דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


החופש הגדול - איך להעסיק את הילדים בחופש ולנצל את ההזדמנות להעצמה חינוכית, במקום לקרוס תחת הנטל? 

מאת    [ 01/07/2013 ]

מילים במאמר: 746   [ נצפה 13383 פעמים ]

בס"ד

כבר כמה שבועות שהילדים סופרים את הזמן עד החופש הגדול. חלקם מגדילים לעשות ומכינים גם לוח 'ספירת הגומר' (על משקל ספירת העומר, רק בספירה לאחור עד סוף שנת הלימודים). סוף סוף הגיע הרגע הגדול מבחינתם, והם יצאו לחופש.

אנחנו כהורים, שמחים עם הילדים, אבל מצד שני גם יודעים שבשבילנו החופש הגדול, אינו באמת חופש, אלא במקרים רבים עבודה הרבה יותר קשה, והתמודדות מורכבת יותר עם חינוכם של הילדים.

אז מה עושים? כיצד נוכל לשמוח עם הילדים ולנצל את החופש כהזדמנות להעצמת הקשר שלנו עם הילדים, ולקידום ערכי וחינוכי?

כמו בכל דבר, הדבר הראשון שעלינו לעשות הוא תכנון. החופש הוא הרי לא אירוע בלתי צפוי, ש'נוחת' עלינו במפתיע ומשאיר אותנו חסרי אונים, אלא זה אירוע צפוי מראש, שעם קצת חשיבה אנחנו יכולים להכין את עצמנו אליו, ולעבור אותו בצורה הרבה יותר טובה.

חשוב לתכנן כיצד להעסיק את הילדים? מהם הציפיות שאנחנו מצפים מהם בתחום כללי הבית? כמה אנחנו מצפים שיעזרו? כיצד הם יכולים להעסיק זה את זה? מיהם החברים שהיינו רוצים שילדינו יבלו איתם את החופש? כמה זמן אנחנו מצפים שהם ישקיעו בלימודים בחוברות החופש?

השלב הבא הוא לתכנן כיצד להשיג את המטרות האלה, ומכאן ניתן לגשת לביצוע.

לדוגמא: אם אנחנו מצפים שבמהלך החופש הילדים יעזרו יותר בבית, מאוד לא מומלץ שנצפה שהם יבינו את זה לבד, משום שהדבר מבטיח תיסכולים, ותגובות כגון 'איזה מין פרזיט אתה, כל היום אתה רובץ מול המחשב, ואתה בכלל לא שם לב כמה אני עובדת בבית'. ילדים לא אמורים לקחת אחריות על הסדר והנקיון בבית, אלא הם צריכים לדעת את המצופה מהם, ולבצע אותו. ככל שנהיה קונקרטיים יותר, נוכל להשיג שיתוף פעולה גדול יותר.

רצוי לשוחח עם הילדים בתחילת החופש, ולומר להם שאנחנו שמחים שהם יצאו לחופש, ומחכים בקוצר רוח לבילוי איתם. ניתן לספר להם על התוכניות המרגשות שהכנו לחופש, ולשבץ אותם בתוך לוח השנה, כדי שהילדים יראו כמו חשוב לנו שהם ייהנו בחופש. לאחר מכן, כדאי לומר להם שיחד עם זה, כיוון שיש להם כרגע יותר זמן בבית, אתם מצפים שהם יקחו חלק גדול יותר במלאכות הבית (לדעתי הזמן הנכון לדרוש מילד לעזור בימי החופש הוא 1/2 שעה עד שעה, אבל זה לא 'תורה מסיני', אלא כל הורה צריך להכיר את ילדו, ולהעריך מה מתאים לדרוש ממנו).

תיאום צפיות דומה, כדאי לעשות בתחום כללי ההתנהגות שאנחנו מצפים שהילדים יישמרו איתם במשך החופש. במידה ומתעוררות הפרות של הכללים הללו במהלך החופש עצמו, אני ממליץ להשתמש בכלים של סמכות הורית ללא כעס, עליהם כתבתי במאמר נפרד. או בייתר הרחבה, ניתן לצפות בסדרת הדרכות וידאו קצרות שערכתי בנושא (לחץ על הקישור כדי להגיע לסידרה).

דוגמא נוספת: אם אנחנו מעוניינים שבננו ישחק עם חבר מסויים דווקא, ופחות עם חבר אחר, אנחנו יכולים לגרום לכך שהחבר הרצוי יחווה אצלנו בבית חוויה טובה. ניתן למשל להקפיד להאיר לו פנים, ולגרום לו להרגיש נח בביתנו, אפשר גם להוציא כיבוד טעים לו ולבן, כאשר הוא מגיע. לגבי החבר הפחות רצוי, לא כדאי לחשוש לומר זאת לבננו. אני לא ממליץ אמנם לומר לו שמדובר בילד רע, אבל אפשר לומר שכיוון שפעמים רבות הוא מתנהג בצורה לא נכונה, אנחנו מעדיפים שהוא לא ישחק איתו.

לגבי פעילות החופש – אין צורך להעסיק את הילדים לאורך כל שעות היום. זה לא סביר, וזה גם לא נכון, משום שילדים צריכים ללמוד להעסיק את עצמם. אבל, כדאי לדאוג לכך שיהיו להם הכלים להעסיק את עצמם. לדוגמא: אפשר לקנות חומרי יצירה רבים, שהילדים יוכלו לעבוד איתם. מומלץ לקנות 3-4 משחקים חדשים, ולהוציא כל שבוע-שבועיים משחק אחד לילדים. ילדים נוטים לשחק במשחק חדש מספר ימים, ואח"כ הם ממצים אותו. המשחקים החדשים גם יימשכו את החברים הביתה, במקום שהילד יסתובב בחוץ, או אצל החברים, מחוץ לטווח השגחתנו.

המשחקים זולים בהרבה מהאטרקציות שהורים נוטים לקחת אליהם את ילדיהם, והם מאפשרים זמן רב יותר של הנאה.

כאשר הילד מתלונן 'משעמם לי', אפשר להזדהות איתו, ולהביע אמפתיה כלפי השעמום שהוא חש, אבל מצד שני, חשוב לומר לו שאתה מצפה שהוא יימצא כיצד להעסיק את עצמו, ולהזכיר לו את המשחקים ואת חומרי היצירה כאופציה.

יחד עם זאת, כדאי לצאת לחופשה משפחתית, ובשבועות האחרים, להשתדל לעשות לפחות פעילות משפחתית אחת בשבוע. פעילות כזו יכולה להיות פשוטה, ולא יקרה, כגון למשל משחק כדורגל משותף, טיול קצר, או קומזיץ משפחתי.

באופן הזה, החופש נעשה מלא יותר בפעילות, ונמנע השעמום שגורם למרבית הבעיות בחופש. אבל, יתירה מזאת, הפעילויות הללו הם הזדמנות פז להעצמת הקשר המשפחתי, והקניית ערכים שאנחנו רוצים להקנות לילדים. כדאי לשתף את הילדים בתכנון הפעילויות, ובביצוען. דרך זה הם יילמדו שיתוף פעולה, יוזמה, התחשבות, ויש לשער שהם ייהנו הרבה יותר מפעילות שהם שותפים בתכנונה והוצאתה אל הפועל.

 

 

 

___________________  


לקבלת סדרת הדרכות הוידאו החינמית 'סמכות הורית ללא כעס', לחץ כאן.


מאת: ד"ר אריה אשדת, הדרכת הורים וטיפול זוגי.


ראש התוכנית להכשרת מנחי הורים במכללת י.נ.ר.


קליניקות בירושלים ובחבל אשכול.


ליצירת קשר: 054-4533450.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב