דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


חכמי חלם בחיפה, הומור בישראל! 

מאת    [ 19/06/2013 ]

מילים במאמר: 683   [ נצפה 3961 פעמים ]

 

העיר חלם החליטה לבנות בית כנסת חדש. אז כמה גברים חסונים וחזקים נשלחו לראש ההר לאסוף סלעים כבדים שישמשו לבסיס. הגברים הניחו את הסלעים על כתפיהם וכיתתו את רגליהם במורד ההר לעבר העיירה שלרגליו. כאשר הגיעו, שוטר מהעיירה צעק: "אנשים שוטים! כל מה שהייתם צריכים לעשות זה לגלגל את הסלעים במורד ההר!" הגברים הסכימו שזה הוא רעיון נהדר. אז הם חזרו על עקבותיהם כשהם נושאים חזרה את הסלעים על כתפיהם במעלה ההר וגילגלו את הסלעים במורד חזרה.

 

הרשו לי להציג את עצמי, שמי הוא ארל ואני עולה חדש שעלה לארץ לפני שש שנים מקולורדו ומתגורר בחיפה. עליתי לארץ בגיל חמישים ותשע. מדוע עשיתי את השינוי הדרמטי הזה בחיי? הנה מספר סיבות. החשובה שבהן היא שאני מאד מאמין בשובו של העם היהודי למולדתנו – המקום שבו השורשים שלנו הוא ייעודנו. זהו ייעוד עם השלכות רוחניות, דתיות, חברתיות ופוליטיות שכבר הוכיחו שיש להן גם השלכות הסטוריות. בחרתי להתיישב בעיר חיפה בארץ המורכבת והמגוונת מבחינה תרבותית שלנו. חיפה היא העיר הגדולה בצפון הארץ והשלישית בגודלה במדינה עם יותר מ 268,000 תושבים. זוהי עיר מעורבת: 90% הם יהודים, יותר מרבע מהם הם מהגרים מברית המועצות לשעבר וכ 10% הם ערבים בעיקר בני דת הנצרות. זהו גם מקום מושבו של המרכז הבהאי העולמי, שהוא אתר מורשת עולמי של ארגון אונסקו.

 

חיפה בנויה על מורדות הר הכרמל וההסטוריה של הישוב מחזירה אותנו 3000 שנה אחורה. במהלך המאות השליטה בעיר עברה מידיים לידיים מספר פעמים. היא נכבשה ונשלטה על ידי  הפניקים, הפרסים, החשמונאים, הרומאים, הביזנטים, הערבים, הצלבנים, האוטומנים, הבריטים והישראלים. מאז הקמתה של מדינת ישראל ב 1948, העיר נמצאת תחת אחריותה של עירית חיפה. מזג האויר הוא נאה למרות שלעיתים קריר בחורף. ישנן שתי אוניברסיטאות מרכזיות בעיר, מרכז טכנולוגי גדול ומוכר ופארקים רבים ומקומות מהנים לבילוי. המקום הידוע בו אני אוהב לטייל הוא פארק הכרמל. מקום העליה לרגל המפורסם ביותר באזור הוא מערת אליהו הנביא שידוע כמי שחי את חיי הנוודות שלו באזור רכס הרי הכרמל.

 
אני זכיתי לברכות רבות אך גם נתקלתי במכשולים רבים במהלך התאקלמותי בביתי החדש. אחד מהמכשולים הגדולים ביותר היה להתמודד עם רכישת שפה חדשה במיוחד בגילי.

מדינת ישראל מציעה לעולים החדשים הבאים בשעריה את ההזדמנות ללמוד באולפן. זוהי תכנית של ארבע שעות ביום שבה העולים החדשים לומדים עברית ומקבלים מספר שיעורים על התרבות המקומית וכיצד להסתגל לחיים בארץ החדשה. ניתן לקבל גם שיעורים פרטיים בתשלום. אני בחרתי גם להשתתף באולפן וגם לקחת שיעורים פרטיים. המורה שלי אלינור קימל נהגה להשתמש כבסיס לשיעורים שלנו בסיפורי ילדים על חכמי חלם.

 כמעט כל תרבות סביב לעולם פיתחה סיפורים הקשורים בשוטים שבקירבה. זוהי דרך לאנשים לצחוק מעט על עצמם. בפולקלור היהודי מצאנו עיירה סיפורית נפלאה בפולין מימי קדם הנמצאת בפולין ונקראת חלם. תושבי העיירה הם בדרך כלל אנשים הגונים ומאושרים שחולקים גם תכונה נוספת אחת – הם נחשבים לשוטים גמורים על ידי כל מי שמתגורר מחוץ לעיירה חלם. אך אנשי חלם יודעים שהם המשכילים ביותר בעולם, השנונים והמבריקים שבמבריקים. סיפורים על מעשיותיהם מעטרים את ההומור והפולקלור היהודי כבר מאות שנים.

...שני אנשי חלם יצאו לטייל, כאשר לפתע החל לרדת גשם. "מהר" אמר האחד, "פתח את המטריה שלך". "זה לא יעזור," אמר חברו. "המטריה שלי מלאה בחורים." "אזמדוע הבאת אותה?", "לא חשבתי שירד גשם!"...

בית הקפה החביב עליי בחיפה הוא אגו במרכז פנורמה. הבעלים של בית הקפה  היא תושבת חיפה כבר מאז שנת 1948 ושמה חנה. משפחתה של חנה היגרה לישראל בשנת 1948 מפולין. איתרע מזלם ותודה לאל הם הצליחו לברוח מזוועות השואה. אתמול בערב התיישבתי לאכול וללמוד את סיפורי חלם האהובים עליי באגו. חנה ניגשה אליי והחלה לצחקק אך בנימה חיובית. "משפחתי הגיעה מחלם". היא סיפרה לי בעליצות. "העיר באמת קיימת! זוהי קהילה לא גדולה בפולין שלא זכתה להכרה מיוחדת למעט תרומתה לעולם ההומור".

ההנאה הגדולה ביותר ששאבתי מהעלייה שלי לארץ ישראל היא ללמוד על המגוון הגדול מבחינה תרבותית והסטורית שיש לאומה הזו להציע. אני יכול לבקר בכנרת, בירושלים ובתל אביב והכל ביום אחד! ישראל היא אומה של יהודים, נוצרים, מוסלמים, דרוזים ואזרחים אחרים. במקרים רבים אנו מצליחים לחיות ביחד במידה סבירה של הרמוניה. ישראל היא אומה של מהגרים בעצם מכל קצוות תבל. וכך ישנה סבירות גבוהה שתשבת בבית קפה אגו, למשל, ותשמע את חבריך הסועדים מדברים בשפות רבות ושונות!

 

ארל שוגרמן עלה לארץ לפני 6 שנים והמתגורר כיום בחיפה, הוא מספר על חוויותיו כעולה חדש ועל פעילותו במיזמים רב-תרבותיים ובין-דתיים המתקימים בארץ בבלוג שלו:


 http://earlsdiary.blogspot.com/




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב