דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מהם התנאים לקבלת הסמכת נוטריון ומיהו הגוף המפקח על תהליך ההסמכה? 

מאת    [ 17/06/2013 ]

מילים במאמר: 505   [ נצפה 2608 פעמים ]

ישנם ארבעה תנאים לקבלת רישיון נוטריון. התנאי הראשון הוא אזרחות ישראלית: רק מועמד בעל אזרחות כזו יכול להיות נוטריון ולעבור את תהליך ההסמכה כפי שהוא קבוע בחוק. התנאי השני לקבלת הסמכת נוטריון הוא חברות בלשכת עורכי הדין בישראל. הלשכה הוקמה בשנת 1961 כגוף אוטונומי וכיום יש בה מספר מוסדות הנבחרים בבחירות דמוקרטיות. מטרת לשכת עורכי הדין בישראל היא לאגד את כל עורכי הדין ולשקוד על רמתו וטהרתו של המקצוע. בנוסף, הלשכה רשאית על פי החוק לרשום, לפקח ולבחון מתמחים, לתת סעד משפטי למעוטי אמצעים, לנהל מרשם של עורכי דין זרים המספקים שירותים משפטיים בישראל ועוד. החברות בלשכה היא תנאי לקבלת הסמכת נוטריון משום שהיא מעידה על הכשרתו של המועמד ועל מחויבותו לתחום המשפטי.

ניסיון מעשי וגיליון הרשעות נקי מעבירות שיש עמן קלון

התנאי השלישי לקבלת הסמכת נוטריון הוא ניסיון מעשי של 10 שנים לפחות בעריכת דין בתור עיסוק מרכזי. חשוב להדגיש את הבחנה זו של התנאי, משום שעל פיה אדם בעל רישיון עריכת דין שאינו עוסק במקצוע בתור תחום עיקרי לא יכול להיות מועמד לקבלת רישיון נוטריון. התנאי הרביעי לקבלת הסמכת נוטריון הוא גיליון הרשעות נקי מעבירות שיש עמן קלון או כל עבירות המופיעות במסגרת הדין המשמעתי של לשכת עורכי הדין. בתי המשפט מעניקים סמכויות רבות לנוטריון ולכן הוא מחויב להציג יושרה ואמינות. עורך דין שאינו עומד באחד מהתנאים הללו לא יכול להתמנות לנוטריון ולבקש את הסמכתו למקצוע.

הכשרה מיוחדת

מלבד ארבעת התנאים שהוזכרו, קבלת רישיון נוטריון מותנית בהכשרה מיוחדת אותה עוברים עורכי הדין. במהלך ההכשרה ישנן הרצאות וסדנאות על תפקידו של הנוטריון לאורך ההיסטוריה, הקשר בין נוטריון לגופים אחרים וסעיפי פסיקה התקפים לגבי פעולתו השגרתית של הנוטריון. מטרת ההדרכה היא להבטיח כי כל עורכי הדין המועמדים להיות נוטריונים מבינים היטב את האחריות המונחת לפתחם. באמצעות הדרכה זו ניתן לבצע הסמכה מרכזית תוך זמן קצר ולהבטיח את פעולתם התקינה של הנוטריונים מול האזרחים. הצלחה בהכשרה המיוחדת היא התנאי האחרון לקבלת הסמכת נוטריון, אך כדאי להכיר גם את הגוף המפקח על התהליך.

הועדה למינוי נוטריונים

ועדה מיוחדת במשרד המשפטים היא זו שמתכנסת אחת לחצי שנה על מנת להסמיך נוטריונים. במהלך שאר הזמן משמשת הועדה בתור גוף המפקח ומדריך נוטריונים ברחבי הארץ. תפקידה העיקרי של הועדה להסמכת נוטריונים הוא לבחון את ניסיונו ועברו המקצועי של עורך הדין טרם מתן הרישיון. למעשה, כל עורך דין אשר מגיש מועמדות להתמנות לנוטריון צריך לצרף לבקשתו פרטים אודות עיסוקו ועברו. פרטים אלו משמשים את הועדה למינוי נוטריונים ויכולים להכריע בנושא ההסמכה. שיקול דעתה של הועדה להסמכת נוטריונים הוא בלעדי, וגם עורכי דין שעומדים בתנאים המקדימים ומצליחים בהכשרה המיוחדת לא תמיד מקבל את הרישיון הנכסף.

תהליך ארוך וחיוני

לסיכום, תהליך מינוי הנוטריונים נראה סבוך אך הוא מאפשר פיקוח, בקרה ומעקב אחר צירוף עורכי דין חדשים אל מוסד הנוטריון. רק באמצעות הליך מן הסוג הזה ניתן להבטיח שירות יעיל לאזרחים ושמירה על האתיקה המקצועית של הנוטריוןן. במילים אחרות, ההליך הכולל תנאים מוקפדים לקבלת רישיון, הכשרה וקבלת חוות דעת מוצלחת מטעם הועדה להסמכת נוטריונים הוא חלק בלתי נפרד מההתנהלות של מדינה דמוקרטית. לקוח הפונה אל נוטריון צריך לדעת כי מדובר על עורך דין מקצועי, בעל ניסיון וראוי לאמון.

 

מה העונש אליו חשוף נוטריון שפעל באופן שיש בו פגם אתי?

 

גוגל+ אלעד שניר

אלעד שניר, משפטן, כותב בכיר בצוות אתר הפורומים המשפטיים. לייעוץ משפטי ניתן לפנות במייל info@lawforums.co.il ; כותב גם בצוות אתר http://www.lowforums.co.il/




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב