דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מוטיבציה - מומנטום - תשוקה 

מאת    [ 12/07/2013 ]

מילים במאמר: 1821   [ נצפה 3469 פעמים ]

אם באופן טבעי נסיבות החיים נמצאו לטובתך והובילו אותך במידה רבה למוטיבציה גבוהה, לחיות בתוך מומנטום של השקעה בעצמך ולהיות בעשייה מתוך תשוקה, הרי שהתמזל מזלך ורוב הסיכויים שמצב זה של 'מוטיבציה, מומנטום ותשוקה' עזר לך להצלחות מסוימות או אפילו להצלחות גדולות. אך מה אפשר לעשות כאשר נסיבות החיים פחות "שיחקו" לטובתך?, זה בדיוק המקום שבו כדאי למצוא את הדרך להפוך משבר או אתגר להזדמנות. יכול להיות שהמציאות פגעה או פוגעת בך ומייצרת קשיים – ואין סיבה להתכחש אליהם, אך בכל מקרה רצוי שלא תהפוך את הקשיים האלו לתירוץ שמאפשר לך לשקוע בסוג של שאננות (או במצבים חמורים יותר כמו לשקוע בעצבות או כעס קיצוניים).

מוטיבציה, מומנטום (תנופה), ותשוקה הם לא הגורמים היחידים להצלחה, אך בהחלט הם שלושה מובילים בדרך להצלחה. אפשר להתייחס בדימוי לשלושתם כאילו היו חלקים חיוניים במנוע שלך. מספיק שאחד מהם לא יתקיים בכמות מספקת, ההתקדמות שלך תהיה אפשרית הרבה פחות. את שלושתם אפשר לחזק כל הזמן ובכך להגדיל את יכולת התנועה וההתקדמות שלך.

במאמר זה אנסה לפרק ולהסביר כיצד ניתן להעצים כל אחד משלושת המובילים להצלחה.

מוטיבציה

מוטיבציה מתעצמת מתוך גיבוש של יעד ברור ואמיתי. ואם תגבש מודעות לגבי יעד שנכון לך, מבלי לפחד ומבלי להתנות אותו בדעתם של אחרים – היעד יהיה עוד יותר ברור ואמיתי.

מהו יעד ברור?

יעד ברור זהו יעד שמפורט במידה ניכרת עד שהופך להיות ברור עבורך. ככול שיעד מפורט יותר – הוא ברור יותר. יעד יהיה ברור ואמיתי יותר מתוך הערכה אמיתית שלא מתבססת רק על משאלת לב, אלא גם לוקחת בחשבון גבולות, יכולות, נכונות ובשלות הקיימים אצלך ואצל גורמים/משתנים נוספים הנמצאים בדרך ליעד.

אפשר לחלק את פירוט היעד לשלושה חלקים:

1) מהו היעד.   2) למה אני רוצה בו.   3) איך אשיג אותו

1. מהו היעד, איזו תמונת מציאות הוא מייצר. תאר לעצמך את היעד תחילה בפשטות וככול שתרבה להבין יותר מהמורכבות שלו – הוא יהפוך ברור יותר. מנה את השינויים שיעדך מוביל אליהם. כדי לפרט לעצמך את היעד, תוכל לנסות לדמות לעצמך את השינוי באמצעות חושייך - איך נראה המצב החדש? ו/או נשמע, מריח וכו', ומה תהיה תחושתך הפיזית ומנטאלית? אילו רווחים ותרומות תקבל בהשגת היעד?

2. למה אני רוצה בו. לפעמים אפשר להרגיש שאנו מאוד רוצים משהו אבל לא ממש מבינים למה, או להפך, אנו משוכנעים שכדאי לרצות ביעד מסוים אבל לא באמת מרגישים את הרצון והמשיכה הטבעית לקראת היעד. לא תמיד זה קל או אפשרי, אך כדאי לנסות ולהגיע למצב שבו תרגיש מספיק בטוח עם שני צדי המאזניים, גם עם הרגש וגם עם הראש. מה יש ביעד שהופך אותו לכל כך חשוב עבורך?, עד כמה היעד באמת נחוץ לך ולמה בעצם הוא נחוץ לך?, אם הוא לא נחוץ, האם הוא שווה את ההשקעה שלך?, עד כמה ובאיזה אופן זה יפריע לך אם לא תשיג אותו?, עד כמה באמת תוכל להיות בטוח בתועלת שיש ביעד?. ככול שתמצא הסבר משכנע וברור יותר לחשיבות של היעד עבורך, כך תעריך אותו יותר ותעצים את הבנת המשמעות שבו.

3. איך אשיג אותו. אם תבין בצורה ברורה מה אתה רוצה ולמה אתה רוצה את זה, תישאר די מתוסכל אם לא תבין איך אתה מתכוון להשיג את זה. ולכן לא מספיק רק לגבש רצונות ולנמק אותם, בהחלט חיוני שגם תשקיע ותנסה להשיג את יעדך. בשלב זה שהרצון מספיק ברור וממוקד, כל עוד היעד שלך ריאלי, תוכל להשיג אותו על ידי שיפור הידע שלך בהקשר ליעד - פשוט להעשיר את עצמך בנתונים הקיימים - קודם כל בתוך עצמך, וכמובן גם אצל אנשים אחרים, ספרים, מוסדות לימוד, ניסיון חיים וכו'.

תעצים את עצמך בידע שיוביל אותך להבין איך לממש ולהבשיל את עצמך יותר לקראת היעד. דבר נוסף שתוכל לעשות על מנת להשיג את היעד שלך, זה לשפר את המיומנות שלך בהקשר ליעד - יכולת הביצוע שלך. העשרה של ידע ומיומנות והשילוב ביניהם מקנה חידוד של תפיסות, גישה והתייחסות אפקטיבית יותר, שיפור של הרגלים, עיצוב תכונות, פרקטיקה ויכולות, התנהגות ולעיתים גם שינוי אופי ממש.

בנוסף רצוי לכתוב תוכנית פעולה המפרטת מהם המשאבים הנחוצים, סדרי גודל של זמנים, ומדדים לתוצאות – איך תוכל לדעת מתי השגת תוצאה טובה מספיק כדי להמשיך אל היעד הבא?

מומנטום

גם המוטיבציה האדירה ביותר, לא תוביל למימוש יעדים, אלא אם כן תיצור מספיק מומנטום כדי להגיע לקצב התקדמות ראוי – קצב התקדמות שתוכל להיות שלם איתו בדרך אל היעדים שלך.

העיקר במומנטום הוא שקצב ההתקדמות שלך לקראת מימוש היעד, יהיה ראוי ומתאים עבורך ולא מתוך השוואה לקצב התקדמות של אחרים, אחרת זה יהפוך למלכוד שממנו לעולם לא תוכל לחוש מרוצה באמת עם ההתקדמות שלך.

לקצב ההתקדמות בו אתה חי יש חשיבות קריטית, לא רק מבחינה מנטאלית אלא גם מעשית. אם לדוגמא תקבע לעצמך יעד להפוך למיומן ועתיר ידע לטובת הכשרה במקצוע מסוים, נניח שזהו יעד שגם בתנאים הכי פחות נוחים יוכל להתממש רק בעוד שנה - במידה ותשקיע בנושא לפחות שלוש פעמים בשבוע. אם פועל תשקיע בנושא רק אחת לשבועיים, הייתכנות למימוש היעד תימתח בכמה שנים, ואז נשאלת השאלה האם תוכל להיות שלם עם קצב כזה של התקדמות או לא.

מומנטום נוצר בעיקר באמצעות התמדה, מחויבות, התעקשות להשקיע גם כשאין חשק (הרי אם תמיד היה חשק מלכתחילה לא צורך בהקפדה על המחויבות שלך). המוח תמיד בנטייה לדחוף חזרה להרגלים ישנים, גם כאשר הם מועילים לך פחות. באותו רגע אתה חש כאילו שזו הבחירה הנכונה ביותר והכי נוח לבחור להיצמד להרגלים, אך אם תרצה לייצר מומנטום משמעותי שמשנה את סדרי אורח חייך, תהיה מוכרח להטיל ספק בהרגלים שלך שוב ושוב, עד שירגישו פחות ופחות 'בחירה בטוחה', ומנגד להשקיע יותר ויותר בללמוד להעריך ולתרגל את ההרגל החדש.

ההתעקשות להעיז ולבחון מחדש את הבחירה האוטומטית, זו האפשרות היחידה לשבירת הרגלים, ובכך לפתוח לעצמך דרך חדשה. ההתמדה בהשקעה שלך לטובת השינוי הרצוי, היא זו שתייצר תנופה, עד שתוכל לחוש שלם עם קצב ההתקדמות שלך. מחויבות עיקשת מדיי גם היא איננה מועילה, שכן נסיבות החיים לא תמיד צפויות, בהחלט יכול להיות שנכון לשקול מחדש סדרי עדיפויות בתנאים ומצבים מסוימים, לכן גם כאשר מחויבותך אמיתית, באה מתוך יושרה, מתאימה לערכיך, וכמובן מגיעה מתוך אהבה לדבר, ראה את המחויבות שלך כמחויבות גמישה – מחויבות להשקיע מבלי להמציא תירוצים, ועם הגמישות לרדת ולעלות ברמת ההתמדה בהתאם לנסיבות משתנות שאינן צפויות.

תשוקה

תשוקה היא ההנאה שברצון עז והשתוקקות גדולה לקראת מימוש, או אם התשוקה ברמה גבוהה יותר, היא תורגש בתוך המימוש לדבר שכל כך רצית.

באופן כללי, העמקת הבנתך את ההקשר שלך לסביבה ולחיים, שיפור ומימוש יכולתך להתקרב לחיים המבוססים על אהבה והרמוניה, יעצימו את תשוקתך לחיים. זהו אתגר נפלא ואין סופי.

התשוקה הגבוהה יותר תורגש במימוש (תחושה של הצלחה, הגשמה עצמית, הישג משמעותי, התקרבות לחיים מלאים יותר וכו'), ובדרך כלל תשוקה מתחילה מהתפעלות (הערכה רבה, התרשמות עמוקה).

לכן, הדבר הבסיסי ביותר המאפשר תשוקה יהיה העמקת המודעות לדבר שאותו אתה אוהב - למידה והערכה ריאלית ועמוקה יותר. 

צעד משמעותי נוסף, הוא לנסות ולזהות מהם החסמים לתשוקה. יכול להיות שיש לך הערכה אדירה לדבר שאתה מאוד אוהב ובכל זאת ישנם הפרעות או חסמים כלשהם בחיים שעומדים בינך ובין מה שהנך אוהב, כך שכבר לא תוכל לחוש בתשוקה לדבר. במקרים רבים, מאחר ולא תחוש בתשוקה, זה יכול להטעות ולשכנע אותך שכדאי לשים בצד את הדבר שאותו אתה באמת אוהב, ולהשקיע בדברים אחרים (תחומי עניין אחרים שאתה פחות אוהב), או שפשוט תשקיע את זמנך ביותר מדיי עבודה, או שסתם תימרח מול מחשב או טלוויזיה וכדומה.

אהבה זו ההשקעה המשתלמת ביותר. תשקיע במה שאתה אוהב, כדי שתוכל לחוש בתשוקה גדולה יותר ולאהוב יותר. כדאי להשקיע זמן במחשבה כדי לזהות מהו החסם המונע ממך מלהשקיע במה שאתה אוהב. החסם יכול להיות אמצעי פיזי/חומרי, כמו כסף, דבר או מקום מסוים (בדרך כלל הכי נוח לחשוב שזה אכן החסם העיקרי). למעשה החסמים האמיתיים מתחילים בכל מה שאינו אמצעי חומרי, כמו גישה ותפיסה הנוטים לראות את השלילי, שאננות, הימנעות מהתחברות עם אנשים, הצמדות ותלותיות בהרגלים ישנים, חוסר מוכנות לראות היכן אני טועה, חוסר מחויבות, הלקאה עצמית גבוהה מדיי או ליטוף עצמי גבוה מדיי, חוסר מוכנות לקבל אחריות על חיי ובריחה מהתמודדות, חוסר מוכנות לשלם את המחירים הכרוכים בשינוי, ועוד.

להסיר מעצמך חסמים מנטאליים ולהשתפר זהו אתגר אין סופי ולא פשוט כלל, אך אין זה מן הנמנע להתמודד עמו כדי שתוכל לפתוח ערוץ ישיר וזורם יותר עם תשוקה לחיים. אפשר להיכנס ולפרט יותר על חסמים מנטאליים, שבהחלט יכולים להיות קשורים בחוסר תשוקה, אך מאחר וזה נושא כל כך מורכב הראוי להתייחסות מלאה ומפורטת בפני עצמו, בחרתי לצורך מאמר זה להתמקד בחסם אחד מנטאלי. לא בטוח אם הוא העיקרי, אך הוא בהחלט חסם שמאוד מעקב את האפשרות לתשוקה. זהו חסם התאווה. התאווה להשיג ומהר - תוצאות, פתרונות או תענוגות מהירים.

התאווה היא כמו הגרסה הרעה של תשוקה, לכן הדבר יכול לבלבל ולהטעות. הרצון להשיג הוא חשוב ביותר, אך יש לשקול את מידת הייתכנות של רצונך, מידת המחירים שעליך לשלם ובמיוחד אם יהיו מחירים שאחרים מלבדך ישלמו.

הצפה של תאווה פשוט מעוורת אותך מלראות את הדרך הריאלית ונכונה יותר, כדי לממש את רצונך, מבלי להסתער בצורה אובססיבית על כל אפשרות לתחושה של הנאה, ובמקרים גרועים יותר – גם על חשבונם של אחרים.

ברוב המקרים, התאווה תשאיר אותך מאוכזב, כי זה פשוט לא יהיה ריאלי לרצות להשיג הרבה מדיי בזמן קצר מדיי.

הפתרון לריסון התאווה, הוא האיפוק. איפוק וסבלנות לטובת התהליך שמטיב עמך בקצב שמתאים לך. האיפוק יוביל אותך לראות את הדרך למימוש יעדך ממקום רגוע ושקול יותר. האיפוק מאפשר לך לשמר אנרגיות ולמקד אותן באופן ריאלי יותר לדברים החשובים לך באמת, לכן באופן זה, האיפוק הוא אחד מובילים החשובים ביותר לתשוקה אמיתית.

הקשר שבין מוטיבציה מומנטום ותשוקה

כמובן שישנם גורמים רבים נוספים ליצירת מוטיבציה, מומנטום ותשוקה. כוונתי היתה לנסות ולתאר כמה עיקריים שבהם. לסיכום, אזכיר בקצרה, על שלושת המובילים להצלחה:

1. מוטיבציה – נרכשת על ידי הבהרה מעמיקה של רצונך באופן של הצגת יעדים ומטרות. הבהרת יעד ברור ואמיתי, מתוך הערכה שאינה מתבססת רק על משאלת לב, אלא גם לוקחת בחשבון גבולות, יכולות, נכונות ובשלות. כדאי לשקול שלוש שאלות מרכזיות: מהו היעד?, למה אני רוצה בו?, איך אשיג אותו?

2. מומנטום/תנופה - מומנטום נוצר בעיקר באמצעות התמדה, מחויבות, התעקשות להשקיע גם כשאין חשק. קצב ההתקדמות שלך לקראת מימוש היעד, יהיה ראוי ומתאים עבורך. שיפור הרגלים - יש להטיל ספק ולבחון מחדש הרגלים מעקבים ישנים ומנגד להעריך ולתרגל את הרגלים שיועילו לך יותר למימוש יעדך. מחויבות גמישה – עם הגמישות לרדת או לעלות ברמת ההתמדה בהתאם לנסיבות משתנות שאינן צפויות, ועם ראש פתוח לאפשרות של שינוי סדרי עדיפויות.

3. תשוקה - הדבר הבסיסי ביותר המאפשר תשוקה יהיה העמקת המודעות לדבר שאותו אתה אוהב. צעד משמעותי נוסף, הוא לנסות ולזהות מהם החסמים לתשוקה. חסם התאווה - התאווה להשיג ומהר - תוצאות, פתרונות או תענוגות מהירים. הפיתרון לחסם התאווה, המקדם את האפשרות לתשוקה אמיתית, הוא האיפוק. האיפוק משפר את צלילות דעתך, משמר אנרגיה ומנתב את הגירויים למקומות שאכן חשוב לך יותר להשקיע בהם.

טעות אפשרית היא לחשוב שאין טעם להשקיע ביצירת מוטיבציה, אם אין לך מומנטום או חשק/תשוקה. שאין טעם להשקיע ביצירת מומנטום, אם אין לך מוטיבציה או חשק. או שאין טעם להשקיע ביצירת תשוקה, אם אין לך מוטיבציה או מומנטום. ובכן, יש טעם. ההתניה של השקעה באחד בקיומו של האחר, נועדה אך ורק כדי להקל עליך מלהתמודד עם חוסר הצלחה כלשהי.

תמיד כדאי להשקיע ביצירת מוטיבציה, מומנטום ותשוקה והקשר בניהם הוא כמובן ישיר: ככול שתהיה לך יותר מוטיבציה, האפשרות למומנטום ולתשוקה גוברת. ככול שיהיה לך יותר מומנטום, האפשרות למוטיבציה ותשוקה גוברת, וככול שתהיה לך יותר תשוקה, האפשרות למוטיבציה ומומנטום גוברת. הגורם המשותף החשוב ביותר – זו האהבה. אהבה זו ההשקעה המשתלמת ביותר. תשקיע במה שאתה אוהב, כדי שתוכל לחוש במוטיבציה, בתנופה ובתשוקה גדולה יותר ולאהוב יותר.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב