דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


כבר אמרנו לך לא לאכול ליד הטלוויזיה נכון? 

מאת    [ 16/07/2013 ]

מילים במאמר: 540   [ נצפה 1873 פעמים ]

כבר אמרנו לך לא לאכול ליד הטלוויזיה נכון?

אתם מעירים להם ובטוחים שאתם צודקים ובכך תעזרו להם לשמור על משקל תקין. עד כמה אתם צודקים? ד"ר אסנת רזיאל עושה סדר בהשגחה ההורית על תזונת ילדים ובני נוער.

קשה להתווכח על חינוך נכון להרגלי אכילה, אבל גם לחינוך הזה כך מסתבר, כדאי לשים גבולות. מחקר חדש טוען כי הורים העוסקים עם ילדיהם בדיונים חוזרים ונשנים על הרגלי אכילה נכונים, שוגים, ובהתנהגות זו הם מציעים בעצם מקלט לשלל של הפרעות אכילה בקרב המתבגרים הצעירים.

 מן המחקר אשר נערך על ידי Jérica Berge עולה כי כדאי לעמוד על השונות שבין חינוך להרגלי אכילה נכונים, לגבי דיון על כך. מהנתונים שנאספו עולה כי דווקא ילדים, להורה אחד או יותר, אשר דיברו עם ילדיהם על הפרעות אכילה ועל אכילה בריאה, גילו נטייה ברורה יותר לפתח שלל הפרעות אכילה החל מהפרעות של משקל לא תקין וכלה בבולמוסי אכילה.

החוקרים ניסו לבדוק את הקשר בין שיחות על הרגלי אכילה לבין משקל תקין של ילדים. במסגרת קבוצת המחקר נבדקו כ 5000 הורים וילדים סך הכול. המחקר בדק את סוג השיחות אותן ניהלו ההורים על דיאטה ותזונה וביקש לבדוק האם בבית בו גדל ילד עם הפרעת אכילה היה שיח שנגע בהפרעות כאלו ובחינוך לתזונה בריאה ונכונה.

תוצאות המחקר, הפתיעו את חוקריו ואת הקהילה המדעית. מסתבר, כי בקרב מתבגרים שלא סבלו מעודף משקל כלל כ 34% מן האימהות וכ 38% מן האבות, לא קיימו דיון בנושא תזונה או משקל תקין עם ילדיהם כלל.

לעומתם, מבין משתתפי המחקר שסבלו מעודף משקל, עלה כי בעוד שכ 20% לערך מן ההורים לא קיימו דיון עם ילדיהם, לא פחות מ 80% מן ההורים קיימו דיאלוגים ברמות שונות עם ילדיהם,  כ 15% קיימו דיון ממושך על אכילה בריאה או על דיאטה, וכ 60% אף העירו באופן תכוף  לבני הנוער המתבגרים על כך שיש צורך שיפחיתו ממשקלם.

"בסך הכל, התוצאות הצביעו על כך ששיחות הורים על אכילה בריאה, היו קשורות בשכיחות נמוכה יחסית של התנהגויות אכילה מסודרות במתבגרים", אומרים עורכי המחקר, אך  "שיחות הורים על משקל עודף או הערות על משקלם של בני הנוער, היו קשורות עם שכיחות גבוהה יותר של הפרעות אכילה אצל המתבגרים".

לחנך, אבל את ההורים

חוקרי המחקר הסיקו כי יש צורך "לחנך" את ההורים עצמם בהקשר זה ולהבהיר להם את הכיוונים הרצויים והיעילים ,אותם הם מנהלים בדיאלוג  עם הילדים ובני הנוער בהקשר זה.

מסתבר כי לחינוך תזונתי פנים רבות. אין ספק כי הקניית הרגלי אכילה טובים חשובה והיא חלק מחינוך תזונתי, כך גם שיחות על ערכים תזונתיים בריאים ומועילים במזון.

אולם, מחקר זה מאושש שתי טענות מרכזיות, האחת היא שהערות תכופות לבני נוער על משקלם על ידי הוריהם, מעודדות בעצם תוצאה הפוכה, הם עשויים לפתח הפרעות אכילה כדוגמת בולמוסי אכילה, אכילה בסתר, אכילת לילה, אכילה רגשית, נשנושים. ובנוסף, דיונים תכופים על הפרעות אכילה והתנהגויות קיצוניות הקשורות בהפרעות אכילה, גם הם, יכולים בעצם לעודד כאלו.

מופתעים?

אני מניחה כי הורים רבים הקוראים מאמר זה מופתעים, וטוב שכך. חשוב לדעת להפריד בין חינוך לתזונה נכונה, לבין התערבות תכופה מדי במשקלם של בני הנוער, או לחלופין, לחשיפה מוגזמת שלהם להפרעות אכילה.

נסו להפעיל הגיון בריא כאשר אתם משוחחים עם ילדיכם על הפרעות אכילה ועל תזונה. חשבו על המידע שאתם מוסרים להם. האם הוא באמת מועיל? חישבו על ההשלכות העתידיות שיש למידע הזה כאשר אתם חולקים אותו עם ילדיכם.

 

ד"ר אסנת רזיאל, רופאה כירורגית מומחית בניתוחי הרזיה, מנהלת מלבי - מרכז רפואי לטיפול בהשמנת יתר, קבוצת אסיא מדיקל, אסותא תל אביב. אתר מלבי מרכז מידע מקצועי ומהימן אודות כל האמצעים לטיפול בבעיות השמנת יתר: הרזייה, דיאטה, ספורט, פסיכולוגיה, ניתוחי קיצור קיבה ועוד. כתובת: בית חולים אסותא רמת החייל, הברזל 20, תל אביב. טל:03-7645444 http://www.hashmana.co.il drraziel@zahav.net.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב