דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


בריתי שלום פנחס עג 

מאת    [ 26/06/2013 ]

מילים במאמר: 492   [ נצפה 1837 פעמים ]

ערש"ק פינחס בן-אלעזר בן-אהרן הכהן, השיב את-חמתי מעל בני-ישראל, תשע"ג

הוי דן את כל האדם לכף זכות- זוהי בריתי שלום

האדם מצווה לבדוק מעשיו ולדון את עצמו, תמיד לכף זכות.בדון האדם עצמו מסיר מעליו הצורך בדין אחר.

בפרשת בלק, לאחר שנחשל,בלק, ברצונו לפגוע בנשמת עם ישראל[1].מביא בלק את עם ישראל לידי זנות, ע"י בנות מואב והיצמדות לאלהי מואב ובכך ניסה להרחיקם מאת הקב"ה.

ויחל העם, לזנות אל-בנות מואב. ותקראן לעם, לזבחי אלהיהן; ויאכל העם, וישתחוו לאלהיהן.ויצמד ישראל, לבעל פעור; ויחר-אף יהוה, בישראל.ויאמר יהוה אל-משה, קח את-כל-ראשי העם, והוקע אותם ליהוה, נגד השמש; וישב חרון אף-יהוה, מישראל.ויאמר משה, אל-שפטי ישראל:הרגו איש אנשיו, הנצמדים לבעל פעור.

בשל מעשה זה מבקש הקב"ה להוקיע את כל ראשי העם, משה מצווה את שופטי ישראל להרוג את כל אשר נצמדו לבעל פעור.כאשר קם איש ומתריס כלפי משה ולעיני כל ישראל, בא פנחס וידקר את-שניהם--את איש ישראל, ואת-האשה אל-קבתה;לאחר מעשה זה אומר הקב"ה וידבר יהוה, אל-משה לאמר.פינחס בן-אלעזר בן-אהרן הכהן, השיב את-חמתי מעל בני-ישראל, בקנאו את-קנאתי, בתוכם; ולא-כליתי את-בני-ישראל, בקנאתי.לכן, אמר:  הנני נתן לו את-בריתי, שלום. 

פנחס במעשהו זה משיב את חמתו של הקב"ה מעל בני ישראל ובשל כך ולא-כליתי את-בני-ישראל, בקנאתי.

חצי אכלה-בם[2]. אומרת הגמ' במסכת סוטה חיצי כלין והם אינן כלין, אומר הנביא מלאכי וקרבתי אליכם למשפט והייתי עד ממהר במכשפים ובמנאפים ובנשבעים לשקר ובעשקי שכר-שכיר אלמנה ויתום ומטי-גר ולא יראוני אמר יהוה צבאות.כי אני יהוה לא שניתי ואתם בני-יעקב לא כליתם, מסביר ר' נתן מידת הדין אין בכוחה לכלות לגמרי, כוחה מוגבל הוא שכן ואתם בני-יעקב לא כליתם, אך האדם בכוחו  לכלות לגמרי את חברו.אומר ר' נתן, בהיות דין על אדם ובא אדם לדון את חברו, אזי מסתלקת מידת הדין ומניחה לאדם לדון, שכן בכוחו לכלות לגמרי, מה שאין בכוח מידת הדין.

גם באותו חטא, ויחל העם, לזנות אל-בנות מואב, בראות מידת הדין את פנחס בא לדון דין, הסתלקה מידת הדין ואפשרה לפנחס, לדון, שכן ודאי יכלה את בני ישראל, בכוחו לעשות כן.

פנחס ברחמנותו כי רבה, בחר שלא לכלות את בני ישראל ורק לידקר את-שניהם--את איש ישראל, ואת-האשה אל-קבתה.במעשהו זה עשה ג' דברים, השיב את-חמתי , השני ולא-כליתי את-בני-ישראל השלישי ענש את החוטאים בלבד.בשל מעשהו זה זכה ל הנני נתן לו את-בריתי, שלום.שלום, מהותו, אמת המאפשרת קיום, אמת אשר איננה מחייבת כילוי, אלא מאפשרת תיקון והמשך קיום.

ידוע המקרה בו דוד המלך "לקח את כבשת הרש[3]", במקרה זה נתבקש דוד לדון אדם אשר דוד, פסק דינו  בן-מות האיש העשה זאת.במעשה זה פסק דוד דין עצמו.

אומרים בשם הבעש"ט, על דברי המשנה במסכת אבות  והוי דן את כל האדם לכף זכות, הוי דן את חברך, שכן דן אתה את עצמך, על כן תמיד לכף זכות.בעשות פנחס מעשהו, דן לכף זכות את עמו ואת עצמו כחלק מהכלל.והביא לידי ולא כיליתי, וזכה לשלום.

שבת שלום

דויד לקס אמת


[1] ראה דברינו, במאמר בלק ע"ג

[2] שירת האזינו

[3] שמואל ב' י"ב

דויד לקס - מאבחן ומטפל הוליסטי מומחה מאבחן ומטפל הוליסטי, ניסיון מעל 10 שנים. . מתמחה בשילוב כלים טיפוליים, בהתאמה למטופל. מטפל בראיה יהודית ב: פסיכותראפיה גופנית, איזון גוף נפש, רפלקסולוגיה, אירדיולוגיה, עיסוי רקמות עמוק, דמיון מודרך, תנועה, מודעות עצמית. מתמחה במצוקות על רקע נפשי, דיכאונות, פוריות, עיכול, נשימה ועוד. בנוסף מטפל בחולים במחלות "סופניות". מנחה קבוצות ויחידים, למודעות עצמית, זיהוי וסיוע בפתרון בעיות התנהגותיות. מרצה למודעות יהודית.בוגר ומורה לשעבר במכללת "רידמן" ירושלים | 052-6409251




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב