דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


פחד מכשלון - דרכים לשינוי 

מאת    [ 27/06/2013 ]

מילים במאמר: 878   [ נצפה 9251 פעמים ]

לכולנו יש תחומים בהם אנחנו מצליחים יותר ותחומים בהם אנחנו מצליחים פחות. הנטיה היא לעשות בעיקר מה שאנחנו טובים בו כדי לא לחוות תחושת כשלון. פחד מכשלון הוא הפחד מפני המחשבה על כשלון והרגש שהוא מביא עימו. כולם שונאים להיכשל, אבל חלק מהאנשים כשלון הינו חוויה הרסנית ואיום פסיכולוגי, מכאן שהם יהיו מלאי מוטיבציה להצליח כדי לא לחוות את תחושות הכשלון. ישנם אחרים, באופן לא מודע הפחד מכשלון גורם להם לחבל בסיכויי ההצלחה שלהם במגוון דרכים.

כיצד כשלון הופך לאיום רגשי משמעותי?

אחד המאפיינים של פחד מכשלון הוא הקושי להפריד בין מי אני כאדם, לבין ההתנהגות שלי ותוצאותיה. כשלון מעורר רגשות רבים כגון: אכזבה, כעס, תסכול, עצב, צער ובלבול. הפחד מכשלון הוא ביסודו הפחד מבושה. אנשים הסובלים מפחד מכשלון מונעים על ידי הצורך להימנע ממנו, מאחר וכשלון גורם לתחושה עמוקה של בושה.

בושה היא רגש מזיק, משום שבמקום להרגיש רע על פעולות (אשמה) או מאמצים (חרטה), בושה גורמת לנו להרגיש כשלון ביחס לדימוי העצמי כבן אדם. בושה נוגעת בבסיס האגו, הזהות, ההערכה עצמית והרגשות הכוללים פגיעה בתחושת רווחה עצמית (.(well-beingבושה גורמת לתחושת מצוקה. כדי להימנע מתחושת הבושה ומהאיומים הרגשיים הקשורים לתחושת הכשלון, אנשים ימצאו דרכים לא מודעות כדי למתן את ההשלכות של כשלון פוטנציאלי (דוגמא להתנהגות לא מודעת החוזרת על עצמה: אדם צריך להתכונן למבחן שהוא בטוח שיכשל בו, יעסוק באופן לא מודע במלאכות אחרות שלא ישאירו לו זמן להתכונן למבחן, כאשר יכשל הוא יסביר את הכשלון בהעדר פנאי להתכונן ובכך יבסס את תחושת הכשלון).

אדם הפוחד מכשלון יימנע ממצבים בהם ירגיש כשלון, כל משימה לא מוכרת נחווית על ידו כאיום על העצמי. אנשים נוטים לשאוף לאיזון, מרגע שהושג איזון המשאלה היא לא להפר את האיזון על ידי עשיית שינוי, נצמדים למוכר ולידוע, כמנגנון הגנה. במקרים רבים, פחד מכשלון הוא תולדה של הורים פרפקציוניסטים, שיפוטיים וביקורתיים כלפי ביצועים שלא היו מושלמים. כתוצאה מכך, נפגעת היכולת לראות כשלון או טעות כתכונה אנושית. כשלון נחווה כפגיעה קשה בדימוי העצמי (פגיעה נרציסטית), אשר גורמות להרגשת פגימות וחוסר ערך.

פחד מופרז מכשלון הוא תכונה משתקת אשר איננה מאפשרת הצלחה או כשלון. הפחד מופיע בעיקר בראיונות עבודה, מבחנים, הופעה בפני קהל, ביצוע משימות לא מוכרות, פגישות ראשונות (דייטים), מפגשים חברתיים, התנסויות חדשות וכדומה.

10 סימנים שאולי יש לך פחד מכשלון:


    • כשלון גורם לך דאגה מה אנשים חושבים עליך.


    • כשלון גורם לך לפקפק ביכולתך להמשיך ולפעול להשגת המטרות שהצבת.


    • כשלון גורם לך לדאגה שאנשים יאבדו עניין בך.


    • כשלון גורם לך לדאגה ולספק לגבי היכולות שלך.


    • כשלון גורם לך לדאגה שמא אכזבת את האנשים שדעתם חשובה לך .


    • במטרה להנמיך את ציפיותיהם ממך, אתה נוטה לומר לאנשים מראש שאין לך כל כוונה להצליח.


    • כאשר אינך מצליח במשהו, אתה מתקשה למצוא רעיונות ופתרונות אחרים שיעלו את סיכויי ההצלחה.


    • לעיתים קרובות אתה מקבל כאבי ראש של הרגע האחרון, כאבי בטן או תסמינים פיזיים אחרים המונעים ממך להשלים את ההכנות לקראת המשימה שאתה פוחד להכשל.


    • אתה מוסח, לעיתים קרובות, על ידי משימות המונעות ממך להשלים את ההכנות. ההסחה היא בדרך כלל משימה לא דחופה, כפי שיחסת לה בזמן אמת.


    • דחיינות - נוטים להתמהמה עד ש"נגמר הזמן" להשלים את ההכנות.

כיצד לנהוג כאשר יש לך פחד מכשלון?

הבעיה העיקרית של טיפול בפחד מכשלון היא הנטיה לפעול ברמה לא מודעת. (לדוגמא: החלטת לסיים דווקא עכשיו משהו שהוא לא דחוף אבל אתה נותן לו מקום של דחיפות במקום להתכונן למבחן הסיום). ישנם שני דברים חשובים שאתה יכול לעשות אשר ישפיעו על ההתמודדות שלך עם הפחד מכשלון:


    • קבל את הפחד מכשלון, תן לו תוקף, אל תכחיש אותו. חשוב לקבל את העובדה שכשלון גורם לך גם פחד ובושה. יש למצוא משהו שסומכים עליו ולשוחח איתו על רגשות אלה. העלאת רגשות אלה לרמה מודעת, עשוי לעזור להימנע מאותם התנהגויות לא מודעות אשר מחבלות בנסיונות ההצלחה. קבלת חיזוק, עידוד ואמפטיה מעצימים את תחושת הערך העצמי וממזערים את תחושת האיום מפני אכזבה.


    • התמקד בהיבטים בהם יש לך שליטה. זהה מרכיבים, במשימה או בהכנה, אשר אתה יכול לשלוט והתמקד בהם. עשה סיעור מוחות (עם עצמך או עם אחרים) כדי להגדיר מחדש מרכיבים שחשבת שהם מחוץ ליכולת שלך לשלוט בהם - זאת במטרה להחזיר לך את תחושת השליטה. לדוגמא: אנשים שמרגישים שנכשלו במציאת מקום עבודה יטענו שאינם מוצאים עבודה משום שהם לא מכירים את "האנשים הנכונים". הצב לפניך מטרה להרחיב את המעגל החברתי על ידי רשתות חברתיות, השתתפות במעגלי ,networking עבור שוב על ספר הטלפונים שלך והתקשר לאנשים שישנה אפשרות שיעזרו, שאל כל מי שאתה מכיר אם הם מכירים מישהו שיכול לעזור לך למצוא עבודה. תמיד ישנו סיכוי שמישהו מכיר מישהו שבדיוק מחפש איש מקצוע, גם אם זה לא בתחום שלך.

הפחד מכשלון עלול, להפוך למקור הכישלון. פחד זה אינו מאפשר למידה ועוצר כל נסיון לשינוי ופניה לדרך חדשה. עבור אלה שאינם מסוגלים לעמוד בחווית כשלון, ההצלחה הופכת להיות איזור שלא יפגשו בו.

כדי לעודד שינוי, חשוב שהאדם ידע ויבין מה השינוי, מה המטרה, הסיבה ומה ניתן להשיג. הנסיון להאחז במוכר ובידוע, הקושי להשקיע מאמץ עשוי להשתנות כאשר האדם יבין, יתחבר ויהיה לו ברור מה הרווח ומה ההפסד בויתור על עמדה אחת ואימוץ עמדה חדשה.

אם אתם לא מוצאים מישהו קרוב אליכם אשר אתם יכולים לסמוך עליו שיעזור לכם, העזרו באיש מקצוע שילווה אותכם בתהליך.

חוה אוסטרובסקי, עובדת סוציאלית קלינית-מדריכה MSW. בעלת קליניקה פרטית במרכז הארץ. עובדת עם יחידים זוגות ומשפחות, הנחיית קבוצות, הדרכת הסטודנטים והדרכת עובדים סוציאליים. נסיון רב במסגרת שרותי בריאות הנפש הציבוריים. פייסבוק: https://www.facebook.com/havaosMSW

אתר: טיפול פרטני (אישי), זוגי ומשפחתי | טיפול זוגי במרכז הארץ




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב