דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


אנדרטת השואה 

מאת    [ 14/07/2013 ]

מילים במאמר: 532   [ נצפה 2466 פעמים ]

אנדרטה היא אמצעי אמנותי נפוץ מאוד ולמעשה כמעט כל ישראלי נתקל במהלך חיו באנדרטה. לצערנו במקרים רבים אנדרטאות מסמלות הנצחה של אירועים היסטוריים קשים או אנשים אשר הלכו לעולם הבא ומשמשת כסמל לזיכרון של אותם מאורעות או אנשים. האנדרטה משמשת ככלי לזיכרון שיש בו הרבה מאוד רגש ואלמנטים אמוציונאליים שנחקקים בזיכרון בצורה טובה יותר מאפשרויות הנצחה בכתב למשל. בעולם ישנן אנדרטאות רבות המנציחות גם כן אירועים ואנשים. במקרים רבים, ישראלים שמבקרים בחוץ לארץ נתקלים בהרבה סוגים של אנדרטאות אך פחות מיחסים אליהן חשיבות. למרות זאת ישנן מספר אנדרטאות מפורסמות בעולם שמאוד מזוהות עם ישראלים ועם יהודים בכלל. אחת מהן היא אנדרטת השואה בברלין.

 עצמה ויזואלית

את אנדרטת השואה בברלין תכנן האדריכל פיטר אייזנמן והיא נחנכה בשנת 2005. ברגע שתטיילו בברלין ותגיעו לאזור שער ברנדנבורג לא תוכלו לפספס את אנדרטת השואה. היא תופסת שטח עצום של 19,000 מ"ר ומכוסה בכמות ענקית של 2,711 ריבועי בטון. המראה של אנדרטה זו יוצא דופן מהמראה של כול אנדרטה שאי פעם ראיתם. הרעיון הוא מקורי ביותר ומדמה מראה של בית עלמין גדול ומרשים. הקוביות שמדמות קברים תוכננו בצורה כזו שממש יתאימו במידות לקברים סטנדרטיים. ניתן ללכת בין כול הקברים ומבני הבטון כשלעיתים הקברים יראו בנקודות גבוהות יותר ולעיתים נמוכות יותר. העיצוב והסגנון של הקברים גורם לתחושה חזקה של עצמה ובלבול הנוצרים מהרב ממדיות שנראה לעין בשטח העצום.

 עצמה רגשית

מעבר להיבט הראשוני של צורה ענקית ומרשימה, ככול שמסתובבים באנדרטה זמן רב יותר הרגש מתחיל לשחק תפקיד. הדימוי וההקבלה של האנדרטה לסיפור שעומד מאחוריה יוצר תחושה של חנק בגרון. לא הרבה אנדרטות יכולות לצור את התחושה הזו שאנדרטת ברלין יוצרת. כול ישראלי ויהודי שימצא במתחם יכניס את עצמו מיידית להיסטוריה של העם היהודי ולמאורעות השואה הקשים אשר עבר. המבט באנדרטה גורם למתבונן ממש לחוש את הסבל והכאב שעבר העם היהודי ואף מדמה מצב של קבורה אמתית. אך זה אינו בית עלמין כמובן ו- 2,711 זה בעצם מספר קטן לעומת התמונה הגדולה והאמיתית שמסתתרת מאחורי הסיפור.

 הסיפור שמאחורי האנדרטה

מה שמייחד את האנדרטה בברלין הוא כאמור המראה החיצוני שלה וכן האמוציות שהיא יוצרת. מעבר לשני אלה ישנו המקום שבו היא נמצאת. כול ישראלי שמגיע לבקר בגרמניה תמיד בשלב מסוים ידמיין מה עבר על העם שלו, העם היהודי, באותה אדמה בה הוא דורך. המיקום של האנדרטה בברלין קרוב מאוד לבית הפרלמנט הגרמני הרייכסטאג בו ישב בתקופה לא רחוקה מימנו אדולף הטלר. בנוסף לכך צמוד לאנדרטה שכן בתוקפת מלחמת העולם השנייה בניין המשרדים של הטלר. מבחינת מיקום יש הרבה סמליות לאנדרטה אשר שוכנת באזור שנחשב למרכזי מאוד היום וכך גם בעבר. דבר מעניין נוסף שמייחד אנדרטה זו הוא שהחברה שהייתה שותפה בהקמה של המבנה היא חברה אשר סיפקה את גז הציקלון B אשר השמיד יהודים רבים בשואה. אותה חברה סיפקה חומר אשר מגן על האנדרטה מפני כיתוב גרפיטי וצבעה את כול הקוביות שמכילות את האנדרטה וכול זאת ללא עלות בעת ההקמה ובאחזקה עתידית.

היום כאשר תפנו את מבטכם לאנדרטאות רבות ומגוונות שקיימות בארץ תנסו לחשוב מה הנושא שהיא מסמלת. אנדרטה היא אינה אמצעי לקישוט ועיטור בלבד ובמקרים רבים יש המון משמעות סימבולית שנוצרת מאותו מראה ויזואלי. לעיתים, כמו בדוגמת האנדרטה בברלין, המשמעות היא חזקה ביותר ומכילה סיפור אחד גדול ועוד מספר סיפורים חזקים רגשית והיסטורית אשר אנדרטה אחת מביאה איתה.   




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב