דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הגדרה של קבוצה במהלך תביעה ייצוגית 

מאת    [ 09/07/2013 ]

מילים במאמר: 505   [ נצפה 2964 פעמים ]

המטרה המרכזית של חוק תובענה ייצוגית הוא לקדם את מימוש זכות הגישה לבית המשפט, אכיפת הדין, מתן סעד הולם לנפגעים וניהול ממצה של תביעות. בנוסף, בית המשפט מאשר בקשה לתובענה ייצוגית רק לאחר שהוא משתכנע כי מתעוררות בתביעה זו שאלות מהותיות המשותפות לכלל חברי הקבוצה. כאן למעשה מתייחס החוק באופן מוגדר אל הנושא של "קבוצה" במהלך תביעה ייצוגית, ומבחין בינה לבין תביעה אזרחית רגילה. האישור של תובענה ייצוגית מותנה בשכנוע בית המשפט כי מדובר על הדרך היעילה ביותר להכרעת הסוגיות, וכי קיים יסוד להניח שעניינם של חברי הקבוצה ינוהל בדרך הולמת. אך מה נחשב בכלל לקבוצה והאם ניתן לצאת מקבוצה בזמן ניהול התביעה הייצוגית?

כך מחליט בית המשפט מי נכלל בתוך קבוצה

ההגדרה של קבוצה מופיעה בסעיף 10 בחוק תובענות ייצוגיות, התשס"ו – 2006. על פי הסעיף הזה, בית המשפט חייב להגדיר את הקבוצה בשמה מנוהל תביעה ייצוגית. נאסר עליו לכלול בקבוצה אדם אשר עילת תביעתו נוצרה לאחר המועד בו אושרה התובענה. זו הסיבה שכדאי להתייעץ עם עורכי דין טרם הגשת בקשה, לבדוק מי מבין חברי הקבוצה מעוניין לקחת חלק בתביעה ולהגיש בקשה מסודרת לאישור של בית המשפט. יחד עם זאת, רשאי בית המשפט להתיר צירוף של אדם אל קבוצה על אף שאותו אדם לא נכלל במסגרת ההחלטה המקורית עד למועד חדש שייקבע (שאינו המועד בו אושרה התביעה הייצוגית במקור). במידה והוא מתיר זאת צריך בית המשפט להורות על האופן בו תימסר הודעה על כך. בית המשפט אף רשאי בהקשר הזה להורות על פרסום הודעה לכלל חברי הקבוצה, או לכל גורם אחר. בנוסף, יש להעביר הודעה על צירוף האדם למנהל בתי המשפט וזאת לצורך רישום בפנקס.

תת קבוצה בתוך תובענות ייצוגיות

סעיף קטן ג' בתוך סעיף 10 של חוק התביעות הייצוגיות מעלה סוגיה מעניינת. לא רבים יודעים זאת, אך ניתן להגדיר במהלך תביעה ייצוגית "תת קבוצה". בית המשפט רשאי לבצע הגדרה של "תת קבוצה" במידה והוא מוצא שחלק מחברי הקבוצה הם בעלי עניין בשאלות המהותיות המתעוררות במשפט. יתרה על כך, העניין שלהם צריך להיות מנותק משאר חברי הקבוצה הכללית בשמה מוגשות תביעות ייצוגיות. במידה ובית המשפט אכן בוחר להגדיר תת קבוצה, הוא רשאי למנות תובע מייצג או בא כוח מייצג. מינוי זה מותנה בכך שבית המשפט ישתכנע כי הדבר דרוש לצורך הבטחת עניינם של חברי תת הקבוצה בצורה הוגנת והולמת.

האם ניתן לצאת מקבוצה?

סעיף 11 בחוק התובענות הייצוגיות מתייחס אל האפשרות לצאת מקבוצה המנהלת תביעה ייצוגית. כל מי שנמנה עם הקבוצה אותה הגדיר בית המשפט והסכים להגשתה של תביעה בשמו, יכול להודיע על רצונו שלא להיכלל בקבוצה בתוך 45 ימים מיום פרסומה של ההחלטה בדבר אישור התובענה. יש לשים לב: בית המשפט רשאי להגדיר תקופה ארוכה יותר במהלכה ניתן להגיש בקשה ליציאה מהקבוצה במידה והוא מוצא טעם מיוחד לכך.

הצטרפות אל קבוצה ואישור התובענה

בהמשך החוק ישנה התייחסות אל תביעה ייצוגית בדרך של הצטרפות אל קבוצה קיימת. בנושא הזה בית המשפט מקבל אוטונומיה להחליט מי ישתתף בתביעה, יישא בעלויות וייהנה מהסעדים במידה והם נקבעים. לבסוף יכול בית המשפט לאשר תובענה ייצוגית רק לאחר שהוא מפרט בהחלטתו את הגדרת הקבוצה ותת הקבוצה, את זהות התובע המייצג ובא הכוח המייצג, את עילות התובענות ואת הסעדים הנתבעים.

אלעד שניר, משפטן, כותב בכיר בצוות אתר הפורומים המשפטיים. לייעוץ משפטי ניתן לפנות במייל info@lawforums.co.il ; כותב גם בצוות אתר http://www.lowforums.co.il/




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב