דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


סגירת תיק פלילי בהסדר 

מאת    [ 16/07/2013 ]

מילים במאמר: 844   [ נצפה 3300 פעמים ]

תיקון מספר 66 לחוק סדר הדין הפלילי קובע הסדר חדש המאפשר לתביעה, בתנאים מסוימים, לסגור תיק פלילי נגד אדם שנמצאו נגדו ראיות המאפשרות את העמדתו לדין, זאת בתמורה להודייתו והתחייבותו לשלם פיצוי או להימנע מביצוע עבירה בעתיד.

סגירת תיק פלילי בהסדר תתאפשר בתנאים ובמקרים הבאים:

1. ניתן לסגור תיק בהסדר רק בעבירות חטא ועוון, וכן בעבירות פשע מסוימות (עבירות פשע המנויות בתוספת השישית שאינן עבירות שאפשר להטיל בגינן קנס או כופר).

2. לדעת התובע העונש המתאים אינו כולל מאסר בפועל.

3. הנאשם לא עבר עבירות ב-5 שנים האחרונת.

4. לאחר ההסדר, הנאשם לא יועמד לדין, ובלבד שיקיים את תנאי ההסדר.

5. ההסדר יכול לכלול: קנס, פיצוי לנפגע העבירה, התחייבות שלא לעבור עבירות, תכנית טיפול ושיקום, תנאי שבתוספת החמישית (מכתב התנצלות לנפגע העבירה, שלילת רישיון נהיגה, התחייבות שלא ללכת למקום מסוים או שלא לעמוד בקשר עם אדם מסוים, ועוד).

להלן עיקרי ההסדר בהרחבה:

סגירת תיק בהסדר (סעיף 67א(ב)) – ראה תובע כי קיימות ראיות מספיקות לאישום, רשאי הוא שלא להעמיד חשוד לדין ולהציע לו הסדר, אם ראה כי מילוי תנאי ההסדר יענה על העניין לציבור בנסיבות המקרה.

סיוג ההסדר לעבירות מסוימות (סעיף 67א(ג)) – לא ייערך הסדר אלא בעבירה מסוג חטא או עוון, או בעבירה מסוג פשע המנויה בתוספת השישית, שאינה אחת מהעבירות המנויות באותו סעיף.

תנאים לעריכת ההסדר (סעיף 67א(ד)) – תובע רשאי לסגור תיק בהסדר כאמור בהתקיים שני אלה: (א) העונש המתאים לדעתו, לפי הוראות סימן הבניית שיקול הדעת השיפוטי בענישה, אינו כולל מאסר בפועל; (2) אין פרט רישום פלילי שנרשם בעניינו של החשוד (לרבות הסדר) בחמש השנים שלפני ביצוע העבירה נשוא ההסדר ואין חקירות או משפטים תלויים ועומדים בעניינו שאינם חלק מההסדר.

הוראות לעניין עריכת הסדר (סעיף 67ב) – התובע יתחייב להימנע מהגשת כתב אישום נגד החשוד ולסגור את תיק החקירה נגדו אם יודה החשוד בעובדות המהוות את העבירה המפורטת בהסדר וקיים את התנאים שיפורטו בו.

לפני שידון התובע עם החשוד בתנאי ההסדר, עליו לפרט את העובדות והוראות החיקוק שלגביהן קיימות ראיות מספיקות לאישום (טיוטת כתב אישום), וכן יציין בהחלטה מנומקת את הנסיבות להתקיימות התנאים לעריכת ההסדר. כל אלה יישמרו בתיק.

תנאי ההסדר (סעיף 67ג) – תובע יהיה רשאי לכלול בהסדר תנאים כגון: קנס לאוצר המדינה; פיצוי לנפגע עבירה; התחייבות להימנע מביצוע עבירה; עמידה בתנאי תכנית טיפול, תיקון ושיקום שיקבע קצין מבחן, לרבות של"צ ופיקוח שירות המבחן; ונקיטת אמצעים שונים לתיקון הנזק שנגרם עקב העבירה, המנויים בתוספת החמישית לחוק. וכל אלה בכפוף למגבלות ולסייגים המנויים באותו סעיף.

לשם קביעת תנאי ההסדר יתחשב התובע בעיקרון המנחה בענישה, בשיקולים ובנסיבות הקבועים סימן הבניית שיקול הדעת השיפוטי בענישה.

עיון בחומר חקירה לפני חתימה על הסדר (סעיף 67ד) – בטרם ייחתם הסדר, רשאי החשוד לעיין בחומר החקירה ובטיוטת כתב האישום אם אינה זהה למתואר בהסדר.

תוכן ההסדר (סעיף 67ה) – הסדר ייערך בכתב, ייחתם בידי התובע והחשוד ויכיל את הפרטים המנויים בסעיף.

עילת סגירת תיק בהסדר (סעיף 67ו) – התובע יסגור את התיק בעילה של "סגירה בהסדר" לאחר שווידא כי מולאו תנאי ההסדר וישלח דיווח על סגירת התיק למשטרת ישראל ויודע על כך לחשוד. הוראות סעיפים 63 ו-64 לחסד"פ לא יחולו לעניין תיק שנסגר בהסדר.

סירוב להסדר או הפרת תנאיו (סעיף 67ז) – לא הסכים החשוד להסדר כולו או לתנאי מתנאיו, יעמידו התובע לדין לפי טיוטת כתב האישום. סבר התובע שאין ראיות מספיקות לאישום או שאין בדבר עניין לציבור, בעקבות ידע חדש שהובא לידיעתו לאחר סירוב החשוד, יסגור את התיק בהחלטה מנומקת בכתב. התובע לא יעמיד חשוד לדין בשל עובדות המהוות עבירה שהוא הודה בהן במסגרת הסדר, אלא אם כן החשוד לא מילא את תנאי ההסדר או אם נמצא שההסדר הושג במרמה.

בהמשך נקבעו הוראות משלימות לעניין אי מילוי תנאי ההסדר מצד החשוד והעמדתו לדין בשל כך. כן נקבע כי הועמד חשוד לדין לאחר שנחתם עימו הסדר, יראו את ההסדר כמבוטל והחשוד לא יהיה מחויב למלא אחר התנאים שטרם מילא. מילא החשוד חלק מתנאי ההסדר, יתחשב בכך בית המשפט בבואו לגזור את דינו.

הועמד חשוד לדין לאחר שהוצע לו הסדר או לאחר שנחתם עימו הסדר, לא יבקש התובע להטיל עליו עונש של מאסר בפועל, אלא אם כן הובא לידיעתו מידע חדש.

הודיית חשוד בעובדות המהוות עבירה, במסגרת הסדר, לא תשמש ראיה נגדו בהליך פלילי בשל עובדות אלה.

פרסום בדבר הסדרים (סעיף 67ח) – הפרטים המנויים בסעיף יפורסמו באתר האינטרנט של רשות התביעה הנוגעת בדבר בדרך שתבטיח שקיפות לגבי הפעלת שיקול הדעת בקבלת ההחלטה לסגור תיק בהסדר, אך לא תזהה את החשוד או את נפגע העבירה.

סייג להתיישנות עבירות – על אף האמור בסעיף 9(א) לחסד"פ, נסגר תיק בהסדר סגירת תיק מותנית, לא תימנה התקופה שנקבעה לקיום תנאי ההסדר במניין תקופת ההתיישנות.

תיקון עקיף לחוק המרשם הפלילי – מידע על סגירת תיק בהסדר סגירת תיק מותנית ייכלל בגדרי סעיף 11א לחוק המרשם הפלילי ותקנת השבים, התשמ"א-1981. כלומר, בדומה ל"תיקים סגורים", לא יימסר מידע בדבר הסדר מהסוג הזה אלא לגופים המפורטים בתוספת השלישית לחוק המרשם הפלילי.

תיקון עקיף לחוק זכויות נפגעי עבירה – התאמת הוראותיו של חוק זכויות נפגע עבירה, התשס"א-2001 לתיקון החוק, ובכלל זה: זכות העיון של הנפגע בהסדר (סעיף 9 לחוק); הזכות של נפגע בעבירת מין או אלימות חמורה להביע עמדה לפני התובע לעניין ההסדר (סעיף 17 לחוק); והחובה של התביעה ליידע את הנפגע בדבר סגירת התיק בהסדר או כוונה להגיע להסדר (התוספת השנייה והתוספת השלישית לחוק).

עורך דין פלילי אסף דוק עוסק בייצוג חשודים ונאשמים בדין הפלילי על כל רבדיו וערוך למתן מענה מיידי ומקצועי 24 שעות ביממה. למשרד התמחות מיוחדת בעבירות מחשב ואינטרנט, לרבות פשיעה קיברנטית. טלפון להתקשרות: 052-6885006.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב