דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הסדרת התחום של חקירות פרטיות בישראל על ידי משרד המשפטים 

מאת    [ 09/07/2013 ]

מילים במאמר: 497   [ נצפה 3360 פעמים ]

המחלקה לרישוי חוקרים פרטיים ושירותי שמירה היא הגורם האחראי על הסדרת חקירות פרטיות בישראל. מחלקה זו הוקמה במקביל לחקיקת "חוק חוקרים פרטיים ושירותי שמירה, התשל"ב – 1972". זו מחלקה המטפלת בבקשות להענקת וחידוש רישיונות לחוקר פרטי, תוך כדי ניהול רישיונות משרד עבור חקירות פרטיות, תאגיד חוקרים פרטיים וכלל שירותי השמירה. חברי הוועדה ממונים על ידי שר המשפטים, כאשר יושב הראש חייב להיות אדם הכשיר להתמנות לשופט של בית משפט מחוזי. מלבדו חברים בועדה גם מומלץ מטעם ראש הממשלה, מומלץ מטעם שר הביטחון, מומלץ מטעם המשטרה ולפחות שלושה אנשים שאינם עובדי מדינה.

הקוד האתי של המחלקה

בכל הנוגע אל חקירות פרטיות, המחלקה לרישוי חוקרים פרטיים ושירותי שמירה עוסקת באופן שוטף במספר נושאים חשובים. הנושא הראשון הוא קיום קוד אתי אשר הוכן על ידי המרכז לאתיקה בירושלים, ולשכת החוקרים הפרטיים בישראל. זהו קוד שנכתב על ידי עורך דין וצוות חוקרים פרטיים מטעם לשכת החוקרים הפרטיים, כאשר על ניסוחו עמלו בין היתר פרופסורים בעלי שם. הקוד האתי כפי שמפורסם באתר משרד המשפטים הוא הגרסה הסופית, אשר אליה נוספו הערות מהמחלקה לייעוץ וחקיקה במשרד המשפטים עצמו. הוועדה הפועלת במסגרת המחלקה לרישוי חוקרים פרטיים ושירותי שמירה רואה חשיבות באימוץ כללי הקוד האתי, מקפידה עליהם ומצפה מאנשי המקצוע בתחום של חקירות פרטיות להיעזר בהם.

עזרה לנבחנים

עוד נושא בו עוסקת המחלקה הוא פרסום מידע לנבחנים בדיני ישראל ואתיקה מקצועית. בחינה זו היא תנאי לקבלת רישיון של חוקר פרטי, והחומר לבחינה כולל את חוק החוקרים הפרטיים ושירותי השמירה, ואת החוקים והתקנות המפורטים בתקנה 5 לתקנות חוקרים פרטיים ושירותי שמירה. את העיון בחומר לבחינה אפשר לבצע באמצעות הספריות המשפטיות, התוכנות המשפטיות הייעודיות ואתרי האינטרנט המאפשרים זאת. באתר משרד המשפטים ניתן לצפות בבחינות משנים קודמות ולקרוא את התנאים בהם צריך לעמוד על מנת לגשת לבחינה. בין היתר, על אדם המעוניין להיבחן להגיש טופס בקשה לקבלן רישיון חוקר פרטי, לעבור בדיקת רישום פלילי, לעבור תקופת אימון ולקבל זימון מטעם המחלקה לרישוי חוקרים פרטיים ושירותי שמירה.

מידע על חוקרים בעלי רישיון

שירות חשוב אחר אותו מספק משרד המשפטים באמצעות המחלקה לרישוי חוקרים פרטיים הוא פרסום חוקרים בעלי רישיון תקף. פרסום זה עוזר לכל לקוח המעוניין לבצע חקירות פרטיות, להשוות בין חוקרים או לקבל מידע על בעלי רישיון העומדים בתקנות. מלבד הפרסום של בעלי רישיון תקף מתחייב משרד המשפטים לפרסם בעתיד גם רשימה של חוקרים פרטיים, רשימה של משרדים העוסקים בתחום של חקירות פרטיות ורשימה של תאגידים.

החלטות עקרוניות

כל ההחלטות העקרוניות של ועדת הרישוי, אשר אחראית כאמור על מתן רישיון חוקר פרטי, מפורסמות באתר משרד המשפטים. אחת ההחלטות האחרונות נוגעת לשאלת הטמנת GPS במכונית של אדם, אך קיימת גם התייחסות אל החלטות עקרוניות יותר כגון התניית שכר טרחה בתוצאות החקירה, פרסום שירותי חקירות פרטיות והיתר להמשך התאמנות לאחר סיומה של התקופה הקבועה בחוק. החלטות אלו עוזרות לכל מי שעוסק בתחום החקירות להבין את המדיניות של משרד המשפטים, לעקוב אחר שינויים ולהימנע ממעבר על כללי המשמעת והאתיקה. לסיכום, המחלקה לרישוי חוקרים פרטיים ושירותי שמירה במשרד המשפטים מציעה שלל כלים ופריטי מידע. ניתן להיעזר בשירותי המחלקה לעיתים קרובות ללא צורך בתשלום או בהתחייבות, ואף להעביר דרישות או קובלנות על פעילותם של חוקרים בעלי רישיון.

אלעד שניר, משפטן, כותב בכיר בצוות אתר הפורומים המשפטיים. לייעוץ משפטי ניתן לפנות במייל info@lawforums.co.il ; כותב גם בצוות אתר http://www.lowforums.co.il/




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב