דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


חוזה שכירות סטנדרטי - או אצל עורך דין 

מאת    [ 23/06/2013 ]

מילים במאמר: 664   [ נצפה 2408 פעמים ]

סיפור אמיתי: אייל מפתח תקווה, סטודנט צעיר שהחל ללמוד באוניברסיטה העברית בירושלים, החליט לעבור להתגורר בעיר, ובכך להימנע מהנסיעות הארוכות בין הבית והלימודים ואף לזכות בעצמאות מההורים. נכנס לאחד מאתרי האינטרנט ומצא דירת סטודנטים בשכונה לא רעה בירושלים, וגילה כי מחיר השכירות אף מתאים לו כלכלית. תוך ימים ספורים נחתם חוזה שכירות "סטנדרטי" (כזה שניתן לרכוש בחנויות הספרים) בין אייל לבין המשכיר לתקופה של שנה. אייל נתן צ'קים ופיקדון במזומן ונכנס להתגורר בנכס.

כעבור מספר חודשים, בעיצומה של תקופת המבנים, פנו המשכירים – שמצאו קונה חדש לדירה והתחייבו להעביר לו את הבעלות בה כשהיא נקייה משוכרים – לאייל ודרשו ממנו לפנות את הדירה מייד. במכתב מעורך דינם טענו המשכירים כי מספר שכנים בבניין התלוננו על רעשים בלילות מדירתו של אייל. הסתבר כי בסעיף 17 בחוזה השכירות ה"סטנדרטי" נקבע כי "השוכר מתחייב לשמור על ניקיון הדירה וסביבותיה, על השקט ועל יחסי שכנות טובה עם השכנים בבניין." בסעיף 32 לאותו החוזה נקבע כי הפרת שורה ארוכה של סעיפים, ובניהם סעיף 17, הינה בגדר "הפרה יסודית". הפרה שכזו, מלמד אותנו חוק החוזים, הינה עילה לביטול החוזה.

לא עזרו לאייל תחינותיו ומחאותיו, ואף לא הבטחותיו לשקט בלילות. בעלי הדירה היו מעוניינים במכירתה, ועשו שימוש בסעיפים 17 ו-32 לצורך השגת מטרתם. אייל נאלץ לעזוב את הדירה, ולחפש מקום חדש תוך כדי תקופת המבחנים. מזל שהיו מועדי ב'.

בשוק נדל"ן רותח כמו שוק הנדל"ן הישראלי בשנים האחרונות – בהם מחירי הדירות העולים דוחפים משכירים רבים למכור את דירותיהם – מקרים שכאלו הינם שכיחים וקורים לא פעם ולא פעמיים, אך מקרה שכזה הינו בדיוק מסוג המקרים אותם ניתן היה למנוע, לו היה אייל נזהר ולא חותם על החוזה ה"סטנדרטי" שהציג בפניו בעל הדירה או שהוריד מן האינטרנט. שהרי מה הוא חוזה סטנדרטי? זהו חוזה שנכתב לשני צדדים ספציפיים, שאנשים אחרים פשוט מעתיקים את תוכנו וחותמים עליו בבלי דעת, מבלי להתאים את תנאי החוזה למציאות הספציפית שלהם. והרי לא מתאימים התנאים של דירת צעיר בירושלים, לדירת משפחה ברמת גן.          
לפיכך לא קיים "חוזה סטנדרטי" ממש כשם שלא קיים "בגד סטנדרטי" – חולצת צמודה למשל יכולה להיות מחמיאה לבעלי מבנה גוף אתלטי, ומפגע אופנתי של ממש לבעלי גוף עגלגל יותר.

חוזה, כמו בגד, אוכל או מקום מגורים, יש לבחור לפי הצרכים והרצונות של הצדדים. את החוזה יש "לתפור" לפי מידותיהם של הצדדים לחוזה. תפירה והתאמה שכזו יכולות להיעשות רק על ידי איש מקצוע המומחה לנושא – עורך דין המתמחה בדיני חוזים ושכירות.

אם היה אייל מתייעץ עם עו"ד בירושלים בטרם החתימה על החוזה היה הלה מסביר לו מאלו סעיפים עליו להיזהר, אלו ביטחונות (צ'קים, מזומן, שטרי חוב) הם סבירים ביחס לדירה שהוא הולך לשכור ומאילו כדאי להימנע, היה בודק אם המשכירים הם אכן בעלי הזכויות בקרקע וכו'.

במקרה של אייל הוא יצא בזול. הוא סטודנט חסר משפחה ורכוש ויכול היה בקלות יחסית לאפשר לעצמו להתנייד ממקום למקום, אם כי נגרם לו נזק כלכלי מסוים – מכיוון שכבר החל לעבוד ולהתבסס בירושלים הוא היה חייב למצוא דירה במהירות ולכן נאלץ לשכור דירה שדמי השכירות בה הינם יקרים יותר. קיימים כמובן מקרים בהם השוכרים הפסידו ממון רב הרבה יותר בהמשך הדרך, בשל סעיפים בחוזה שלא היו מודעים להם או בשל העובדה כי לא היה עורך דין המתמחה בתחום שידריך אותם או שיבדוק בשבילם את מצב הזכויות על הנכס.

עורך הדין אינו מגן רק על זכויות השוכרים כמובן. גם למשכירים חשוב להיות מיוצגים על ידי עורך דין בהשכרת הנכס. במהלך תקופת השכירות המשכירים מפקידים את אחד הנכסים היקרים ביותר שברשותם – דירת מגורים – בידיו של אדם זר, אשר יכול לגרום לנזקים בדירה לאיחור בתשלומים ועוד. עורך דין מומחה יוכל לבחון האם הבטוחות שממציא השוכר הינן מספיקות, יסביר למשכיר כיצד ניתן לממשן וכו'.

אחד הדברים המרתיעים שוכרים ומשכירים כאחד מפניה לעורך הדין הוא החשש מעלויות. כדי לפתור בעיה זו יכולים שני הצדדים לגשת אל אותו עורך הדין, והוא יתאים את החוזה למידותיהם, כך שייתן תוקף לציפיות ולהסכמות שיגיעו אליהם הצדדים. בסופו של יום עלות חוזה שכירות אצל עורך דין אינה גבוהה, ומדובר בשכ"ט עו"ד בגין חוזה שכירות. זוהי הוצאה קטנה בהווה, אשר עשויה למנוע הוצאות גדולות הרבה יותר בעתיד.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב