דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


ארץ-ישראל בימות המשיח 

מאת    [ 25/06/2013 ]

מילים במאמר: 1158   [ נצפה 2175 פעמים ]

ב"ה.  שולחן-השבת

 

מבט מיוחד ומרתק לפרשת-השבוע,

לפי מדרשי חז"ל, הקבלה והחסידות

לאור תורת חב"ד

מאת

הרב יוסף קרסיק

שליח הרבי

ורב אזורי בת חפר - עמק חפר

 

פרשת פנחס – הוראת הרבי ללמוד בימי בין המצרים עניני בית המקדש - גאולה ומשיח

 

 

ארץ-ישראל בימות המשיח

 

הארץ תתחלק לשלושה-עשר חלקים,

גם שבט לוי וגם מלך המשיח יקבלו חלק בארץ!

  בתי מגורים ואדמות חקלאות

 

בפרשתינו מצווה התורה לחלק את הארץ לשנים-עשר חלקים ולתת לכל שבט משנים-עשר השבטים חלק אחד בארץ, כולל שבטי מנשה ואפרים שכל אחד מהם יקבל חלק נפרד, אבל שבט לוי לא יקבל חלק ונחלה בארץ, כי ה? ?חלקם ונחלתם?, הם קיבלו נחלה רוחנית קדושה לעבוד בבית המקדש ואינם צריכים נחלה גשמית. 

 

כל אחד ואחד מישראל קיבל חלקת אדמה בתוך נחלת שבטו, ממנה התפרנס, אותה עיבד למחייתו ובה בנה בית מגורים למשפחתו, ואילו הלווים משרתי ה? בבית המקדש לא היו פנויים לעבודת החקלאות, לכן הם לא קיבלו נחלה בארץ;

 

לצורך המגורים של שבט לוי ציוותה התורה ששאר השבטים יעניקו להם קרקעות לבתי מגורים - ?ערים לשבת? (למגורים ולא לחקלאות), ולמחייתם הם התפרנסו ממתנות כהונה, תרומות ומעשרות כו?.

מצב זה ישתנה לעתיד-לבוא, או אז תתבצע חלוקה מחודשת של הארץ לשלושה-עשר חלקים וגם שבט לוי יקבל נחלה - כולל אדמת חקלאות - כמו שאר השבטים (והשבטים מנשה ואפרים יתאחדו לשבט אחד, שבט יוסף אביהם) ואת החלק השלושה-עשר יקבל מלך המשיח, שתהיה לו נחלה נפרדת בארץ, כמו לכל אחד משנים-עשר השבטים!

 

כמובן שהדבר דרוש הסבר: מדוע ישתנה המצב לעתיד-לבוא, ששבט לוי יקבל נחלה חקלאית, הרי ?יבנה בית המקדש? ועבודת הכהנים והלווים תחזור לקדמותה ממש כבימים קדמוניות ושוב הם יהיו עסוקים בעבודת המקדש ולא יהיה להם פנאי לעבודות אחרות; אז מדוע ינתנו להם אדמות חקלאיות? אדרבה לכאורה בימות המשיח אפילו שאר השבטים לא יהיו פנויים לעבודת האדמה, שהרי בימים ההם כל ישראל יתעלו למעלת הלויים והם יהיו שקועים בתורה בלבד, כדברי הרמב?ם ש?באותו הזמן לא יהיה עסק כל העולם אלא לדעת את ה? בלבד?, איך יהיה לכל בני ישראל פנאי לעבודת האדמה?

  הארץ לעתיד לבוא

 

החידוש הגדול של ימות המשיח שהעולם הגשמי יתנהל לפי הכוונה האלוקית בלי הפרעות:

 

הקב?ה ברא בעולם עצי פרי, תבואה וירקות, כדי שיצמיחו ?אילנות ופירות טובים להינות בהם בני אדם?, ומצד הכוונה האלוקית המקורית, אין צורך בעמל ויגיעה כדי שהצומח יפרח, ילבלב ויצמיח תנובה משובחת, אדרבה עבודות הזריעה, הנטיעה והצמיחה היו קלות ביותר, ללא טורח, עמל ויגיעה;

 

איך נוצר המצב שעבודת החקלאות כל-כך קשה ומפרכת והיא גוזלת זמן רב, עמל, טירחה ויגיעה ממושכת, בניכוש, חרישה, זריעה ובטיפול ארוך ומייגע בצומח, עד שיצמיח יבול משובח ומבורך ועד שהאילנות יצמחו לתפארה?

 

כמסופר בספר בראשית ?קוץ ודרדר תצמיח?, ?בזעת אפך תאכל לחם? זה היה העונש שניתן לאדם בשל חטא עץ הדעת, אז ה? קלל את האדמה וגירש את האדם הראשון מגן-עדן; אבל מעצם טבע הבריאה לא היה קוץ ודרדר באדמה ולא היו הפרעות וקשיים בצמיחת הפירות והירקות ועבודת הארץ היתה קלה וזריזה;

לעתיד-לבוא יחזור המצב לקדמותו, ועבודת האדמה תהיה קלה וזריזה ובלי טורח ויגיעה.

 

בימים ההם ?את רוח הטומאה אעביר מן הארץ?, כוחות הטומאה והרע המתבטאים גם בקוצים ודרדרים, טרדות וקשיים שונים, ייעלמו מן העולם ותנובת הארץ תצמח ותשגשג באופן ניסי, הרבה יותר ממה שהיה בראשית הבריאה לפני חטא עץ הדעת, ?עתידין אילנות שיהיו מוציאים פירות בכל יום?, ?עתידה ארץ ישראל שתוציא גלוסקאות וכלי מילת? (=הארץ תצמיח חלות סולת משובחות וסחורות משי ללבוש), כלומר הארץ תצמיח מזון משובח ומוכן לאכילה ובגדים מוכנים ללבוש! לכן לעתיד-לבוא גם הלווים יקבלו חלק ונחלה בארץ, כי בימים ההם עבודת הארץ כבר לא תפריע ולא תגזול זמן ומאמץ פיזי ונפשי מעבודת הקודש, אדרבה יוכלו לשלב את שניהם יחד, העבודה הרוחנית והגשמית ביחד, בלי שהגשמיות תפריע לדבקות בה? ברוחניות.

 

אדרבה, בימים ההם יראו בגלוי את כוחות וניצוצות הקדושה המצויים בטבע הגשמי, את האלוקות המחיה ומקיימת את ההוויה הגשמית ושהכל הוא חלק מה? אחד. יראו ויחושו באדמת ארץ הקודש - את הכוחות האלוקיים. בעבודה הגשמית בארץ ובקיום מצוותיה (?לא תחרוש בשור וחמור?. ?לא תזרע שדך כלאים?, הפרשת תרומות ומעשרות וכו?), יראו בגלוי את החיבור לקדושת ה? הרבה יותר מבעבודה הרוחנית.

המדרש מגלה שכשיבוא משיח אם חלילה מאן-דהו ירצה לחלל את השבת בקטיף פירות ?התאנה צוות ואומרת - שבת היום?, האלוקות תהיה גלויה בעצים ובצמחים עד שהם יחושו את קדושת היום השביעי והם יקפידו על שמירתו וימנעו את חילולו!

 

לכן גם מלך המשיח, בד בבד עם מלכותו על עם ישראל ושליטתו על כל העמים, יעסוק גם בעבודות נחלתו שקיבל בארץ ויזכה בקדושתה ובמצוותיה.

 

אדרבה, גם בעבודה הגשמית של הארץ, ובגילוי כוחות הקדושה שבגשמיות, תגדל מעלתו של המשיח, לכן הוא יקבל חבל ארץ מיוחד ולא יהיה חלק מנחלת שבטו, יהודה, כי גבהה מעלתו מעל כלל ישראל גם בגילוי ניצוצות הקדושה שבאדמת ארץ הקודש.

 

מיקום חלק הלווים בארץ

 

הבטחת ה? לאברהם ב?ברית בין הבתרים? שצאצאיו יכבושו ארץ של עשרה עמים, כולל קיני, קניזי וקדמוני (זיהוי המיקום מצוי במחלוקת בתלמוד, חלק מהמפרשים סבורים שהכוונה לדמשק שבסוריה או למדינת ירדן), תתקיים בימות המשיח, שיכבשו את כל הארץ המובטחת, והלווים יקבלו נחלתם באותן שלוש ארצות, שלראשונה יהיו תחת שלטון ישראל.

 

מדוע דווקא שם יקבלו הלווים נחלה? ומדוע אותם ארצות לא נכבשו בעבר?

 

בתורת הנסתר מוסבר שארץ הקודש מחוברת לכוחות קדושה נשגבים ביותר (שאינם קיימים בשום ארץ) - עשר ספירות עליונות של עולם אצילות, כל חלק מהארץ יונק כוחו מספירה אלוקית מסויימת, לכן הארץ היא של עשרה עמים, כנגד עשר הספירות.

 

בעבר כבשו רק שבעה אומות (כנעני, חיתי, אמורי, פריזי, יבוסי, גרגשי ורפאים), כי ניתן לישראל רק שבע ספירות, הן שבע המידות של כוחות רגש הלב (חסד גבורה, תפארת, נצח, הוד, יסוד ומלכות), אבל בימות המשיח יכבשו עוד שלוש ארצות, כי אז יקבלו גם את שלוש הספירות של המוח והשכל (חכמה, בינה ודעת).

 

ההבדל המהותי בין השכל לרגש: כשחושבים על משהו בשכל לא בהכרח ?מתחברים? אליו, יכולים להבין שדבר מסויים טוב ולמרות זאת להשאר אדיש קר ומסוגר בתוך עצמינו ולא להתחבר אליו; אבל רגשות הלב מחברים לזולת, האהבה מעוררת רצון להתקרב ולדבוק באהוב.

 

בשבעת הארצות שנכבשו בעבר קיים הכוח של שבע המידות, לכן הן יוצרות חיבור אל הארץ, לעיסוק בגשמיות ובחומריות (כמו כוחות הרגש היוצרים חיבור), בשל כך הלווים לא קיבלו בהם נחלה, כי הם צריכים להתנתק מהחומריות, להיות שקועים בקדושה ולא להתחבר לארץ הגשמית; אבל בשלוש הארצות שיכבשו בעתיד קיים כוח השכל שמהותו ניתוק, לכן רק בימות המשיח ובמיוחד שבט לוי יקבלו את אותן ארצות וינקו מכוחן את היכולת להתנתק ולא להיות שקוע בארציות ובחומריות.

 

ויהי רצון שבמהרה בימינו נזכה להתגלות הגדולה של מלך המשיח והתגלות עשרת הספירות של אורות הקדושה הנעלים של עולם האצילות, במהרה בימינו בקרוב ממש.

 

מקור: לקוטי שיחות חלק לח, עמוד 103. ועוד.

 

תגובות והערות-הארות יתקבלו בשמחה, למייל:    ryk613@gmail.com

 

http://www.2all.co.il/web/Sites10/hy2/

 


 

חבר בעמותות "רוח טובה" "החוויה היהודית",אחראי על מיזמים חינוכיים ,קשרי קהילה ומשימות לאומיות בפרוייקט "מצליח" -מצויינות לימודית חברתית, כפר הנוער הודיות וקמפוס תו"מ לטכנולוגיה מנהל אתר "תורה" http://www.torah.in/he1




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב