דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


שיטות לחישוב הערכת שווי עסק קיים 

מאת    [ 15/06/2013 ]

מילים במאמר: 1183   [ נצפה 7892 פעמים ]

בשוק קיימות מספר שיטות להערכת השווי הכלכלי של חברה או ארגון, אשר עשויות להניב תוצאות שונות. לכל אחת מהשיטות יתרונות וחסרונות, ולכן קביעת הערכת השווי מותנית במידה רבה בהערכות ההנהלה, בהערכות הבעלים ובניסיונם וכמובן בשיקול הדעת של המעריכים. כאמור אין פה מקרה ברור של שחור או לבן. ולכן למען האפשרות ללכת בין הטיפות מומלץ ואף רצוי לשכור את שירותיו של יועץ פיננסי.

חייבים להבין שמשתנים כמו תחזיות פיננסיות, מרכיבים איכותיים שאינם ניתנים לכימות, אומדנים והנחות לא מבוססות, כל אלה תורמים לרמת אי הודאות של תוצאות ההערכה ולכן מאוד חשוב להתייעץ ביועץ פיננסי לפני שניגשים לחישוב השווי האמתי של החברה.

השיטות המקובלות לביצוע הערכות שווי הינם :

1. הערכת נכסים (שיטת השווי הנכסי)

שווי העסק נמדד על ידי חיבור שווי הנכסים וההתחייבויות העתידיות. זה אומר לך את שווי החברה שלך אם תסגור אותה היום ותמכור את הנכסים שהיא מחזיקה אבל היא לא לוקחת בחשבון את היכולת של הנכס הזה לייצר רווחים עתידים. בדיוק מהסיבה הזו לא בטוח שהיא מצהירה באופן מדויק על השווי האמתי של החברה. יועץ פיננסי מקצועי בתחום יוכל לתת לך ערך מוסף על ידי ריכוז כול האלמנטים החשובים שנמצאים במוקד שיטת חישוב זאת.

אז איך זה עובד בפועל:

הוסף את ערך הנכסים הכולל שלך כולל כסף, מניות, המפעלים והציוד כולל חובות שחבים לעסק עבור שירותים או מוצרים שסיפק.

הוסף את ההתחייבות העתידיות שלך כמו חובות לבנק ותשלומים עתידים.

החסר את ההתחייבויות העתידיות משווי הנכסים על מנת להגיע לשווי הנטו של כול הנכסים ובהם החברה.

בוא נפשט את העניין עם דוגמה :

נגיד שאתה רוצה לקנות חברת הייטק עם נכסים בשווי 1,000,000 ש"ח והתחייבות עתידיות בשווי 700,000 ש"ח. השווי נטו של הנכסים והחברה הוא בעצם 300,000 שקל בלבד.

השיטה הזו אינה כוללת את המושג נכסי ידע (GOODWILL) ולכן יכול להיות שהיא תגלם את השווי האמתי של החברה. המושג נכסי ידע או מוניטין מתייחס להבדל בין  הערך האמתי של העסק לבין הערך האמתי של הנכסים (נכסים לא מוחשים), בנכסי ידע נכללים:

יכולת עובדים: השכלה, ידע ניסיון ומגוון כישורים המאפשרים לעובדים לפעול במציאות משתנה על מנת לייצר נכסים עבור הארגון.

מבנה פנימי: פטנטים, נהלי עבודה, תהליכי עבודה, תוכנות מחשב, ייחודיות וכדומה.

מבנה חיצוני: מותגים, קשרים עם לקוחות וספקים, פרסומות וכדומה.

נוהגים לכנות אותם הון אנושי (Human Capitol), הון מבני (Structural Capital), והון קישורי (Relationship Capitol)

כפי שניתן לראות יש נכסים לא מוחשיים שגם אותם צריך לקחת בחשבון ועל מנת שתוכל להבין את שיטת החישוב הזו באופן נהיר יותר חשוב שתיוועץ ביועץ פיננסי מתאים.

להלן דוגמה שממחישה את ההתייחסות לנכסי ידע (GOODWILL) : שבאים להעריך עסק כמו מספרה, המיקום והמוניטין שלה מאוד חשובים, והמעריך של החברה שהוא בדרך כלל יועץ פיננסי שמתמחה בכך יהיה חייב לשקלל את הנתונים האלו בחישוב הכללי.

לדוגמה אם השווי האמתי של הנכס (נכסים פחות ההתחייבויות העתידיות) היה 100,000 שקל וההחזר המוערך על ההשקעה היה 8 אחוז אז אתה תצפה להחזר של 8000 שקל. אז אם העסק מרוויח בצורה עקבית רווח נקי של 10,000 שקל ה- )  super-profitרווח שנמצא מעל הרווחים הממוצעים של הארגון) שלך יהיה 2000 שקל. אם הרווחים הממוצעים של התעשייה היו פי 10 אז ערך נכסי הידע יהיה 20,000 שקל.

כמובן השאלה שעומדת פה הפרק האם יהיה אפשר לכמת את המוניטין הזה לערך כספי כי יש מושגים שהם בין אישים כמו היחס המסוים של הבעלים ללקוחות ואת זה לא בטוח שאפשר להעביר שחברה אחרת קונה את העסק. אם המוניטין הוא לא אלמנט משמעותי השיטה הזו היא מאוד מדויקת.  בדיוק בנקודה זו שווה לפנות ליועץ פיננסי שיכול לתת את העצה הנכונה בנושא ויכול לתת יעוץ מושלם שיעזור לכם לצלוח את המושגים המטעים של חישוב השווי בשיטה זו.

2. מימוש רווחים עתידי

שאתה מוכר עסק אתה לא מוכר רק את הנכסים אלא את כול הזכויות לרווחים שהעסק יוכל להפיק בעתיד. חישוב רווחים עתידי של העסק הוא השיטה הכי נפוצה להערכת שווי של עסק קטן. השיטה מסתכלת על החזר ההשקעה (ROI) שהקונה יכול לצפות מהעסק. יעוץ פיננסי שמתמחה בתחום יוכל לתת לך סט כלים על מנת להבין את צורת השיטה הזו.  

אז איך זה עובד בפועל:

חישוב הרווח הנקי הממוצע של החברה ב-3 השנים האחרונות על ידי שימוש בדוחות הרווח וההפסד. התאמה של הרווח לכול הוצאה לא צפויה בכול שנה קלנדרית.

החלטה על החזר התעריף השנתי שהלקוח יהיה מעוניין בו

אין פה חוקים ברורים או מהירים לגבי המספר עליו תחליט, כמובן שסיכון גבוה ייתן החזר גבוה יותר. השווה את העסק עם הזדמנויות השקעה אחרות מפיקדונות ארוכי טווח עד השקעה הרפתקנית במניות.

חלק את הרווח הנקי בתעריף ההחזר על העסק על מנת לקבוע את שווי העסק ואז תכפיל ב-100.

לדוגמה משה רוצה לקנות חנות דברי מאפה עם רווח נקי ממוצע של 100,000 שקל פר שנה לאחר ההתאמות הנדרשות. משה רוצה החזר של 20 אחוז בשנה על ההשקעה אז חישוב שווי הרווחים העתידי של משה הוא:

שווי = 100,000 ש"ח (הרווח הנקי הממוצע)

         --------------                                              X     100

                 20       (החזר ההשקעה השנתי המיועד)

= 500,000 ש"ח

3. חישוב מכפילי הרווח

משתמשים בשיטה זו בדרך כלל להעריך שווי של חברה שהמניות שלה נסחרות בבורסה ומשקפות תחזיות שוק. אבל אפשר גם להשתמש בשיטה זו על מנת להעריך שווי של עסק שלא נסחר בבורסה. היתרון הגדול פה הוא קלות השיטה והחיסרון הגדול נמצא בהחלטה באיזה מכפיל להשתמש.  שימוש במכפיל רווח יכול להיות מטעה פעמים רבות, הרבה פעמים את חייב לדעת באיזה מכפיל להשתמש. יועץ פיננסי עם נגישות לתחום יכול לעשות את זה בשבילך ולרתום את ניסיונו על מנת להתאים את המכפיל הנכון.

אז איך זה עובד בפועל:

הכפל את כול הרווחים של החברה לפני ריבית ומיסים במכפיל שבחרת. לדוגמה אם החלטת להשתמש במכפיל של 2 והרווח של העסק היה 200,000 ש"ח אז השווי הוא 400,000 ש"ח. המכפיל שתבחר תלוי בשוק בו נמצאת החברה ובפוטנציאל הצמיחה של העסק. עסק שמוכר שרות יוערך בדרך כלל במכפיל נמוך של 1 לעומת עסק מבוסס עם רווחים גדולים שיוערך במכפיל 6.

    4. השוואת מכירות של חברות באותו סדר גודל

לא משנה באיזה שיטה אתה משתמש אתה חייב לדעת מה המחיר של עסקים בגודל דומה ובאותו תחום שנמכרו בתקופה הקרובה לתקופה בה אתה רוצה לקנות. חשוב לדבר עם ברוקרים ולהבין מהם מהו הערך של הנכס. יכול להיות שיהיה להם מידע על המחיר שחברות אחרות בתחום שלך נמכרות. כמובן שחשוב לבדוק את העסקים למכירה במגזינים רלוונטיים, בעיתונים או באינטרנט.  יועץ פיננסי שמכיר את כול התהליכים בשיטת חישוב זו יכול לתת לך תמורה משמעותית מאין כמוהה שתקדם את המהלך קדימה ושתשמש כמורה נבוכים.

    5.  שיטת ה –DCF  להערכת השווי

השיטה הנפוצה ביותר כיום לביצוע הערכת שווי מיועדת לחברות אשר פועלות כ"עסק חי" ומסתמכות על ניתוח עתידי של פעילות החברה.  שיטה זו יוצאת מנקודת הנחה שהמטרה העיקרית של משקיע בעסק היא להפיק ממנו את מרב התמורה הכספית. תמורה כספית זאת כוללת רווחים במזומן לאחר הפחתת השקעות במזומן שיש להשקיע בעסק במשך השנים כדי להבטיח את הרווחים העתידים. כלומר שווי זה בעצם רווח בספרים בשנה האחרונה +  הציוד למכירה.

לא משנה באיזה שיטה תשתמש – עדיף ואפילו רצוי לשלב איש מקצוע שמבין בתחום, אדם שבא מרקע של יועץ פיננסי ומעורה בתחום הסבוך הזה יוכל להעיר ולהאיר משתנים ואלמנטים שאתה לא תמיד מכיר וחשוף אליהם ולכן העניין הוא מהותי.

 

 

         

אפרת אלעמרי - יועצת עסקית אינטגרטיבית ומקימת חברת ויזין ייעוץ כלכלי ועסקי המתמחה בליווי וביישום פתרונות ייחודיים לעסקים ולמשקי בית בהתמודדות עם הקשיים הכלכליים במשק הישראלי. חברת Vision עושה זאת באמצעות תהליכי ייעוץ ייחודיים המשלבים אימון ושינוי חשיבה. ויזין - ייעוץ פורץ דרך:     http://www.iqfinancy.co.il/




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב