דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מדוע דיאטת דלת פחמימות? 

מאת    [ 16/07/2013 ]

מילים במאמר: 605   [ נצפה 1971 פעמים ]

דיאטה דלת פחמימות וקלוריות אמנם תהיה יעילה בטווח הקצר, אך לצד התוצאות המהירות שהיא מניבה יש גם חסרונות. אם אתם בדרך לניתוח בריאטרי, כנראה שהרופא שלכם ימליץ לכם על דיאטה מעין זו, בשגרה מומלץ לבחור בדיאטה יעילה ומזינה יותר לטווח הארוך

מאת: ד"ר אסנת רזיאל וד"ר דלית ויסמן

ירידה במשקל בתקופה שלפני ניתוח בריאטרי מפחיתה את הסיבוכים הניתוחיים, את זמן הניתוח, אובדן הדם ומשך האשפוז.

חוקרים ומדענים דנים מזה זמן רב בשאלה מהי הדיאטה, שגורמת לירידה הנכונה ביותר במשקל והאם בכלל קיימת דיאטה כזאת. דיאטות דלות פחמימות משמשות כחלופה לירידה במשקל. מחקרים הראו כי דיאטות אלה גורמות לירידה גדולה יותר במשקל בהשוואה לדיאטות קונבנציונליות דלות שומן ודלות קלוריות.

האם דיאטה דלת קלוריות ופחמימות יעילה?

במסגרת המחקר הנוכחי נבדקה יעילותה של דיאטה דלת קלוריות ופחמימות לצורך ירידה במשקל בטווח הקצר, והתוצאה המטבולית הוערכה אצל נשים בעלות משקל יתר. התוצאות הושוו לנתונים שהתקבלו מנשים בעלות השמנת יתר חולנית שעשו דיאטה קונבנציונלית דלת קלוריות.

לצורך המחקר נבחרו עשרים נשים עם השמנת יתר, כאשר אחת מהן פרשה מהמחקר לפני סיומו. הנבדקות קיבלו תפריט של 1,200 קלוריות ליום, עם או ללא הגבלת פחמימות, לתקופה של שבוע בבית החולים.

השאלון הכיל שתי שאלות, אחת מהן העריכה את קבלת הדיאטה באמצעות סולם עם חמש תשובות אפשריות, מגרועה מאוד ועד טובה מאוד. השאלה השנייה העריכה האם הנבדקת סבלה מהתסמינים הבאים: רעב, סחרחורת, בחילה, עייפות, חולשה, כאבי ראש, עצירות או כל תסמין אחר ראוי לציון במערכת העיכול.

הדיאטה שהובילה להצרת היקף המותניים

ממצאי המחקר הראו כי בהשוואה לדיאטה הקונבנציונלית, דיאטה דלת פחמימות הובילה לירידה משמעותית יותר במשקל (2.6 ו-4.4 ק"ג, בהתאמה) ובהיקף המותניים, ולא היו תסמינים או תלונות אחרות המיוחסות לדיאטות.

הדיאטה דלת הפחמימות וקצרת הטווח הייתה יעילה יותר מהדיאטה הקונבנציונלית בהקשר של ירידה מהירה במשקל ובהיקף המותניים, שיכולות לעזור בעת ניתוח בריאטרי.

ירידה של 10-15 אחוז לפני ניתוח יכולה להוריד משמעותית את הסיכון לסיבוכים נשימתיים או לבביים אצל מטופלים שמנים עם דום נשימה בשינה. מספר מחקרים הראו כי לירידה של 10 אחוזים לפני הניתוח יש השפעה דומה לזו של זמן ניתוח קצר יותר עם פחות סיבוכים, פחות איבוד דם, אשפוז קצר יותר ושיפור בירידה במשקל בטווח הארוך. מספר גדול של מנתחים דורשים ממטופליהם לרדת במשקל לפני הניתוח ומציבים זאת כקריטריון לניתוח.

מדוע דיאטה דלת פחמימות יעילה בטווח הקצר?

תוצאות המחקר הנוכחי מלמדות שמטופלות, שקיבלו דיאטה דלת קלוריות ופחמימות, הצליחו לרדת יותר במשקל בהשוואה לנשים שעשו דיאטה קונבנציונלית דלת קלוריות.

החוקרים מאמינים כי ירידה זו במשקל מתרחשת בגלל השילוב של מבחר המזונות המוגבל, עם תחושת השובע המתקבלת כתוצאה מכמות החלבונים הגדולה יותר. העובדה כי שיעור החלבונים הגבוה משביע ושלקטוזיס יש השפעה אנורקטית יכולה להסביר את דיכוי התיאבון.

צריכה קצרת טווח של דיאטה דלת פחמימות או צריכה ארוכת טווח של דיאטה מעין זו אינן מזיקות לחילוף החומרים בגוף.

הירידה המהירה במשקל בעקבות דיאטה דלת הפחמימות גרמה למנתחים לרשום אותה למטופלות רבות לפני ניתוחי הקשורים להשמנת יתר, זאת על מנת למזער את הקשיים הניתוחיים ולהוריד את הסיכון לטראומה לכבד או איבוד דם.

החסרונות של דיאטה דלת פחמימות

מנקודת המבט התזונתית, הבעייתיות של דיאטה דלת הפחמימות קריטית. בדיאטה זו עלול להיות מחסור בחומרים מזינים, היות שהיא מגבילה את צריכתם של פירות, דגנים ומקורות אחרים של סיבים. עם זאת, אף דיאטה המגבילה צריכת אנרגיה אינה עומדת בכל הדרישות התזונתיות.

אז מה עושים עם כל המידע הזה? זוכרים כי דיאטה קצרת טווח ודלת קלוריות ופחמימות יעילה לירידה מהירה במשקל והורדת מידות הבטן אצל נשים עם השמנת יתר, בהשוואה לדיאטה דלת קלוריות קונבנציונלית, ולכן מתאימה יותר לפני ניתוח בריאטרי. כאשר רוצים תוצאות לאורך זמן יש לכלול את כל המרכיבים שהגוף זקוק להם, ולכן צריך לבחור בדיאטה מסוג אחר.

 

 

 

 

 

 

ד"ר אסנת רזיאל, רופאה כירורגית מומחית בניתוחי הרזיה, מנהלת מלבי - מרכז רפואי לטיפול בהשמנת יתר, קבוצת אסיא מדיקל, אסותא תל אביב. אתר מלבי מרכז מידע מקצועי ומהימן אודות כל האמצעים לטיפול בבעיות השמנת יתר: הרזייה, דיאטה, ספורט, פסיכולוגיה, ניתוחי קיצור קיבה ועוד. כתובת: בית חולים אסותא רמת החייל, הברזל 20, תל אביב. טל:03-7645444 http://www.hashmana.co.il drraziel@zahav.net.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב