם השאלות הקשות שיכולות לעלות בעקבות כך.

דבר אחד בטוח - מי שיגיד לעצמו "אין מה לעשות", הוא זה שפשוט לא אכפת לו מכאבם של בעלי חיים, או שאינו מבין את חומרת המציאות שהבחירה שלו מייצרת. המינימום שאפשר לעשות הוא לא להשתתף בדורסנות הכל כך לא הכרחית הזו. לא לצרוך מוצרים שנוצרים כתוצאה מסבל מיותר. יש מה לעשות.

 

  קישורים

> האם יש לך את היושרה לראות מה הצריכה שלך גורמת? :

   סרט דוקומנטרי על חייהם של בעלי החיים המנוצלים בתעשיות השונות למוצרים מן החי

> טבעונות: למען החיות, למען בני האדם, למען הסביבה

> המדריך לטבעוני המתחיל




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב