דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


שליטה בכעסים 

מאת    [ 03/07/2013 ]

מילים במאמר: 765   [ נצפה 12761 פעמים ]

 

התפרצויות כעס זוהי תופעה ידועה וכואבת עבור לא מעט אנשים. גם אנשים שנראים רגועים מאוד עלולים לסבול מהתפרצויות כעס בלתי נשלטות. ישנם הורים רבים המבקשים עזרה בטיפול בהתפרצויות כעס אצל ילדיהם ובשליטה בכעסים וגם רבים המבקשים טיפול ועזרה עבור עצמם.

כיום רווחת הגישה של "ניהול כעסים" המציעה כלים התנהגותיים בעיקר להתמודדות כאשר הכעס כבר עומד להתפרץ. לדוגמא: כאשר אדם מרגיש שהוא עצבני מאוד ועומד "לאבד את זה" מול בן/בת הזוג או הילדים, הוא לוקח פסק זמן עם עצמו עד שהוא נרגע. דוגמא נוספת היא השיטה הידועה של "לספור עד עשר". שיטות אילו עשויות לעזור מאוד, אך מניסיוני הן נותנות מענה חלקי בלבד לבעיה כואבת זו כי כאשר הכעס כבר כמעט עומד להתפרץ במקרים רבים לא ניתן ממש לשלוט בו.

כעס הוא רגש משני שמתחתיו עומדים רגשות כגון: תסכול, חוסר אונים ופחד מכישלון ומאבדן שליטה. כאשר אדם מרגיש שהוא מתחיל לאבד שליטה בסיטואציה מסוימת, הוא חש פחד וחוסר אונים שעל פי רוב הם מודחקים לחלוטין ואז נבנה אצלו הכעס עד שהוא מתפרץ. לדוגמא: הילד המתבגר לא שומע להוראות של הוריו לסדר את חדרו. ההורים חוזרים ומבקשים מהילד והוא לא עושה דבר בעניין. ההורים מתחילים לפתח תחושות של חוסר אונים ופחד מאובדן שליטה. היות ותחושות אילו אינן מודעות הן הופכות במהרה לכעס העלול להתבטא בהתפרצויות זעם.

תגובת כעס מתפרצת כתוצאה מהקושי להכיל את התגובות/ההתנהגויות והרגשות של האחר. התגובות של האדם שמולנו נוגעות לנו בנקודה רגישה. ניתן לתאר את זה באמצעות דימוי של קנקן המלא במים וכאשר נוסיף לו עוד מים הם ישפכו החוצה. תגובת האחר "מגדישה את הסיאה" וגורמת לנו להתפרצות כעס.  הקושי שלנו להכיל את עצמנו באותה נקודה גורם לנו לקושי להכיל את האחר.

אז כיצד ניתן להתמודד?

קודם כל חשוב לקחת בחשבון ששליטה בכעסים זהו אתגר רציני ביותר ולא פשוט כלל. פעמים רבות מומלץ להתייעץ עם איש מקצוע ולקבל טיפול והדרכה בנושא. מה בכל זאת נוכל לנסות לעשות בכוחות עצמנו?

-          קודם כל לקבל את הכעס כרגש טבעי ונורמלי. לכעס יש גם צדדים חיוביים במיוחד כאשר הוא מתבטא במינון סביר. הוא מסייע ליצירת גבולות ולהתנהגות אסרטיבית. המטרה היא לא להיפטר מהכעס אלא ללמוד לחיות איתו בצורה טובה יותר ולאזן אותו במידת האפשר. מלחמה עם הכעס ואשמה רק מחריפות את הבעיה.

-          כאשר אנחנו מרגישים שהכעס חזק מאתנו ושאנחנו לא ממש מצליחים לשלוט עליו הצעד הראשון הוא להודות בבעיה בפני עצמנו, להודות שהכעס הוא סוג של התמכרות שהיא חזקה מאתנו ולבקש עזרה מכוח עליון שיסייע לנו להתמודד אתו. שלב זה נקרא :היכנעות והוא השלב הראשון בהתמודדות עם  התמכרויות לפי המודל של "מכורים אנונימים". אני מוצאת ששלב זה הינו מאוד יעיל בהתמודדות עם כעסים ועם התמכרויות בכלל. במקום להילחם בכעס אנחנו "נכנעים לו" בשלב ראשון ובאופן פרדוכסלי זה דווקא מפחית אותו.

-          כעס הוא רגש אקטיבי ודורש שחרור פעיל ודינמי שלו. פעמים רבות מאוד רצוי לפרוק את הכעס באופן מסודר ולא מול אותו גורם שהכעיס אותנו כי ברוב המקרים נשלם על כך מחיר יקר. כאשר אנו חווים כעס מתמשך שמצטבר בתוכנו יהיה יעיל מאוד לפרוק אותו דרך פעילות גופנית ו/או כתיבה וציור אינטואיטיבים. לדוגמא: אנחנו יכולים להכות שק אגרוף או כרית, או לרוץ/ללכת ותוך כדי כך לצעוק על האובייקט שמכעיס אותנו כאילו הוא נמצא לידינו. דוגמא נוספת היא לכתוב ולצייר באופן אינטואיטיבי (כלומר בלי לחשוב) את הכעס שלנו. מניסיוני האישי והטיפולי טכניקות אילו הן רבות עוצמה. מאוד יעיל גם להוציא את הכעס באופן מבוקר במפגשים טיפוליים עם איש מקצוע.

-          הזכרתי קודם לכן שהמקור של הכעס הם רגשות כגון חוסר אונים, פחד ותסכול ושהכעס מגיע ממקום של קושי שלנו להכיל חלקים מסוימים בעצמינו. עקב כך חלק מהטיפול בכעסים הוא לזהות את הנושאים שהכי מכעיסים אותנו אצל אחרים ואז לבדוק לעומק בכוחות עצמינו או בעזרת איש מקצוע מדוע הנושא הזה כל כך מעסיק אותנו, על מה זה יושב וכיצד נוכל להכיל ולקבל את אותו חלק בתוכנו וכך לכעוס פחות על האחר. לדוגמא: אימא  שהגיעה אלי לייעוץ סיפרה לי שהיא כועסת מאוד על הבן שלה בגלל בעיות של התארגנות. כל פעם שהילד שוכח מחברת בכיתה היא מתפרצת וכועסת. כאשר בדקתי לעומק עם האימא למה זה מטריד אותה כל כך, עלה כי יש אצלה קושי לקבל את החלק הלא מאורגן שקיים בתוכה ובמקום להכיל ולקבל את החלק הזה בעצמה היא משליכה אותו על הבן שלה ומנסה להיאבק בו באמצעות הכעס. ברגע שהאימא הבינה את זה היא יכלה יותר להכיל את עצמה ואת הילד, לסלוח לעצמה ולו ולשלוט בצורה טובה יותר בהתפרצויות הכעס שלה.

-          היות וקשה מאוד לשלוט על כעסים, בשלב הראשון אנחנו יכולים להציב לעצמינו מטרה יותר מציאותית כגון: לכעוס קצר ולא לתת לכעס להצטבר ולהפוך לטינה.

 

מאחלת לכולנו חודש מצוין ויכולת טובה יותר לשלוט ב"פיוזים שקופצים".

 כדי לדעת עוד על טיפול בנושא של שליטה בכעסים

אלה ארנון Ella Arnon מנהלת מרכז ההכשרות- "זווית שונה ללמידה".   יועצת חינוכית MA  מטפלת אישית, זוגית ומשפחתית .  


 http://www.elaarnon.co.il


 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב