דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


סובלים מאבנים בכיס המרה? יתכן שזה קשור למשקלכם 

מאת    [ 16/07/2013 ]

מילים במאמר: 453   [ נצפה 1786 פעמים ]

כיום כבר ידוע, כי השמנת יתר קיצונית אחראית למגוון רחב של מחלות וליקויים בגוף האדם. החל מסוכרת וכלה בבעיות לב, אולם כעת, מחקר דני חדש אשר התמקד בעיקר בנשים, מעלה נתונים מפתיעים בהקשר של הצטברות אבנים בכיס המרה כתוצאה ממסת BMI  גבוהה. ד"ר אסנת רזיאל מסבירה.

מדד מסת גוף לא תקין (BMI), מתחיל להתברר כגורם סיכון של ממש בהקשר של התפתחות אבנים בכיס המרה, בעיקר אצל נשים.

מחקר דני חדש אשר מיקד את קבוצת המחקר שלו בנשים מצא קשר ישיר בין התפתחות אבנים בכיס המרה, לבין נשים אשר סבלו מהשמנת יתר קיצונית.

הופעת אבנים בכיס מרה משויכת לרוב לנטייה גנטית ועד כה, לא נטו לקשרה להשמנת יתר.

ד"ר אן הנסן, מאוניברסיטת קופנהגן ועמיתיו דיווחו על כך לאחרונה במחקר, אשר נבדקה בו קבוצת נשים בהיקף רחב, ובמהלכו נחקר הקשר בין השמנת יתר לבין תופעת אבנים בכיס המרה. החוקרים מצאו כי בקרב נשים אשר סבלו מהשמנת יתר, הופעת אבנים הייתה תכופה יותר.

על אף שהחוקרים לא מצאו לכאורה את הקשר הישיר להשמנה, שכן ניתן היה להאשים לכאורה גם גורמים כגון  תזונה לקויה של הנבדקות, או תזונה עתירת שומן במיוחד וגם חוסר בפעילות גופנית, הרי שבמשך למעלה מחמש שנים, כ 4106 הנבדקות במחקר, אכן פיתחו תסמינים של הופעת אבנים בכיס המרה במספרים שהפתיעו את החוקרים.

כאמור, לסימפטום של הופעת אבנים בכיס מרה, יש התכנות של תורשה גנטית, אך החוקרים הופתעו לגלות כי הנטייה הגנטית הזו מתעצמת לאור משקל לא תקין של הנבדקות במחקר, ולמעשה, הצליחו לפיכך לקשור בין השמנת יתר קיצונית להופעת סימפטום אבנים בכיס המרה.

גם גברים נבדקו במחקר זה אך התוצאות הדהימו את החוקרים בעיקר בשל האחוזים הגבוהים של תופעה זו בהקשר של המין הנשי. בניתוח של התוצאות, העלו החוקרים כי פציינאטים הסובלים מ BMI חריג וגבוה, עם נטייה גנטית לפיתוח אבנים בכיס מרה,  הגדילו את הסיכויים ללקות באבנים בכיס המרה פי חמש! לעומת חולים עם BMI  תקין.

המכניזים של השמנת היתר הקיצונית, המאפשר העצמת סימפטום זה, מתייחס לעובדה כי אנשים בעלי משקל יתר עודף נוטים יותר לפתח כבד שומני, ואף מפתחים ריכוז כולסטרול גבוה בכיס המרה עצמו אשר פוגע בתפקודו של כיס המרה ומאפשר לאבנים בכיס המרה להתפתח.

בהקשר זה, נמצא גם קשר בין מסת שומן גבוהה באזור הבטן – השמנה בטנית, כגורם סיכון נוסף.

השמירה על משקל תקין, הגם שהפכה לברורה מאד בשנים האחרונות, מקבלת כאן סימוכין מדעי נוסף בהקשר של סיבוך רפואי מיותר ולא נחוץ אשר יכול בהחלט להיחסך מחולים רבים, לו היו מבינים את חשיבות השמירה על משקל תקין.

הגם שהניסוי נעשה על אוכלוסייה בדנמרק, החוקרים מדגישים כי תוצאות אלו יהיו ככל הנראה תקפות גם בארצות אחרות, לו היו מבוצע בהן ניסוי דומה, ומטרתם בהפצת תוצאות המחקר הן להאיר זרקור נוסף על חשיבות השמירה על אורח חיים בריא ומשקל תקין על מנת להימנע מסיבוך נוסף הקשור בהשמנת יתר.

ד"ר אסנת רזיאל, רופאה כירורגית מומחית בניתוחי הרזיה, מנהלת מלבי - מרכז רפואי לטיפול בהשמנת יתר, קבוצת אסיא מדיקל, אסותא תל אביב. אתר מלבי מרכז מידע מקצועי ומהימן אודות כל האמצעים לטיפול בבעיות השמנת יתר: הרזייה, דיאטה, ספורט, פסיכולוגיה, ניתוחי קיצור קיבה ועוד. כתובת: בית חולים אסותא רמת החייל, הברזל 20, תל אביב. טל:03-7645444 http://www.hashmana.co.il drraziel@zahav.net.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב