דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הרובוט שמרזה 

מאת    [ 16/07/2013 ]

מילים במאמר: 552   [ נצפה 2139 פעמים ]


הניתוח הרובוטי כבר הספיק להפוך לשיטת הניתוח המועדפת עבור ניתוחי ערמונית, אך מחקרים שנערכו לאחרונה מצאו כי לרובוט יתרון מובהק גם בניתוחים בריאטריים, המוכרים כניתוחי "קיצור קיבה". שימוש ברובוט לניתוחי מעקף קיבה מקטין את מספר הסיבוכים המיידים (תוך חודש מיום הניתוח) לעומת ניתוח רגיל, והרובוט מסייע להפוך את ניתוח מעקף הקיבה, שהוא ניתוח בטוח יחסית, לניתוח בעל רמת בטיחות גבוהה מאד.

הקטנת כמות הסיבוכים מכסה מבחינת העלות את הניתוח היקר" קובע ד"ר וילסון מהמרכז לניתוחים מטבוליים ובריאטריים ביוסטון, טקסס. המחקר הוצג בכנס השנתי של האגודה האמריקאית לכירורגיה מטבולית ובריאטרית".

ד"ר וילסון ושותפיו למחקר בדקו את התוצאות של 1695 מטופלים שעברו ניתוח מעקף קיבה לפרוסקופי באמצעות רובוט הדה-וינצי בין השנים 2003-2011 במספר מרכזים בארה"ב: יוסטון, טקסס, בנגור, מיין ואורלנדו, פלורידה.

כל החולים לקו בהשמנת יתר חולנית לפני הניתוח והיו בעליBMI  (יחס גובה משקל) ממוצע של 48. הניתוחים במיין בצעו באמצעות הרובוט אך גם בסיועו של רופא מומחה נוסף. בשני המרכזים האחרים ביצעו הרופאים את הניתוח על ידי הפעלה עצמית של הרובוט. מכיוון שהרובוט אינו מסוגל להשתמש במהדק סיכות לצורך חיבור הרקמות, נעשה חלק זה של הניתוח בצורה ידנית, בכל המרכזים, דרך פתח הכניסה של הלפרוסקופ.

חודש לאחר הניתוח לא היו מקרי מוות כתוצאה מהניתוח, והמספר הכללי של מקרי המוות לאחר תקופה ממושכת יותר היה נמוך מ-0.2%, שהוא האחוז המקובל בניתוחי מעקף קיבה לפרסקופיים. סך אחוז הסיבוכים היה אף הוא נמוך מהמקובל, ועמד על 1.5%, זאת לעומת אחוז סיבוכים מוכר העומד על למעלה מ- 5%.

יש לציין כי ההשוואה בין שתי הקבוצות איננה מדויקת מפני שמספר המנותחים שונה ואין התאמה מלאה בין הנתונים הדמוגרפיים (משקל, גיל מין) של המנותחים בכל קבוצה. יתר על כן, ניסיונם של המנתחים בקבוצה הרובוטית קרוב לוודאי גבוה יותר בהשוואה לקבוצה של כל הניתוחים בארה"ב .

עם זאת, ניתן להסיק בוודאות מהמחקר החדש כי מנתח מומחה המסתייע ברובוט מצליח להגיע לתוצאות אופטימליות של הניתוח. בנושא זה יש לקחת בחשבון את המגבלות של הניתוחים הרובוטיים: הפרוצדורות נמשכות יותר זמן, ודורשות עקומת למידה שהיא בדרך כלל ארוכה יותר מעקומת הלמידה לניתוח לפרוסקופי רגיל. עלות הניתוח גבוהה בהרבה שכן מחירו של רובוט הוא מעל מיליון דולר והמכשור (החד פעמי ברובו) לניתוח יחיד עולה בין 1000-1500 דולר.

זמן הניתוח היה בין 104-156 דקות, כשזמן הניתוח הקצר היה במרכז הרפואי הפרטי בו יש הקפדה גבוהה על לוחות הזמנים, והזמן הארוך ביותר במרכז בטקסס בו כל הניתוחים היו גם למטרת הדרכה, ולכן התארכו. ד"ר וילסון מציין שזמני הניתוח התקצרו בהרבה עם הזמן ונעים כעת בין 60-90 דקות, בכל המרכזים.

מקרים השוואתיים נוספים בנושא מציגים אוסף של נתונים שפורסמו לגבי מספרים קטנים של מנותחים במרכזים שונים בארה"ב. המחקר המקיף ביותר פורסם בסתיו האחרון וקבע שלמנותחים בריאטריים שנותחו באמצעות רובוט היה מספר קטן יותר של היצרויות באזור ההשקה, אך לא נמצאו הבדלים בכמות הדלפים שלאחר הניתוח, בתופעות הלוואי, בזמן הניתוח, או בזמן האישפוז. התוצאות התבססו על סדרת ניתוחי מעקף קיבה ב-1686 מנותחים.

הדרך הנכונה, על פי דעת החוקרים לבצע השוואה אמינה בין סוגי הניתוחים היא לחלק את אוכלוסיית המנותחים אקראית לשתי קבוצות: רובוטית ולפרוסקופית. מכיוון שההבדלים בין שני סוגי הניתוחים אינם גדולים, קרוב לוודאי שיידרש איסוף של כמות גדולה מאד של נתונים כדי לבסס את ההבדלים מבחינה סטטיסטית.

ניתוחי רובוט מקובלים מאד לכריתה של הערמונית, לכריתות כבד, לכריתת רחם ולכריתת מעי גס. בעתיד הקרוב יוכלו גם ניתוחי קיצור קיבה ובמיוחד מעקף קיבה ומעקף תריסריון וכן ניתוחים חוזרים להתבצע באמצעות הרובוט כפי שכבר נוקטים מרכזים מובילים בעולם. 

ד"ר אסנת רזיאל, רופאה כירורגית מומחית בניתוחי הרזיה, מנהלת מלבי - מרכז רפואי לטיפול בהשמנת יתר, קבוצת אסיא מדיקל, אסותא תל אביב. אתר מלבי מרכז מידע מקצועי ומהימן אודות כל האמצעים לטיפול בבעיות השמנת יתר: הרזייה, דיאטה, ספורט, פסיכולוגיה, ניתוחי קיצור קיבה ועוד. כתובת: בית חולים אסותא רמת החייל, הברזל 20, תל אביב. טל:03-7645444 http://www.hashmana.co.il drraziel@zahav.net.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב