דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


בעיותיה של תוכנית המתאר הארצית 38 

מאת    [ 16/06/2013 ]

מילים במאמר: 354   [ נצפה 1410 פעמים ]

 

 

אחת התוכניות המוכרות ביותר שנולדו בשנים האחרונות במדינת ישראל היא תוכנית המתאר הארצית 38. תוכנית המתאר הארצית (ובקיצור ? תמא) היא תוכנית חכמה מאוד שבאה לענות על אחד מהצרכים החשובים ביותר ? חיזוק מבנים ושיפוצם מפני רעידות אדמה. מדינת ישראל יושבת על השבר הסורי אפריקאי מה שמצריך ממנה להיות בכוננות מתמדת מפני רעידת אדמה.

מעבר למיקומה הפיזי של מדינת ישראל אל המשוואה הזו מתווסף נתון חשוב נוסף ? כל המבנים מעל כשתי קומות שעוברים את ה- 400 מ"ר שנבנו עד התאריך 1.1.1980 נבנו ללא תו תקן של רעידות אדמה, משמעות הדבר שאינם יצליחו לעמוד בפני רעידת אדמה ואת העוול הנ"ל מדינת ישראל הבינה שהיא פשוט חייבת לתקן.

תמא? תוכנית עם ביקורת

אז נכון, מדובר על תוכנית מאוד חשובה שלכל הדעות יכולה להציל חיים אך עם זאת ניתן למצוא ביקורות רבות על תמא 38. מבקר המדינה בשנת 2011 התייחס לתוכנית ופרסם דו"ח בכל הנוגע לעמידותם של מבנים ותשתיות ברעידות אדמה. בדו"ח הייתה התייחסות לכך שהתמריצים הכלכליים וכן גם המנהליים שניתנו בתוכנית אינם מוצלחים בפריפריה מכיוון שמקומות מסוימים אינם משתלמים עבור הקבלנים/יזמים ליישום התוכנית.

נקודה נוספת שעלתה בעקבות תמא 38 (כאשר תוכנית זו יכולה להיות תמ"א 38 תל-אביב או תמ"א 38 רעננה) היא הפגיעה בשכנים ובחזות העיר, כלומר, הבנייה מאפשרת הוספה של קומות נוספות אך המשמעות היא שקיימת צפיפות גדולה יותר בין הבתים, דבר שיכול לפגוע בצורה חד משמעית באיכות חיי התושבים לצד מראה המבנים (ובחזות העיר). נקודה חשובה נוספת שעלתה היא הבירוקרטיה הארוכה שדורשת התוכנית, כה ארוכה שדיירים רבים פשוט מרימים ידיים בדרך.

הבעיות הנ"ל הובאו בפני הממשלה ועברו כמה תיקונים חשובים, כמו למשל: הבירוקרטיה הארוכה של התוכנית עברה שינויים משמעותיים כך שהרבה יותר קל לגשת וליישם את התוכנית. דוגמא נוספת היא "חוק המקרקעין" שעל פי חוק זה (שיצא בשנת 2008) ניתנו הוראות מקלות שונות בכל הנוגע לביצוע של חיזוק ברכוש משותף, לדוגמא: אם בתחילתה של תמא 38 היה צורך של הסכמה כוללת של כל הדיירים, כיום ניתן להשיג הסכם של כ- 2/3 מכלל הדיירים ולהוציא את התוכנית אל הפועל.

 כך פועלת לה תוכנית המתאר הארצית המכונה תמ"א 38. אז יש את האפשרות לשפץ ויש את האפשרות להקים פרויקט ולהעלות את ערך הנכס בעשרות אחוזים ולרווח עצום.

ליאת מנדלסון




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב