דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


האם אתה חושש ממבחני המיון? 

מאת    [ 09/07/2013 ]

מילים במאמר: 1070   [ נצפה 2644 פעמים ]

כאשר מתח הופך חרדה
הבעיה עם המתח, שעשוי להפוך למכשול, הוא הגבול הדק בין מתח מועיל, שמשאיר אותך מרוכז, אסוף ומדויק לבין דחק – מתח נפשי שמציין תחושת מצוקה הנובעת מפגיעה במצב האיזון (הומאוסטזה, Homeostasis) של האדם, כתוצאה מגירוי חיצוני מוחשי ופיזי או פסיכולוגי. במצב זה עשוי להיווצר קושי בהתמודדות עם גורם הדחק והתבטאות התנהגותית (כגון תחושת חרדה) או פיזיולוגית (כגון כאבי בטן, לחץ דם גבוה, הזעה, יובש בגרון וכיו"ב). הרעיון שאתה עומד כעת בפני מבחן לגבי אישיותך, יכולותיך, כישוריך וידיעותיך הופכים להיות הגירוי שיוצר את הדחק. הגירוי הזה עשוי להתקיים רק במחשבות שלך וכלל לא במציאות, ובכל זאת הוא נתפס כמסכן או כמאיים על השלמות הפיזית או הנפשית שלך, בצורה ישירה או בעקיפין, דרך איום או סיכון על הסיכוי שלך להתקבל ליחידה שאתה חושק בה עד מאוד. המצב עשוי להרחיק לכת ולהוביל לפחד כללי ממבחנים והתוצאה היא שאם בחיי שגרה היית מיטיב להתנהל בהצלחה עם משימות מסוימות, בעת המבחן אינך יכול להביא את המיומנת הזו לידי ביטוי. הצרה היא שאתה נמדד דווקא בעת המבחנים.

בעיות עם הכנה למבחני המיון
כאשר מתכוננים למבחן מיון וצריך להתמודד עם חומר כתוב רב הקושי עשוי להיות בהתמודדות עם חומר הקריאה. בעיות ריכוז קושי בתעדוף חומר הקריאה – קבלת החלטה מהו חומר הכרחי ומה פריפריאלי, או זמן קריאה – הגזמה בשעות הלימוד ובמשכם (ללא הפסקות) לעומת הדחקה ודחייה כללית של קריאת החומר. אולם, מרבית המבחנים, אינם מבחנים של נייר ועיפרון במובן שצריך לשפוך ולהקיא חומר, אלא, באים לבחון את הכישורים הקוגנטיביים האחרים שלמרבית המועמדים אין את הכלים והידע כיצד להתמודד מולם. מבחנים כמו קובית דינור למועמדים לצוות אויר, מבחני חישוב וניווט לחובלים, מבחני יושר, אמינות וכיו"ב ליחידות אחרות ועוד. אם כך, הקושי הגדול הוא רב שכבתי: גם סוגי מבחנים שונים, גם התבטאויות אישיות שונות, גם משתנים אובייקטיבים וסובייקטיבים במהלך המבחן ובנוסף לכל, הרצון לעבור בהצלחה את המבחנים הללו בצורה טובה יותר ממועמדים ראויים אחרים. 

בעיות במהלך המבחן
במהלך המבחן הלחץ והפחד, מובילים לכך שהנבחן אינו מצליח לשלוף את החומר שנלמד, למרות העובדה שלמד היטב והתכונן זמן רב למעשה הגיע מוכן לבחינה. המתח יכול להוביל לשיתוק זמני ול Black Out ושיכחה של כל מה שנדרש ממך. גם התבטאויות פיזיולוגיות יכולות לצוץ כמו חולשה כללית, עייפות מוגזמת וקוצר נשימה.

תסמינים גופניים של חרדה
לחלק מהנבחנים מספיק רק לחשוב על הרעיון שהם בכיתת המבחן ומיד הגוף שלהם יגיב בסימפטומים חרדתיים: דופק מהיר, התפרצויות של זיעה, וכאבי בטן. אי נוחות פיזית יכולה להיות בשלבים מוקדמים לבחינה. שבועות לפני המבחן ואפילו חודשים לפני הבדיקה – כאשר הם נוטים לדמיין כיצד יהיו הדברים ומה יקרה אם לא יתקבלו. הדבר עשוי, כאמור להוביל לכל מיני פתרונות במטרה לברוח מאי הנוחות. לדוגמה, על ידי דחיית מועד המבחן, הטלת ספק אם זה באמת מה שהוא רוצה לעשות בצבא, בחינת הרעיון לפרוש ממסלול המיון וכו '

פחד ממבחני המיון יכול להיות למעשה אוסף של התבטאויות וסיבות ועשוי להיות קשור לבעיות שונות:

להיות חייל חדש
להפוך להיות פתאום תחת הגדרה חדשה: "חייל" יש לכך השלכות פסיכולוגיות רבות. בחברה שלנו המעבר מנערות לבגרות נעשית בשינוי הסטטוס מתלמיד לחייל. החברה שלנו מעריכה ומעודדת את הפרט לדימוי שבה חייל נדרש להיות עצמאי, רחוק מהבית ומהאנשים האהובים, להיות שקול ועם אחריות מלאה למעשיך. בעוד שרק לפני ימים ספורים עוד היית מתעורר מאוחר לאחר תקופה ארוכה של נינוחות בגלל חופשת המבחנים בבית החם והמוגן שבו יש תמיד הכל מוכן ומוכר ומשפחה וחברים מסביב.  פתאום אתה נדרש להיות במשמעת צבאית, להיות דומה לכולם, לאבד את הזהות האישית שלך, את הבגדים המיוחדים, אולי את התספורת או העגיל ובהחלט יתכן שיהיה קשה לך יותר להוכיח את עצמך למול מתחרים רבים אחרים המבקשים בעצמם להתמודד במלוא הכח אחר השיבוץ ביחידה מובחרת שכולכם שואפים אליה.  אם עד עתה יתכן שהיית אחד הטובים ביותר, אתה נמצא עכשיו במסלול מיון שמסביבך אתה מבחין במועמדים נוספים שעשויים להיות בעצמם מתאימים והם, שבקלות היו יכולים להיות חברים שלך, הופכים להיות יריבים.

קשיים אובייקטיבים
פחד ממבחני המיון הצפויים עשוי לנבוע גם מהעובדה שישנו קושי אוביקטיבי . לדוגמא, לשבת במרוכז זמן רב. לעיתים, מגיעים אלינו מועמדים שבתהליך ההכנה צפה העובדה שהם נוטלים חומרים כימים (ריטלין לדוגמא) על מנת להישאר מרוכזים ואסופים במהלך שגרת היום. .  אחרים מגיעים אל יום המבחנים חולים, או עייפים כי חזרו לילה לפני המבחן מטיול אינטסיבי. למבחני המיון נדרש להגיע כשאתה במיטבך. הן במישור הפסיכולוגי והן במישור הפיזי.

טכניקות לימוד בלתי הולמות
גם אם המוטיבציה שלך גבוהה, וגם אם למדת המול וחרשת את האינטרנט בפורומים שונים ולמדת וקראת, זה לא אומר שאתה בעל ידע כעת. מרבית המועמדים מבלבלים ועוסקים במה יהיה במבחן בעוד שעליהם להתכונן באיך להפוך להיות מתאימים ביותר לתפקיד. אלו שני דברים שונים לחלוטין

פרפקציוניזם וחרדת ביצוע
אצל מועמדים רבים החוששים ממבחני המיון הצפויים, אנחנו מגלים התבטאות של עודף מוטיבציה ושל שאיפה לפרפקציוניזם, ולכן לעתים קרובות גם מחרדת ביצוע. הם מציבים לעצמם דרישות גבוהות מאוד, ובכך למעשה מגדילים את  הסיכון לכישלון שהופך להיות מוחשי יותר, אשר מוביל להעצמת החרדה שלהם. כדאי לדעת שלא פעם, מאחורי פרפקציוניזם מסתתרת לעתים קרובות הערכה עצמית נמוכה וחוסר ביטחון עצמי. לחילופין, ביקורת עצמית רבה מידי ומשמעת יתר שעשויים גם הם להוביל לקושי בהתמודדות במבחן.

בעיות אישיות חמורות זמניות
בעיות הנוגעות למערכות יחסים, מחלה קשה, או מותו של האדם האהוב – יכולות בקלות להשפיע על המבחנים זה גם טבעי שכך יהיה. כשיש משהו שמטריד את מנוחתנו, כאשר אנו חווים התבטאות רגשית עוצמתית – זה עתה נפרדנו מבת הזוג – המחשבות סובבות סביב הנושא הזה, המוח מפריש חומרים כימיים המייצרים דיכאון ועצבות ואיננו מצליחים להתרכז ולשדר אופטימיות והצלחה.  לכן יש להניח שחשש מכשלון במבחן המיון בגלל מצב רגשי ירוד יהפוך להיות אמיתי ויתממש אם לא נדע כיצד לנתב את הרגש ולתעל אותו לטובתך.

מה מציעה "מתגייס"?
עד היום, מועמדים ליחידות העילית של צהל נדרשו לעבור סידרת מבחנים עלומים, שאת פשרם לא הבינו ועל כן לא היטיבו להתמודד מולם. כעת, "מתגייס", מאפשרת למועמדים לסיירות ולקורסים המובחרים של צהל לבוא מוכנים ולהתנהל במבחנים בצורה מיטבית. ההכנה המיוחדת (היא באמת מיוחדת) תאפשר למועמדים להתמודד בהצלחה מול החששות והפחדים.

היכולת לנבא התרחשות שמעוררת חרדה ומתח מקלה על ההתמודדות עימה. לכך ניתן לתת שני טעמים: ראשית, אם אנו יודעים על בואו המתקרב של המצב הלא נעים – מבחן המיון - ניתן להיערך לקראתו. שנית, אפשר לחוש רגיעה וביטחון כאשר אנו יודעים מה צפוי לנו.

חשוב לדעת, שהכנה למבחני המיון של מתגייס, אינה שינוי האופי וניסיון לרמות, אלא, הכירות מעולה של המבחנים שאותם אתה הולך לעבור. כמו בלימודים בתיכון, כאשר אתה מתכונן ולומד, המבחן קל ופשוט. כך גם בהכנה. אתה הולך לעבור הכשרה של מבחנים. כיצד להתמודד עם סוגים שונים של מבחנים. מה מבקשים לדעת אודותיך, איך בודקים אותם, למה מתייחסים. אתה תלמד מה תהיה התשובה ההולמת ביותר לסיטואציות שונות.

רן אדוני, הוא מאמן בחברת "מתגייס" – העוסקת בהכנת מועמדים למבחני המיון ליחידות העילית של צה"ל. הכנסו לאתר : www.mitgayes.co.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב